حدود 25 درصد دانش آموزان استان در مدارس نیازمند تخریب و نوسازی، تحصیل می‌کنندبه همت یکی از خیرین نیک اندیش ، به زودی کلنگ احداث دبستان 2کلاسه ظفر گرماش بر زمین زده خواهد شدبرابر قانون و مقررات از صفر تا صد در صد به میزانی که دستگاه قضایی تشخیص دهد ، دیه مربوطه پرداخت می‌شود.

پرداخت دیه دنیا

سلامت نیوز:حدود 25 درصد دانش آموزان استان در مدارس نیازمند تخریب و نوسازی، تحصیل می‌کنندبه همت یکی از خیرین نیک اندیش ، به زودی کلنگ احداث دبستان 2کلاسه ظفر گرماش بر زمین زده خواهد شدبرابر قانون و مقررات از صفر تا صد در صد به میزانی که دستگاه قضایی تشخیص دهد ، دیه مربوطه پرداخت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،این روزها به واسطه فرو ریزی دیوار حیاط دبستان ظفر روستای گرماش بر روی جسم نحیف کودکی به نام دنیا ویسی، مبحث مهمی در خصوص مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم سازی مطرح است که روزنامه« قانون» این موضوع را از منظر مسئولان در یک فایل کاویده است. رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از اینکه حدود 25 درصد دانش‌آموزان استان در مدارس نیازمند تخریب و نوسازی تحصیل می کنند و از تخریب و بازسازی دبستان ظفر روستای گرماش نیز سخن می گوید که قرار است با همت یک خیر مدرسه ساز دبستانی شکیل، مقاوم و مجهز ساخته شود و مهر سال آینده دانش آموزان این روستا بدون استرس بر نیمکت دانش تکیه بزنند، در این مصاحبه از پرداخت دیه دنیا ویسی برابر قانون نیز سخن گفته می شود.

از مجموع 290 هزار دانش آموز مقاطع سه گانه (ابتدایی، متوسطه اول و دوم ) چند هزار دانش آموز در این تعداد مدرسه نیازمند تخریب و نوسازی در سال جاری تحصیل می کنند؟حدود 25 درصد دانش آموزان استان در مدارس نیازمند تخریب و نوسازی، تحصیل می کنند .

در حال حاضر چند مدرسه در قالب چند کلاس و در چه مقاطعی در روستا های کردستان وجود دارد و چند روستا فاقد مدرسه است و دانش آموزان این مدارس در روستاهای همجوار یا دهستان نزدیک به روستاهای خود تحصیل می کنند؟

در حال حاضر تعداد 1947 مدرسه در قالب 4426 کلاس درس و پوشش دانش آموزی 65746 نفر در مناطق روستایی استان فعالیت دارد. تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی1430 مدرسه 3038کلاس و 45342 دانش‌آموز، متوسطه اول 406مدرسه، 1063 کلاس و 16498 دانش‌آموز، دوم متوسطه 98مدرسه 308 کلاس و 3844دانش‌آموز، استثنایی 14مدرسه 17کلاس و 62 دانش آموزهستند. در دوره ابتدایی روستای فاقد مدرسه وجود ندارد اما به دلیل تعداد کم دانش آموزان برخی از روستاها ، این دانش آموزان در مدارس روستای مجاور تحصیل و به منظور حفظ پوشش تحصیلی، این دانش آموزان به مدارس شبانه روزی هدایت و یا تحت پوشش طرح روستا مرکزی قرار گرفته و در غیر این صورت هزینه ایاب و ذهاب آنان پرداخت می‌شود. در دوره متوسطه نیز در صورت عدم وجود مدرسه در روستا ها به دلیل کمبود تعداد دانش‌آموز و رشته‌های مورد نیاز ، از طرح های مدارس شبانه روزی ، روستا مرکزی و تامین هزینه ایاب و ذهاب استفاده می شود.

درحال حاضر استاندارد هر کلاس به طور متوسط در کردستان در سه مقطع تحصیلی چگونه است؟ از مجموع 290هزار دانش آموز چند درصد دختر و چند درصد پسر هستند؟

تراکم کلاسی دوره ابتدایی 21.03 دوره اول متوسطه: 2.18 دوره دوم متوسطه : فنی و حرفه ای : 18.7 ، کار و دانش : 14.4 و شاخه نظری : 21.4 است - از تعداد 290 هزار دانش آموز استان 47.7 درصد دختر و 53.3 پسر هستند.

در خصوص وضعیت ترک تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران در کردستان هم بفرمایید که وضعیت چگونه است و علت گرایش به ترك تحصیل در دختران گویا به چندعامل فرهنگ سنتی،ازدواج زودهنگام، فقر اقتصادی و عدم امکان فرستادن دختر به مدارس مقطع متوسطه اول و دوم بعد از پایان دوره ابتدایی از روستا به شهر بر می گردد، تحلیل آماری شما چیست و اقدامات انگیزشی و ممانعتی شما برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان پسرو دختر در استان کردستان چیست؟

آمار دانش آموزان دختر و پسر استان کردستان مبین این حقیقت است که در دوره ابتدایی به دلیل جذب حداکثری دانش آموزان این دوره ، مشکل خاصی در خصوص بازماندگان از تحصیل وجود ندارد . اما در متوسطه اول اگر چه به دلیل فقر اقتصادی و عمدتا باورهای فرهنگی تعدادی از دانش آموزان ترک تحصیل می کنند ، اما جذب حدود 95 درصد از دانش آموزان واجد شرایط مقطع متوسطه اول ، نشان از پیشرفت‌های ارزشمند و قابل توجه در این مقطع دارد . اما در متوسطه دوم تعداد بیشتری از دانش آموزان دختر به نسبت مقاطع ابتدایی و متوسطه اول به دلیل ازدواج زودهنگام ، عدم امکان تشکیل دبیرستان به دلیل قلت دانش‌آموز در برخی از روستاها و نیز عدم تمایل والدین به تحصیل دختران‌شان در مراکز شبانه روزی، متاسفانه به خصوص در مناطق صعب العبور با مشکل مواجه هستیم . اگر چه در مرکز استان و مراکز شهرها موضوع کاملا کنترل شده است اما در مناطق روستایی متاسفانه این مشکل هم‌چنان وجود دارد. اقدامات انجام شده در جهت جذب دانش آموزان به این شرح است.

استفاده از ظرفیت حداکثری مراکز شبانه‌روزی و خوابگاه‌های مرکزی در جذب دانش آموزان . استفاده از ظرفیت روستا مرکزی و بهره گیری از وسایل ایاب و ذهاب عمومی برای این قبیل از دانش آموزان . کمک مالی و اقتصادی به خانواده هایی که با مشکل مالی مواجه هستند. بهره گیری از مشارکت خیرین مدارس شبانه روزی ، که در طول سال کمک های شان به این مدارس انجام می شود . انجام تبلیغات محیطی از طریق چاپ و توزیع پوستر ، مصاحبه تلویزیونی ، بهره گیری از ظرفیت و نفوذ کلام روحانیون و ماموستایان معظم در شهرستان‌ها و مناطق ، فرمانداری ها و بخشداری ها و دهداری ها و هم چنین افراد ذی نفوذ در ابعاد مختلف و هم چنین تشویق و ترغیب والدین که در خصوص جذب دختران بازمانده یاری رسان آموزش و پرورش بوده اند به عنوان نمونه صدور 700 برگ تقدیر نامه ویژه دهیاران از والدینی که به تحصیل دختران شان توجه نموه اند . پیگیری قضایی برای ملزم نمودن اولیای دانش آموزان دختری که مانع درس خواندن فرزندان خود شده اند . از جمله در شهرستان دیواندره شناسایی دختران بازمانده از تحصیل از طریق دانش آموزان خوابگاهی دختر در مدارس شبانه روزی در روستای های مربوطه و دعوت از آنان برای ادامه تحصیل و مراجعه به روستا ها و ملزم نمودن اولیای آنان به ثبت نام دانش آموزان در مدارس .

آخرین سوالی که این روزها برای تمام رسانه ها سوال شده است بحث فرو ریزی دیوار مدرسه بر روی دنیا و فوت این دختر بچه در روستای گرماش است. گفته می شود که آموزش و پرورش حاضر به پرداخت دیه این دانش آموز به خانواده دنیا نیست؛ آیا این شایعه صحت دارد یا اینکه آموزش وپرورش برابر قانون و مقررات دیه دنیا را صددرصد به خانواده داغدیده پرداخت می کند؟

خیر این شایعه صحت ندارد . برابر قانون و مقررات از صفر تا صد در صد به میزانی که دستگاه قضایی تشخیص دهد ، دیه مربوطه پرداخت می شود .

گویا وعده داده شده است که به سرعت مدرسه گرماش تخریب و نوسازی شود تا امنیت روانی و روحی دانش آموزان با دیدن صحنه دلخراش مرگ دنیا زیر آوار ضربه نبیند آیا چنین تصمیمی با توجه به آغاز سرما در سال تحصیلی 97-98 امکان پذیر است؟

بله ، به همت یکی از خیرین نیک اندیش، به زودی کلنگ احداث دبستان 2 کلاسه ظفر گرماش بر زمین زده خواهد شد و بر اساس قول مساعد ایشان ، ان شا ا... تا فصل سرما به بهره‌برداری خواهد رسید و تا آن زمان دانش آموزان در یکی از اتاق های مسجد روستا مستقر و فعالیت های آموزشی آنان از روز شنبه 21 مهر ماه 97 آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha