ماموریت‌های چند ساعته امدادگران هلال‌ احمر در دو استان مختلف به نجات ٢٣ گرفتارشده در برف و باتلاق ختم شد. ١٩ نفر در ارتفاع ١٥٠٠ متری قله کلونچین در رشته کوه‌های زردکوه و ٤ گردشگر هم در باتلاقی در کویر مرنجاب گرفتار شده بودند که همگی با تلاش امدادگران نجات یافتند.

ماموریت نجات در قله و باتلاق

سلامت نیوز: ماموریت‌های چند ساعته امدادگران هلال‌ احمر در  دو استان مختلف به نجات ٢٣ گرفتارشده در برف و باتلاق ختم شد. ١٩ نفر در ارتفاع ١٥٠٠ متری قله کلونچین در رشته کوه‌های زردکوه و ٤ گردشگر هم در باتلاقی در کویر مرنجاب گرفتار شده بودند که همگی با تلاش امدادگران نجات یافتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، هفت روز پیش بود که یک تیم کوهنورد حرفه‌ای از لارستان استان فارس برای فتح قله شاه شهیدان و کلونچین زردکوه در چهارمحال‌و‌بختیاری راهی ارتفاعات شدند. همه تجهیزاتشان همراهشان بود و با برنامه‌ریزی دقیقی به این مسیر سخت و دشوار رفتند؛ فکر همه چیز را کرده بودند و همه جوانب را سنجیده بودند. ٥ زن و ١٤ مرد با هم این مسیر را طی کردند. به قله شاه شهیدان رسیدند و هنگام بازگشت اما با برف و بوران شدید مواجه شدند؛ برف و بورانی که مسیر بازگشتشان را به تأخیر انداخت، تأخیری که خانواده‌هایشان را نگران کرد و درنهایت هم امدادگران هلال‌ احمر در جریان این ماجرا قرار گرفتند. جواهری، مدیر روابط عمومی هلال ‌احمر چهارمحال‌وبختیاری درباره جزییات این عملیات نجات  «ساعت ٥ صبح بود که نیروهای ما راهی محل شدند، مسیر را بلد بودند و بعد از گذشت ١٢ ساعت درنهایت این ١٩ کوهنوردی را که هنگام بازگشت گرفتار برف و کولاک شده بودند، نجات دادند. کوهنوردان همگی سالم بودند، هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده بود و حتی مسیر را هم گم نکرده بودند اما به خاطر برف و بوران شدید دچار مشکل شده بودند و حرکتشان به کندی صورت گرفته بود. از آنجا هم که موبایل‌هایشان آنتن نمی‌داد، برای همین خانواده‌هایشان دچار نگرانی شده بودند. ما توانستیم این افراد را نجات دهیم. در این عملیات چند نفر از امدادگران ما هم از سرما دچار بدحالی شده بودند که حالشان خوب است.»


گرفتاری در باتلاق
٦ ساعت تمام در باتلاقی در کویر مرنجاب گرفتار شده بودند؛ بدون آب و غذا بودند و حتی امید این را نداشتند که نجات پیدا کنند، در سرما دست و پا می‌زدند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. هیچ راه فراری برایشان نبود تا اینکه دو نفرشان دل را به دریا زدند و برای نجات از خودرویشان پیاده شدند؛ اما آنها هم گرفتار باتلاق شدند و نتوانستند حرکت کنند. ٤ گردشگری که برای تفریح به کویر رفته بودند، گرفتار شدند تا اینکه نیروهای هلال ‌احمر و محیط‌بانی توانستند هر ٤ نفرشان را نجات دهند. محل گردشگران گرفتارشده نقطه‌ای بود که در ‌سال جاری جسد گردشگر تهرانی پیدا شده بود، همین منطقه در ‌سال ۸۳ نیز با گرفتارکردن گردشگران رودهنی منجر به مرگ آنها شده بود.


رحمتی، مدیر هلال ‌احمر آران و بیدگل، درباره جزییات امدادونجات ٤ گردشگر گرفتارشده در دریاچه نمک به «شهروند» گفت: «در ساعات پایانی شامگاه سه‌شنبه در یکی از گروه‌های شبکه مجازی تماسی مبنی بر درخواست کمک حوالی دریاچه نمک دریافت شد که ٤ گردشگر قادر به پیمودن مسیر نیستند و در باتلاق نزدیک دریاچه نمک گرفتار شده‌اند. به محض دریافت خبر، نیروهای ما لوکیشن محل حادثه را برای محیط‌بانی منطقه شکرآباد و غدیر ارسال کردند؛ چراکه نزدیک‌ترین راه دسترسی به این گردشگران محیط‌ زیست پاسگاه غدیره بود و این به نجات گردشگران کمک بیشتری می‌کرد. زمان برایمان اهمیت زیادی داشت؛ برای همین از محیط‌بانان درخواست کمک کردیم و آنها هم راهی شدند. با مشورت امدادگران خبره و زبده محلی و مسئولان هلال ‌احمر شهرستان آران و بیدگل عملیات امدادونجات آغاز شد، همچنین اعلام شد که افراد گرفتارشده و آب‌و‌غذا همراه ندارند تا عملیات نجات سریع‌تر انجام شود.»
حسین میرزاجانی، عضو فعال جمعیت هلال‌ احمر آران و بیدگل، هم درباره این حادثه به خبرنگار «شهروند» گفت: «با توجه به مسیر طولانی محل گرفتارشدگان در باتلاق با محل استقرار امدادگران، ارتباط لازم با رئیس منطقه حفاظت‌شده کویر تهران برقرار شد تا عملیات امداد سرعت بیشتری پیدا کند. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته از طریق بیسیم به تمام یگان‌های امدادونجات دستور آماده باش اعلام شد. با تلاش امدادگران محلی، نیروهای هلال‌ احمر و تمام مسئولان این عملیات حدود ساعت ٤ بامداد چهارشنبه به نتیجه رسید و گردشگران پس از ٦ ساعت تلاش و جست‌وجو از باتلاق دریاچه نمک مرنجاب و سرمای کویر نجات پیدا کردند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha