پوشش بیمه‌ای تمام افراد جامعه ایده‌آلی است که طی سال‌ها روی آن مطالعه و برنامه‌ریزی شده است، اما منابع محدود یا به عبارت دیگر سوء‌مدیریت در تخصیص منابع باعث شده، دست بسیاری از مردم همچنان از مزایای بیمه کوتاه بماند.

همراهی بیمه‌ها با تعرفه‌های درمان در کشاندن مردم به زیر خط فقر

سلامت نیوز:پوشش بیمه‌ای تمام افراد جامعه ایده‌آلی است که طی سال‌ها روی آن مطالعه و برنامه‌ریزی شده است، اما منابع محدود یا به عبارت دیگر سوء‌مدیریت در تخصیص منابع باعث شده، دست بسیاری از مردم همچنان از مزایای بیمه کوتاه بماند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،پوشش بیمه‌ای تمام افراد جامعه ایده‌آلی است که طی سال‌ها روی آن مطالعه و برنامه‌ریزی شده است، اما منابع محدود یا به عبارت دیگر سوء‌مدیریت در تخصیص منابع باعث شده، دست بسیاری از مردم همچنان از مزایای بیمه کوتاه بماند.
این مسئله در نگاه اول، با گزارشی که محمدرضا نظری مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران پنج‌شنبه گذشته در آیین گرامیداشت هفته بیمه سلامت در بیرجند بیان کرد، تناقضاتی دارد. وی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد در حال حاضر ۱۱۰ میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه هستند، در حالی که جمعیت کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است.
اطلاعاتی که نظری در اختیار افکار عمومی قرار داده، نشان می‌دهد بسیاری از افراد جامعه از خدمات دو یا سه سازمان بیمه‌گر استفاده می‌کنند. از طرفی با توجه به اینکه تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، برخی بیمه‌شده‌ها از خدمات بیمه‌ای تعداد بیشتری از شرکت‌های بیمه‌ای بهره می‌برند. اگرچه این اختلال در ارائه خدمات از نگاه مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران ارتباط مستقیمی با موازی‌کاری شرکت‌های بیمه‌گر و نبود اشتراک اطلاعاتی میان آنهاست، با این حال دلایل دیگری نیز در بروز این اشکال مؤثر هستند.
 
شکاف بزرگ میان تعرفه‌های درمانی و بیمه‌ای
مسئله اول از دید مخاطبان سیستم بیمه و درمان کشور، مسئله تعرفه‌گذاری است. در این راستا نبود تناسب منطقی میان تعرفه‌های درمانی وزارت بهداشت و تعرفه‌های شرکت‌های بیمه‌گر یکی از دلایلی است که کار مردم را به داشتن چند دفترچه بیمه کشانده است و مردم و به ویژه اقشار کم درآمد سعی می‌کنند با این شیوه سقوط خود به زیر خط فقر به واسطه هزینه‌های درمان را به تأخیر بیندازند. حالا هر چند هم از سوی مسئولان این امر قانون‌شکنی یا تخلف باشد.یعنی اگر بیمه‌گذار از هر شرکت ۱۰ یا ۲۰ درصد هزینه‌کرد درمانی خود را دریافت کند تا حدودی توانسته میان پرداختی خود به سیستم درمان و تأمین بیمه‌ای این مبلغ تقریباً تعادل ایجاد کند.از سوی دیگر بسیاری از افرادی که در چند شرکت بیمه‌ای اقدام به بیمه‌گذاری می‌کنند، به واسطه بستگان خود استطاعت مالی این کار را دارند. بنابراین برخلاف نظر مسئولان، سودجو، متخلف و کلاهبردار نیستند و حتی خود این افراد نیز از نظمی که به دنبال ایجاد سامانه الکترونیکی خدمات بیمه‌ای ایجاد می‌شود، استقبال می‌کنند. در این رابطه نظری به طرح استحقاق‌سنجی و حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: حدف دفترچه بیمه جدی بوده و تا بهمن امسال هدف‌گذاری شده است.
 
اشتراک اطلاعاتی به جای تعدیل تعرفه‌ها
مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: چهار سازمان بیمه‌گر تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی نیرو‌های مسلح و کمیته امداد تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌اند تا اطلاعات بیمه‌شدگان را در اختیار یکدیگر قرار دهند و در نهایت هر فرد از یک دفترچه بیمه و یک سازمان بیمه‌گر استفاده کند. به گفته وی، طرح نسخه‌نویسی الکترونیک نیز به صورت پایلوت ۲ هفته گذشته در استان کرمان آغاز و به مرور در سطح کشور و سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد.


نظری گفت: خدمات بیمه سلامت، الکترونیکی و هوشمندسازی می‌شود و برای رسیدن به این مهم نیازمند آنالیز، بررسی و تلفیق آمار هستیم.
وی بیان کرد: الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت تا آنجا اهمیت داشت که سال گذشته معاونت فناوری اطلاعات در سازمان بیمه سلامت تشکیل شد و با راه‌اندازی این معاونت با هدف الکترونیکی‌شدن خدمات، مسیر مدیران برای تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه بیمه سلامت روشن شود.
مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در حوزه فناوری اطلاعات این سازمان علاقه‌مند هستیم تا قدرت کارفرمایی و تعامل‌پذیری خود را افزایش دهیم.


وی با تأکید بر اینکه نیازمند آمار، داده و افزایش قدرت کارفرمایی هستیم، گفت: تا زمانی که اطلاعات درستی در ارتباط با خدمات قابل ارائه یا ارائه شده به شهروندان نداشته باشیم با تأخیر می‌توان تصمیمات لازم را در سطح جامعه اجرا کرد.
گفتنی است در مراسم گرامیداشت هفته بیمه سلامت جای خالی خبر افزایش تعرفه‌های بیمه‌ای و نزدیک‌کردن آن‌ها به تعرفه‌های درمانی عملی و نه تعرفه‌های اعلامی از سوی سیستم بهداشت و درمان به شدت مشهود بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha