استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام ورزشهای منظم و مستمر در طول هفته را برای کنترل بیماری در افراد دیابتی مهم برشمرد.

سلامت نیوز :استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام  ورزشهای منظم و مستمر در طول هفته را برای کنترل بیماری در افراد دیابتی مهم برشمرد.

دکتر عبدالرضا نوروزی با اشاره به اینکه  با انجام  45 دقیقه ورزش روزانه قند خون به میزان 50 میلی گرم كاهش می‌یابد گفت : ورزش در كاهش وزن و كاهش نیاز به داروهای دیابتی نیز موثر بوده و همچنین موجب بهبود جریان خون، بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

وی بیان اینكه ریسك ابتلا به دیابت در افرادی كه پدر و مادر مبتلا به دیابت دارند بالاتر است، افزود: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت برای افراد با زمینه وراثتی کنترل و کاهش وزن است .

استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهدبا اشاره به اینکه  یك بیمار دیابتی با كنترل و درمان مناسب می‌تواند سال‌ها یك زندگی طبیعی از نظر كمی و كیفی داشته باشدگفت :بیمار دیابتی با كنترل و درمان مناسب می‌تواند سال‌ها یك زندگی طبیعی از نظر كمی و كیفی داشته باشد اما اگر بیماری به حال خودش رها شود، بیمار دچار عوارضی خواهد شد كه بلافاصله ظاهر نشده و در طول سال‌های آینده بروز می‌كند.

دکتر نوروزی افزایش چربی، ‌كلسترول و فشارخون را از عوارض دیابت برشمرد و گفت: رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده طبیعی، فعالیت ورزشی، ترك سیگار و كاهش استرس از مهمترین اقدامات برای كنترل بیماری دیابت است.

وی افزود: كنترل فشارخون، چربی خون به ویژه كلسترول، رعایت بهداشت پا و استفاده از كفش راحت و معاینه منظم چشم از مواردیست كه افراد دیابتی باید به آن توجه كنند.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینكه افت قند خون تقریبا در همه دیابتی‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: لرزش، سرگیجه، تعریق، گرسنگی زیاد، رنگ پریدگی، حواس پرتی، مور مور شدن دور دهان،‌ تشنج و تغییر خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است.

وی با تاكید بر اهمیت كاهش مصرف نمك به 5 گرم در روز گفت: كاهش مصرف چربی به ویژه چربی‌های حیوانی و مصرف حداقل پنج وعده و سبزیجات در روز از نكاتی است كه بیماران دیابتی باید به آن توجه كنند.

استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: بیماران دیابتی منعی در مصرف برنج ندارند ولی باید میزان مصرف را به 200 گرم در روز برای یك فرد متوسط كاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha