مطالعات جدید محققان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا نشان می دهد سختی شریان ها که نتیجه افزایش سن و تصلب شرایین است، منجر به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

سختی شریان ها احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا نشان می دهد سختی شریان ها که نتیجه افزایش سن و تصلب شرایین است، منجر به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محققان با بررسی اطلاعات پزشکی 356 سالمند با میانگین سنی 78 سال به مدت 15 سال دریافتند سختی شریان ها (Stiff arteries) نشانگر خوبی برای پیش بینی زوال عقل است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،این مطالعه نشان می دهد با سخت شدن سرخرگ های بزرگ به مرور زمان، انعطاف پذیری رگ ها برای پمپاژ خون از قلب کاهش می یابد و باعث کاهش نیروی ضربه ای منتقل شده به مغز می شود. این فرآیند به مرور زمان به مغز آسیب وارد می کند و خطر بروز زوال عقل را افزایش می دهد.


خبر خوب این که سختی شریان ها با مصرف دارو و تغییر شیوه زندگی به راحتی قابل درمان است.
به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می دهد که در حال حاضر 47 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.
نتایج این مطالعه در نشریه Alzheimers Disease منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha