شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 256752

شاهد افزایش حیوان آزاری در میان مردم هستیم که بنا به اظهار نظر روانشناسان علت اصلی این امر را می‌توان در وجود اختلالات روانی افراد جست‌و‌جو کرد.

فرهنگسازی راهی برای كاهش حیوان آزاری

سلامت نیوز:شاهد افزایش حیوان آزاری در میان مردم هستیم که بنا به اظهار نظر روانشناسان علت اصلی این امر را می‌توان در وجود اختلالات روانی افراد جست‌و‌جو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آرمان ،به عبارت ساده‌تر یكی از مهم‌ترین دلایل افزایش حیوان آزاری را می‌توان در نبود فرهنگسازی لازم یا جای خالی آموزش جست‌و‌جو كرد، چرا كه امروزه نه تنها در خانواده بلكه در اجتماع نیز هیچ آموزشی برای مراقبت از حیوان صورت نمی‌گیرد. همچنین برخی از افراد علت اصلی حیوان آزاری را ترس خود از حیوان اعلام می‌كنند كه این خود نشان از فاصله گرفتن افراد از حیوانات دارد.

حیوان آزاری در ایران جرم نیست

همان گونه که می‌دانیم در بسیاری از کشورهای دنیا حیوان آزاری به عنوان یك جرم شناخته شده است و افرادی كه اقدام به این بزه اجتماعی كنند. طبق قوانین موجود با آنها برخورد خواهد شد، اما در ایران حیوان آزاری جرم نیست و با افراد خاطی نیز هیچ گونه برخوردی نخواهد شد كه این مهم خود باعث شیوع پدیده حیوان آزاری در كشور شده است. از این رو می‌توان با تصویب لایحه حمایت از حیوانات، گام بزرگی برای تامین امنیت حیوانات برداشت. حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. بر همین اساس و طبق ماده 680 قانون مجازات اسلامی هرکس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از دو تا 10 سال محکوم خواهد شد. هرگونه تعدی مستوجب مسئولیت است؛ به عبارت دیگر تضییع حقوق حیوانات، طبق قانون مجازات اسلامی جرم بوده و به نوعی ترویج خشونت نیز محسوب می‌شود و از طرفی نظم عمومی جامعه را برهم زده و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

حیوان آزار بیمار است

به طور كلی بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند كه حیوان آزاری می‌تواند نشان از رفتارهای خشن و جنون‌آمیز دگرآزاری یا سادیسم در آینده رفتاری افراد داشته باشد. از این‌رو نمی‌توان به راحتی از این مهم عبور كرد، چرا كه ادامه داشتن این روند می‌تواند موجب بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد در جامعه شود. از این‌رو انتظار می‌رود با وضع قوانین لازم هم مانع از بروز حیوان آزاری شد و هم اینكه سلامت روانی افراد تا حد زیادی كنترل یا درمان كرد. از سوی دیگر باید خاطر نشان كرد كه انجام حیوان آزاری در دوران كودكی باید به دقت مورد مطالعه و درمان قرار بگیرد، چرا كه عدم درمان به موقع می‌تواند آینده فرد را تباه كند و از وی یك جنایت كار بسازد.

بررسی انواع حیوان آزاری

آنچه مسلم است حیوان آزاری را می‌توان به دو بخش منفعل و فعال تقسیم بندی كرد. در حیوان آزاری منفعلانه بدیهی است در این نوع از حیوان آزاری فرد حیوان آزار، به‌طور ناخودآگاه، منفعلانه یا با غفلت کردن در نگهداری از حیوان باعث ایجاد آزار و اذیت در حیوان می‌شود.

حیوان آزاری فعال

به طور كلی این نوع از حیوان آزاری می‌تواند نشان از بیماری‌های روانی در فرد داشته باشد، چرا كه فرد حیوان آزار به صورت آگاهانه و از روی قصد و با نیت از پیش تعیین شده حیوان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و در بیشتر موارد از دیدن رنج در حیوان لذت می‌برد كه این خود مهر تاییدی بر داشتن بیماری روحی یا روانی در این افراد است.

بررسی دلایل حیوان آزاری

بنا به اظهار نظر روانشناسان بسیاری از افرادی كه اقدام به آزار و اذیت حیوان می‌كنند از بیماری‌های روانی متعدد رنج می‌برند یا اینكه در كودكی مورد آزار و اذیت یا بی‌توجهی والدین قرار گرفته‌اند. همان گونه كه می‌دانیم روانشناسان ابتلا به سادیسم را یكی از بارزترین دلایل انجام حیوان آزاری عنوان می‌كنند چرا كه در این بیماری فرد از ایجاد درد و آزار در شخص دیگر یا حیوان نهایت لذت را خواهد برد. داشتن شخصیت ضد اجتماعی را می‌توان یكی دیگر از دلایل بروز حیوان‌آزاری دانست. هر چند این مهم البته به این معنا نیست که این افراد به دلیل کمبودهای خود مجرم می‌شوند، بلکه در مقابل استفاده نکردن از ظرفیت‌های درونی خود می‌توان باعث بروز حیوان آزاری شود. وجود ضعف‌های فرهنگی را می‌توان از دیگر دلایل بروز حیوان‌آزاری دانست، چرا كه به‌دلیل وجود ضعف‌های فرهنگی و همچنین نبود آموزش لازم شاهد بروز حیوان آزاری از سوی برخی از افراد هستیم. به عبارت ساده‌تر بسیاری از رفتارهای خشن نسبت به حیوانات را نمی‌توان تنها در دلایلی چون خشم و خشونت جست‌و‌جو كرد، بلكه می‌توان وجود فرهنگ‌های نامناسب یا اشتباه را در مواجهه با طبیعت یا حیوانات را در حیوان آزاری موثر دانست، چرا كه امروزه به دلیل وجود باورهای نادرست در ارتباط با حیوانات، بسیاری از افراد به خود اجازه می‌دهند تا حیوان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. از این‌رو شاید دیگر زمان آن فرارسیده است كه فرهنگ‌ها و باورهای موجود مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. به طور كلی باید در نظر داشت كه خشونت علیه حیوانات به غیر از اهمیتی که در تهدید حق حیات حیوانات دارد می‌تواند در بروز آسیب‌های اجتماعی و تشدید آن نیز موثر باشد. از این‌رو مقابله با حیوان آزاری می‌تواند به سلامت جامعه كمک شایانی داشته باشد.

آثار منفی حیوان آزاری

آنچه مسلم است حیوان آزاری می‌تواند مقدمه قتل یا جنایت‌های بیشتر شود چرا كه افرادی كه به راحتی می‌توانند به حیوان آسیب وارد كنند، به همان راحتی یا حتی آسان‌تر از آن نیز می‌توانند به انسان آسیب وارد كنند یا جان آن را بگیرند، چرا كه طبق تحقیقات صورت گرفته از افرادی كه از روی عمد فردی را به كام مرگ كشانده‌اند می‌توان به این مهم دست یافت كه به‌طور تقریبی در تمام موارد این افراد در گذشته خود به راحتی اقدام به حیوان آزاری می‌كردند، چرا كه حیوان آزاری به مرور زمان می‌تواند منجر به قساوت قلب و از بین بردن قبح و ترس كشتن انسان شود.

فقدان قوانین بازدارنده

در آبان 96،عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس کاهش حیوان آزاری را نیازمند رفع خلأهای قانونی دانست. علی بختیاری با ارزیابی مثبت تهیه پیش نویس لایحه ممنوعیت حیوان آزاری از سوی وزارت دادگستری با بیان اینکه حیوان آزاری در کشور جرم انگاری نشده است، گفت: نبود قوانین بازدارنده باعث شده برخی به حیوان آزاری روی بیاورند. او با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی برخورد با تخلفات در زمینه حیات وحش است، ادامه داد: در مورد حیوانات اهلی و خانگی قانون و متولی واحد مشخص نشده است. بنابراین باید لایحه‌ای جامع برای برخورد با متخلفان تدوین و تصویب شده و سپس مسئولیت دستگاه متولی مشخص شود تا شاهد تعرض به حقوق حیوانات نباشیم. به گزارش خانه ملت، او گفت: هرچند شمار حیوان آزاری‌ها در کشور زیاد نیست، اما باید به مقوله جرم‌انگاری و فرهنگسازی توجه ویژه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha