معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست مخالفت این سازمان با انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران را اعلام کرد.

با انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران مخالفیم

سلامت نیوز:معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست مخالفت این سازمان با انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست  درباره انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران گفت: این طرح مربوط به حدود ده سال پیش است. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که وقتی آب از سد کرج رها می‌شود، از مسیر رودخانه عبور می‌کند، در مسیر رودخانه نیز ویلاسازی انجام شده و رستوران‌های بسیاری ساخته شده است. در طی سال‌های مختلف همیشه این نگرانی وجود داشته از فاصله‌ای که آب رها می‌شود تا زمانی که آبگیری صورت می‌گیرد، منبع آلاینده‌ای وارد آب شود و این آلاینده آب شرب شهر تهران را آلوده کند.

وی ادامه داد: بنابراین هدف این بود که در بالادست آب را انتقال دهیم تا با احتمال آلودگی در پایین ‌دست مواجه نشویم، البته در آن زمان می‌توانستیم، نظارت‌ها را شدیدتر کرده و اجازه ندهیم در کنار حاشیه رودخانه ساخت و ساز صورت بگیرد، بنابراین برای اینکه کار غیرقانونی عده‌ای را توجیه کنند یک پروژه بسیار گران را به اقتصاد کشور تحمیل کردند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: این پروژه با توجه به ایده‌ای که آب منطقه‌ای داشت و باید آب سالم و بدون آلودگی را به مردم می‌رساند، مطرح شد، اما ایجاد تونل احداث می‌تواند باعث شود که چشمه‌ها در این مسیر خشک شود و مسیر حرکت تحت تاثیر قرار بگیرد، علاوه بر اینکه می‌تواند، در میزان آب‌دهی چشمه‌ها اثرگذار باشد.

تجریشی با اشاره به درخواست وزارت نیرو برای احداث تونل‌های جدید در این منطقه برای انتقال آب به تهران تصریح کرد: به تازگی نیز وزارت نیرو قصد دارد تونلی را در این مسیر ایجاد کند تا این تونل هم برای تامین آب کرج و هم انتقال آب بیشتر به شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد. سازمان محیط زیست از وزارت نیرو درخواست کرده تا تاثیر تونل‌هایی که در گذشته در این مسیر ایجاد شده‌است را بر خشک شدن یا کم‌ آب‌دهی چشمه‌ها در این منطقه ارزیابی کند، البته این گزارش هنوز از سوی وزارت نیرو به سازمان محیط زیست ارائه نشده و قرار است به زودی ارائه شود.

وی با بیان اینکه اطلاعی از راه‌اندازی این تونل ندارد، خاطرنشان کرد: تست آزمایشی از این تونل در سال ۹۵ انجام شده است، اما نمی‌دانم از آن زمان استفاده از این تونل عملیاتی شده است یا خیر. باید وزارت نیرو در این زمینه پاسخگو باشد، البته قطعا تونل تاثیرات خود را بر چشمه‌ها گذاشته است و وزارت نیرو و شرکت مشاور و کارفرما باید گزارشی در خصوص تاثیرات این تونل‌ها بر چشمه‌ها ارائه کنند. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست اعلام کرده است، این تونل‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییر در رژیم هیدرولوژیکی چشمه‌ها یا کاهش آورد چشمه‌ها شود. البته وزارت نیرو بیان می‌کند که در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توانند، در حین حفاری سگمنت را کار گذاشته و این امر باعث نمی‌شود که فرار آب چشمه‌ها اتفاق افتد، اما بازهم ما تاکید داشتیم که اثرات احداث تونل‌هایی که در گذشته احداث شده، را باید به ما گزارش کنند.

تجریشی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب به تهران موافق است؟ گفت: در حال حاضر دولت انتقال آب را فقط برای شرب انجام می‌دهد و انتقال آب برای هر نوع فعالیت دیگری صورت نمی‌گیرد. سیاست سازمان حفاظت محیط زیست این است که اگر قرار است، آبی منتقل شود باید تمام فعالیت‌هایی که در راستای کاهش مصرف بی‌رویه آب در مقصد می‌توانسته انجام شود، صورت گرفته باشد. در تهران آبیاری چمن‌ها صورت می‌گیرد، اغلب مردم هیچ حسی نسبت به صرفه‌جویی ندارند و وزارت نیرو نیز هیچ برنامه‌ای برای کاهش مصرف آب شهروندان و استفاده از لوازم کاهنده ندارد؛ با توجه به این موضوعات به طور قطع سازمان محیط زیست با انتقال آب موافق نیست.

وی با تاکید براینکه انتقال آب بین حوزه‌ای در نقاطی در فلات مرکزی ایران که هیچ آبی وجود ندارد و نمی‌توانیم از صرفه‌جویی صحبت کنیم مورد توجه است، خاطرنشان کرد: جمعیتی در این مناطق حضور دارند که نمی‌توانیم برای آب‌رسانی به آنها فکری نکنیم و به آنها بگوییم از این مناطق بروید، بنابراین انتقال آب بین‌حوزه‌ای در این مناطق منطقی است، اما وقتی به شهر تهران نگاه می‌کنیم می‌بینیم، تمام اقداماتی که می‌توانستیم برای صرفه‌جویی انجام دهیم، صورت نگرفته است. بنابراین تاکید می‌کنم سازمان محیط زیست با انتقال آب به تهران مخالف است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست بیان کرد: در صورتی که در نهایت به این جمع‌بندی برسیم که در مبدا‌ آب مازاد وجود دارد و در مقصد همه فعالیت‌ها در خصوص صرفه‌جویی صورت گرفته است و براساس گزارش‌های وزارت نیرو هیچ راهی جز انتقال آب نداشته باشیم، مهندسین مشاور باید گزارشی را در خصوص تاثیرات این پروژه به سازمان محیط‌زیست ارائه دهند. همچنین راهکارهایی که باعث کاهش آن تاثیرات بر محیط زیست می‌شود را نیز باید در گزارش خود مطرح کند، چراکه می‌دانیم هر فعالیت عمرانی قطعا آثار زیست محیطی خواهد داشت. این گزارش به صورت یک تعهد محضری درآمده و سازمان محیط زیست اقدامات پروژه را پایش می‌کند تا اقدامات به طور کامل انجام شود و در صورتی که انجام نشود، سازمان محیط زیست می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و پروژه را متوقف کند.

       
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha