دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 257471

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و نمایندگان 26کشور به ایران می‌آیند همدان2018 که عنوان پایتختی کشورهای آسیایی را تا پایان سال‌جاری میلادی یدک می‌کشد به جایی رسیده است که دبیرکل جدید سازمان جهانی جهانگردی در نخستین سفر خارجی خود پس از گرفتن این سمت و 60 مهمان خارجی از 26کشور جهان همزمان با آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا این شهر را برای سفر انتخاب کرده‌اند.

حضور جهانی در همدان

سلامت نیوز:دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و نمایندگان 26کشور به ایران می‌آیند همدان2018 که عنوان پایتختی کشورهای آسیایی را تا پایان سال‌جاری میلادی یدک می‌کشد به جایی رسیده است که دبیرکل جدید سازمان جهانی جهانگردی در نخستین سفر خارجی خود پس از گرفتن این سمت و 60 مهمان خارجی از 26کشور جهان همزمان با آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا این شهر را برای سفر انتخاب کرده‌اند.


به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی درست در حال و هوای تحریم‌های یکجانبه ترامپ و بازی‌های کارتونی او در صفحات مجازی روزهای 21 و 22آبان‌ماه در شهر همدان برگزار می‌شود. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی این فرصت را یکی از برگ‌های برنده ایران در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا خوانده است. او البته دیروز به خبرنگاران گفت که گردشگری تنها راه مقابله با تحریم‌های بین‌المللی است و برپایی چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی در همدان نیز آغاز همکاری‌های طولانی ایران با این سازمان جهانی در دوران مدیریت جدید این سازمان است.

زوراب پولولیکاسویل، دبیرکل جدید سازمان جهانگردی قرار است در نخستین سفر خارجی خود در این سمت به ایران و به شهر همدان سفر کند تا چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی را در ایران افتتاح کند. ایران 16عضو در سازمان جهانی جهانگردی دارد که 3عضو آن تنها از غار‌علیصدر، شهرداری همدان و مجموعه گردشگری گنجنامه انتخاب شده‌اند.
2018 برخلاف تبریز2018 که از مدت‌ها قبل مسئولان کشور می‌دانستند به پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، تنها 2 ‌ماه پیش از آغاز این رویداد دانست که به پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده است؛ به همین دلیل هرگز از فرصت تبریز2018 برخوردار نشد.


آماده‌سازی‌ همدان
با این حال همدان توانست خود را در مدتی محدود جمع و جور کند. زیباسازی شهر، گام نخست بود. میدان بزرگ امام همدان تبدیل به پیاده‌راه شد. گذر مشاغل ایجاد شد و تندیس‌های متعدد از حرفه‌های سنتی همدان در این گذر جانمایی شد. بگذریم که مسئولان شهری آنجا که دار قالی را در گذر مشاغل برپا کردند به اشتباه طرحی غیر از نقش و طرح‌های فرش همدان را بر این دار برپا کردند.
حالا فقط چندماه مانده به پایان پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی در همدان و درست در آستانه برپایی چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی در شهر همدان، خبرنگارها مسئولان آن استان را سؤال پیچ کرده‌اند که از این فرصت چه استفاده گردشگری برده‌اند؟ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در ایران چه دستاوردی در صنعت گردشگری کشور داشته است؟ افکار عمومی می‌خواهد بداند که رویداد همدان2018 چه تأثیری بر جذب گردشگر به ایران داشته است و اصلا مردم همدان چه نفعی از این رویداد جهانی برده‌اند؟

مسئولان پاسخی ندارند
مسئولان اما پاسخی ندارند. علی مالمیر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در پاسخ به این سؤال همشهری که در شرایط تحریم‌ها چه استفاده گردشگری از چنین رویداد مهمی نصیب کشور شده است و چه تدابیری برای رونق گردشگری کشور و حتی استان همدان در حاشیه برپایی چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری اندیشیده شده است، می‌گوید: همدان 2018 در همه بخش‌ها منجر به رشد استان همدان شده است. او اما نه‌تنها هیچ آماری از تأثیر رویداد همدان 2018 بر گردشگری ایران ندارد که حتی تلاش می‌کند آمار سفرهای نوروزی را به‌عنوان یکی از فرصت‌های گردشگری در رویداد همدان2018 اعلام کند. مشاهدات همشهری از وضعیت گردشگری شهر همدان مشخص کرد که 3روز نخست فروردین‌ماه سال97 خیابان‌های همدان خالی از گردشگر بود و شهر چنان در سکوت بود که صدای اعتراض مسئولان گردشگری را هم درآورد. با این حال مسئولان استانی شهر همدان اعلام کردند که از روز چهارم فروردین‌ماه موج گردشگری در همدان آغاز شد و این شهر با بیش از 30درصد رشد در گردشگران ورودی مواجه شد.علی مالمیر خود نیز قبول می‌کند که آماری از تأثیر گردشگری یا چرخش مالی این بخش در استان همدان با توجه به انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی وجود ندارد. او می‌گوید که حتی مرکز آمار ایران هم این آمار را ندارد.

اقدامات انجام شده
 وی با این حال می‌گوید: برپایی جشنواره اسب اصیل عرب در همدان، برپایی همایش اجرایی همدان2018، جشنواره پویانمایی، جشنواره فیلم کودک، جشنواره کودک و خانواده، همایش سفرای خارجی مقیم ایران و برپایی بزرگداشت باباطاهر، همه از اقداماتی است که در پی رویداد همدان2018 در آن شهر اجرایی شده است. اظهارات علی مالمیر اما دیروز و در نشست با خبرنگاران چندان قابل دفاع نبود و به انتقاد آنها از فرصت‌سوزی در رویداد همدان2018 درحالی‌که کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا روبه‌رو شده است، ختم شد.


 همدان در ایران هم شناخته شده نیست
همدان گنجینه آثار تاریخی ایران است. بیش از 1800 اثر تاریخی و جاذبه گردشگری جدا از ظرفیت‌های بخش صنایع‌دستی در این استان شناسایی شده است. اما با وجود چنین ظرفیت عظیمی، همدان همچنان از نبود گردشگران داخلی و خارجی رنج می‌برد. انتخاب همدان به پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی نیز نتوانسته است این استان مهم گردشگری کشور را از انزوا خارج کند. حالا علی مالمیر می‌گوید: همدان حتی در داخل ایران هم شناخته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha