برخی کشاورزان بومی می گویند کشاورزانی که به آن ها عنوان کشاورزان مهاجر داده می شود برای رسیدن به سود بیشتر از مواد ممنوعه مثل اسید استفاده می‌کنند تا محصول بیشتری به دست آورند.

ماجرای سیب زمینی های سمی

سلامت نیوز:برخی کشاورزان بومی می گویند کشاورزانی که به آن ها عنوان کشاورزان مهاجر داده می شود برای رسیدن به سود بیشتر از مواد ممنوعه مثل اسید استفاده می‌کنند تا محصول بیشتری به دست آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،به گفته آن ها، کشاورزان مهاجر برای یک یا دو سال زمینی را اجاره می کنند و برای کشت بیشتر اقدامات غیر قانونی انجام می دهند و قبل از آن که کسی سراغ شان بیاید و پس از پایان برداشت از آن جا می روند . این شرایط به ویژه تولید سیب زمینی و پیاز را در کرمانشاه تحت الشعاع قرار داده است و برخی کشاورزانی که از استان های همدان و اصفهان راهی استان های همسایه مانند کرمانشاه شده اند سلامت غذایی مردم را در معرض خطر قرار داده اند.در این خصوص باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به دنبال سرنخ ماجرا رفت و به مرز صادراتی پرویز خان رسید. در این گزارش به نیاز بسیار زیاد بازار برخی کشورها به محصولات غذایی از جمله سیب زمینی اشاره شده است و این که آن ها گاهی سیب زمینی وارداتی به کشور خود را مورد آزمایش قرار می دهند اما به گفته یکی از صادرکنندگان تره بار در موارد زیادی در حالی که قرنطینه نباتی ایران سلامت محصول را تایید کرده اما در مرز پرویز خان همان محصول توسط قرنطینه عراق برگشت داده شده است.در این خصوص شیرخانی پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: کشاورزان مهاجر وقتی زمین را اجاره می کنند می خواهند همان یک یا دو سال حداکثر بهره برداری را از زمین داشته باشند به همین دلیل انواع و اقسام سموم یا کودهای شیمیایی را درخاک استفاده می کنند. کشاورزان هم معتقدند به دلیل این که سیب زمینی درشت شود برای محصول  اسید می پاشند و سم به خورد مردم می دهند.


سازمان غذا و دارو: عمومیت ندارد
در این خصوص اما سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است که چنین گزارش هایی عمومیت ندارد و متاسفانه مسائل به گونه ای جلوه داده می شود که انگار همه محصول پیاز یا سیب زمینی ممکن است از جهت وجود سموم وکودهای شیمیایی خطرناک باشند.

کیانوش جهانپور به خراسان گفت: به هر حال موضوع باقی مانده سموم، باید در سازمان های مختلف به صورت بین بخشی پیگیری شود به همین دلیل کمیته مشترکی در این خصوص شامل وزارت جهادکشاورزی، سازمان غذا و دارو و نهادهای دیگر تشکیل شده است. وی با اشاره به مشکلات زیرساختی برای حل این موضوع گفت: برای شناسایی مزارع و زمین هایی که این محصولات در آن ها کشت می شود مشکلات زیرساختی وجود دارد چون زمین ها در ایران  شناسه گذاری نشده و دقیقا مشخص نیست که محصول از کدام مزارع است و روش کشت و دفع سموم یا زمان استفاده از سموم مشخص نیست به همین دلیل سازمان غذا و دارو از مدت ها پیش  بحث تدوین سند ایمنی غذا را در دستور کار قرار داده است.

وی تاکید کرد: نظارت بر سلامت و ایمنی غذا باید از مزرعه تا سفره و بر تمام زنجیره ها صورت گیرد. از این رو ما نیازمند توسعه زیرساخت ها ، تدوین سند ایمنی غذا، ایجاد نهادی متمرکز برای هدایت این موضوع ، همکاری بین بخشی و شناسه دار شدن زمین های زراعی و محصولات منصوب به هر زمین زراعی هستیم . فرایندی که وزارت بهداشت گام های نهایی آن را برداشته است. به این ترتیب محصولاتی که ممکن است فراتر از استاندارد باشد یامشکلی داشته باشد شناسایی می شود.

جهانپور گفت: ما معتقدیم نظارت فعلی وزارت بهداشت بر فراورده های غذایی یا واحدهای ارائه دهنده مواد غذایی نظارت کاملی است اما این نظارت حدود 25 درصد زنجیره و مواد را شامل می شود و مواردی که به حوزه کشاورزی ، توزیع محصولات کشاورزی ،نحوه کشت و نحوه استفاده از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی بر می گردد مشخص نیست. وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به طور مکرر و مستمر در استان های مختلف  مواد غذایی را مورد آزمایش قرار می دهد و خوشبختانه مواردی که نشان بدهد محصولات کشاورزی ما از جهت باقی مانده سموم و موادی مثل نیترات ها خطرناک است نسبت به کل محصولات در کشور رقم بالایی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha