بیمه و مشکلات دارو و درمان با رسیدن موج تحریم‌ها و کاسبان تحریم‌ها بیشترین فشار را بر روی مردم می‌آورد. هنوز ۶.۹ درصد شهروندان بیمه ندارند یا بیکار شده‌اند و دیگر نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

بیمه در اغما!

سلامت نیوز:بیمه و مشکلات دارو و درمان با رسیدن موج تحریم‌ها و کاسبان تحریم‌ها بیشترین فشار را بر روی مردم می‌آورد. هنوز ۶.۹ درصد شهروندان بیمه ندارند یا بیکار شده‌اند و دیگر نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،دو سال دیگر از دوران 8 ساله دولت باقی مانده و هاشمی وزیر درمان می‌گوید که برای اصلاح امور بیمه ای کشور دچار فرصت سوزی شده ایم و باید تا دو سال دیگر که در این دولت وقت داریم مشکلات را حل کنیم! دیروز دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت ضمن گرامی‌داشت اربعین حسینی گفت: امیدوارم بیمه سلامت از یک صندوق به یک سازمان ملی و کارآمد تبدیل شود. وزیر بهداشت با بیان اینکه بی‌توجهی دولت‌ها و مجالس به حوزه سلامت به معنای بی‌توجهی به سلامت مردم است، ادامه داد: ملتی که گرفتار بیماری باشد و نتواند هزینه‌هایش را تامین کند، ملت خوشبختی نیست و دولت و حاکمیت آن هم دولت و حاکمیت خوبی نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه بیمه، پراکندگی بیمه شدگان است، تاکید کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد بیمه شدگان در سازمان بیمه سلامت، ۴۸ درصد در سازمان تامین اجتماعی، یک درصد در کمیته امداد و ۵.۸ درصد هم در نیروهای مسلح تحت پوشش بیمه‌اند. این‌ها باید با هم همکاری کنند و پول، مقررات و سیاست‌های خرید خدمت‌شان یکسان شود. در عین حال باید توجه کرد که علی‌رغم اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، هنوز ۶.۹ درصد در کشور فاقد بیمه‌اند و ۸.۹ درصد نیز هم پوشانی بیمه‌ای در کشور وجود دارد. اما آنچه که‌باعث این وضعیت شده نبود قانون است. موضوعی که هاشمی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: « به طور کلی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت ما در این حوزه بد نیست، اما از طرفی قانون را هم به طور کامل اجرا نکرده‌ایم. اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است. البته در این سال‌ها خیلی ما را اذیت کردند آن‌هم به صورت هدفمند و آن هم به خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت طرح تحول سلامت بود. برخی به این موضوع از دید رقیب نگاه کردند نه از دید منافع ملی». وزیر بهداشت با بیان اینکه باید پرسید آیا سرمایه اجتماعی مشابه آنچه که طرح تحول برای نظام ایجاد کرد، در طول این سال‌ها سراغ دارید؟ گفت:« در این طرح پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید که هر یک درصدش ۷۹۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد. در عین حال دسترسی به تجهیزات و وسایل پزشکی، توزیع پزشک و پرستار و ... همه جز مواردی بود که در قالب طرح تحول انجام شد، البته بعد اجتماعی این طرح برایم بسیار مهم است».

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش از جایگاه نادرست بیمه‌های تکمیلی گفت: « در حال حاضر ۲۸ شرکت بیمه تکمیلی در کشور وجود دارد که به جای اینکه خدماتی را که در قالب بیمه پایه تحت پوشش نیست، تحت پوشش خود قرار دهند، عمدتا فرانشیز پرداخت می‌کنند و در طرح تحول هم سود بسیاری برده‌اند». وزیر بهداشت با بیان اینکه ۸۷۳ خدمت داریم که تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: «همچنین از مجموع ۱۲۶ خدمت دندانپزشکی که از جمله مواردی است که پرداخت از جیب مردم را زیاد می‌کند و ۲۵ درصد هزینه‌های مردم در بیمه سلامت برای دندانپزشکی است، ۱۰۰ خدمت را تحت پوشش بیمه نداریم و مردم باید هزینه‌اش را از جیب بپردازند. در عین حال خدمات زیبایی و غیره هم تحت پوشش بیمه نیستند و بیماری‌های نوظهور و پرهزینه هم در این موارد قرار دارند. این در حالی است که در این موارد ما را متهم می‌کنند که انسانیت در ما مرده است که برای یک بیماری که یک دوره درمانی‌اش ۸۰۰ هزار دلار هزینه دارد، حمایتی انجام نمی‌دهیم. این درحالی است که در بسیاری از کشورها برای این بیماری‌ها حمایتی انجام نمی‌شود. به عنوان مثال در هفته گذشته در کشور دانمارک چنین طرحی را به دلیل کم اثر بودنش نپذیرفتند.

درحالی‌که کشور دانمارک از جمله کشورهای موفق در حوزه سلامت است. آنجا همه چنین تصمیمی را تحسین کردند اما در اینجا تقبیح می‌کنند». هاشمی افزود: در حال حاضر می‌گویند که سهم حوزه سلامت از جی‌دی‌پی حدود هشت درصد است، اما با توجه به اقتصاد ناسالمی که داریم و بخشی از درآمدهای پنهان، این عدد واقعی نیست. مهم‌ترین چالش‌های بیمه‌ای کشور عدم اجرای قانون بوده است. می‌بینیم که طرحی تصویب شده و براساس آن باید صندوق‌های بیمه‌ای یکی شوند. حال اگر این اراده را نداریم که صندوق‌های بیمه‌ای را یکی کنیم، حداقل سیاست‌های‌شان را یکسان کنیم؛ چراکه مردم در هر بیمه‌ای با دردسرهایی مواجهند که این خلاف قانون است. قانون می‌گوید همه بیمه‌ها در بیمه سلامت یکپارچه شوند و صندوق‌شان واحد شود تا بتوانند با اعمال قدرت و مدیریت، خرید مناسبی داشته باشند.

بیمه بدهکار مانند انسان ورشکسته است و قدرتی ندارد. هاشمی با تاکید بر اینکه منابع و مصارف در حوزه سلامت با هم نمی‌خواند و باید یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم، گفت: بنابراین وظایف بیمه را متناسب با اعتبارات قرار دهیم. خیلی بد است که ۸۵ درصد از بیمه شدگان بیمه سلامت رایگان است یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر؛ کاش به جای دادن یارانه نقدی مشکل سلامت مردم را حل می‌کردیم. از طرفی چالش مهم دیگر افزایش هزینه تمام شده برای ارائه کننده خدمات است. در حال حاضر اجناس افزایش قیمت داشته‌اند. به عنوان مثال اقلامی که در حوزه پتروشیمی مصرف می‌کنیم ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. حتی سازمان برنامه و بودجه حساب کرده که ۱۳۰۰ میلیارد از بابت افزایش تورم و قیمت‌ها در بیمارستان‌های دولتی کسری ایجاد خواهد شد.

اگر این کسری را جبران نکنیم یعنی به ارائه کنندگان می‌گوییم کم فروشی کن، تقلب کن. وی افزود: این درحالی است که شرایط برای بخش خصوصی بسیار سخت‌تر است؛ چراکه به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی هم نمی‌دهیم. قیمت‌ها را فیکس کرده‌ایم و براساس قیمت اول سال، تورم تک رقمی و داریم زور می‌گوییم. نهایتش این است که خدمت ارائه نمی‌شود و یا به صورت تقلبی ارائه می‌شود و ارائه‌کنندگان خدمت را وادار به تخلف و زیرمیزی گرفتن می‌کنیم؛ بعد می‌گوییم این‌ها اخلاق ندارند. د رواقع ما اخلاق نداریم. در حال حاضر چند ماه است که این موضوع علی‌رغم تصویب شورای عالی بیمه تعیین تکلیف نشده است. هاشمی درباره برداشت ۵۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت گفت: هنوز این موضوع ابلاغ نشده، اما امیدواریم همان‌طور که گفتند این رقم به حوزه بیمه بیاید. خبر دارم که چاه‌هایی برایش کنده‌اند، اما امیدوارم نخواهند با این پول آن‌ها را پر کنند تا بتوانیم نفسی بکشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha