دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 257455

پس از زایمان سزارین، هیچ مانعی برای شیردهی نوزاد وجود ندارد اما خستگی و درد جسمی ناشی از حرکات جزئی، باعث می شود این کارمشکل و حتی مشقت آور شود. این در حالی است که در ساعات اول پس از تولد، نوزاد به سختی می تواند گردن و چانه را به درستی بگیرد و همین موضوع مانع از مکیدن کافی پستان مادر می شود و حتما نیاز به همراهی و قرار دادن او در وضعیت مناسب است.

نکات مهم درشیردهی پس از سزارین

سلامت نیوز:پس از زایمان سزارین، هیچ مانعی برای شیردهی نوزاد وجود ندارد اما خستگی و درد جسمی ناشی از حرکات جزئی، باعث می شود این کارمشکل و حتی مشقت آور شود. این در حالی است که در ساعات اول پس از تولد، نوزاد به سختی می تواند گردن و چانه را به درستی بگیرد و همین موضوع مانع از مکیدن کافی پستان مادر می شود و حتما نیاز به همراهی و قرار دادن او در وضعیت مناسب است.
 
در آغوش گرفتن نوزاد بلافاصله پس از تولد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،براساس آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی، هیچ چیز بیشتر از در آغوش گرفتن مداوم نوزاد و تماس پوستی او با مادر، نمی تواند در شیردهی موفق مادرتاثیرگذار باشد. در حالی که این اقدام ضروری درخصوص مادرانی که تحت بیهوشی عمومی بوده اند، به تعویق می افتد.امروزه بسیاری از سزارین ها با بی حسی موضعی انجام می شود که وضعیت مادر برای نوازش و در آغوش گرفتن نوزاد بهتر خواهد بود. همچنین درهرصورت پزشک باید پیش از زایمان اهمیت این موضوع را برای مادر توضیح دهد و پرستار و ماما حتما به مادر کمک کنند.


قرار گرفتن در موقعیت راحت
درد پس از زایمان و استفاده از سوند ادراری، مانع نشستن مادر می شود و از طرفی اسپاسم های رحمی در زمان شیردهی نیز این شرایط را برای مادر بسیار مشکل می کند. اما قرار گرفتن مادر در بعضی موقعیت ها تا حدی کمک کننده خواهد بود.به یک پهلو دراز بکشید، به یک کوسن یا متکا تکیه دهید تا پشت کاملا صاف باشد و کوسنی را بین زانوها بگذارید تا هر فشاری رفع شود. نوزاد را روبه روی خود در آغوش بگیرید و یک کوسن را بین پاهای او و شکم خود قرار دهید تا ضربه ای به جراحت نرسد. سر نوزاد باید در گودی آرنج قرار گیرد و دهانش هم راستا با پستان مادر باشد تا بتواند به درستی شیر بنوشد.


ترشح کمتر شیر پس از سزارین
کاهش ترشح شیر پس از سزارین کاملا تایید شده است. در سزارین های برنامه ریزی شده، نخستین انقباضات ناشی از استرس و نگرانی در بدن مادر رخ می دهد و مانع ترشح پرولاکتین که برای تولید شیر لازم است، می شود. در شرایط اورژانسی نیز که مادر پس از مدت کم و بیش طولانی تحمل درد زایمان، سزارین می شود؛ دوز بالایی از آدرنالین در بدن مادر آزاد می شود که مانع عملکرد هورمون اکسی توسین به عنوان یکی دیگر از ملزومات تولید شیر می شود.از طرفی بسیاری از نوزادان در ساعات اول تولد به خوبی نمی توانند پستان مادر را بمکند یا اصلا قادر به این کار نیستند. در این صورت باید طی شش ساعت نخست زایمان، به طور مداوم شیر مادر دوشیده و بعد به هر دو ساعت یک بار موکول شود تا ترشح شیر تسریع و مانع از قطع شیر شود. به این ترتیب نوزاد نیز ازشیر مادر بهره مند می شود و دیگر افت وزن و نیاز به شیر خشک نخواهد داشت. البته باید به طور مکرر به او زمان داد تا مکیدن صحیح شیر را نیز انجام دهد.می توانید از پرستار یا همراه بخواهید تخت را از قسمت زیر سر تا بالاترین سطح بالا بیاورد. زیر زانوها، آرنج ها و روی شکم متکا بگذارید تا نوزاد را راحت تر در آغوش بگیرید و شیر دهید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha