دندان تیز طمع متجاوزان در سایه تعدد متولیان و نبود مدیریت واحد بر تن خسته عرصه‌های طبیعی استان گیلان زخم‌هایی را بر جای گذاشته است که باید برای جلوگیری از این تعرض‌ها اقدام جدی صورت گیرد.

زخم طمع متجاوزان بر تن طبیعت

سلامت نیوز: دندان تیز طمع متجاوزان در سایه تعدد متولیان و نبود مدیریت واحد بر تن خسته عرصه‌های طبیعی استان گیلان زخم‌هایی را بر جای گذاشته است که باید برای جلوگیری از این تعرض‌ها اقدام جدی صورت گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همدلی ،عرصه‌های طبیعی گیلان از چنگال متجاوزان در امان نیست. ویلاهایی که در دل جنگل‌های سبز و دامنه کوه‌های جنگلی قد علم می‌کنند یا دیوارکشی‌ها و ساخت‌وسازهایی که در حریم دریا و تالاب رخ‌داده‌اند ازجمله تغییر کاربری‌های رخ‌داده است.


تخریب میراث گران‌بهای عرصه‌های طبیعی، گاه به دنبال اقداماتی رخ می‌دهد که به‌ظاهر برای توسعه شکل می‌گیرند و گاه نشان از زیاده‌خواهی گروهی دارد که در مسیر دست یافتن به منافع شخصی خود نسبت به ارزش محیط‌زیست و نقش آن در زندگی حال و آینده انسان و بسیاری از موجوداتی که در این عرصه‌ها زندگی می‌کنند بی‌اعتنا هستند.


بی‌تردید حفظ حریم کوه، جنگل، دریا، رودخانه و تالاب مستلزم هوشیاری و مطالبه‌گری مردم به‌ویژه فعالان محیط‌زیست و نظارت و کنترل دقیق مسئولان و عزم جدی و مشارکت آن‌ها برای برخورد با تخلف‌ها است.تعدد متولیان عرصه‌های طبیعی یکی از دلایل چالش‌های ایجاد شده درحوزه محیط زیست است و نبود مدیریت واحد نه تنها در روند پیگیری و نظارت و حراست از محیط زیست موثر بوده بلکه یکی از عوامل فراهم کننده فضای مناسب برای متجاوزان استتعدد متولیان عرصه‌های طبیعی یکی از دلایل چالش‌های ایجادشده در حوزه محیط‌زیست است و نبود مدیریت واحد نه‌تنها در روند پیگیری و نظارت و حراست از محیط‌زیست تاثیر منفی داشته بلکه یکی از عوامل فراهم‌کننده فضای مناسب برای متجاوزان است.از سوی دیگر برخورد بامتخلفان و متجاوزان به عرصه‌های طبیعی موضوعی است که انتظار می‌رود مسئولان پیگیرانه به آن بپردازند.


نفس تالاب به شماره افتاده است
یک شهروند اهل انزلی دراین‌باره به خبرنگار مهر گفت: هجوم انبوه رسوبات، انواع فاضلاب و گیاهان مهاجم، بخشی از دلایل رنجوری تالاب انزلی است و تجاوز به حریم این گنجینه زیستی ارزشمند، درد جانکاه دیگری است که نفس به شماره افتاده تالاب را تنگ‌تر کرده است.
وی با تاکید بر این‌که تجاوز به حریم تالاب به‌وضوح قابل‌مشاهده است، افزود: در حاشیه تالاب گاه منازلی را می‌بینیم که مالکانشان بخشی از تالاب را خشک کرده‌اند تا بر وسعت ملک شخصی خویش اضافه کنند و گاه کافه‌ها و رستوران‌هایی را می‌بینیم که در حریم این سرمایه ملی بناشده‌اند.
این شهروند ادامه داد: آشیانه قایق‌های موتوری با سازه‌های بدمنظر و ناهمگون کنار هم ردیف و به‌مرورزمان بر تعدادشان نیز اضافه‌شده است. درختکاری بر گستره رسوبات ته‌نشین شده حاشیه تالاب و آتش زدن نیزارها موارد دیگری در عرصه تجاوز به حریم تالاب به شمار می‌آید.


لزوم عزم جدی برای برخورد قاطع با زمین‌خواران در گیلان
دراین‌باره یک فعال محیط‌زیست نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متاسفانه همانند سایر نقاط کشور عرصه‌های طبیعی گیلان نیز، به‌رغم تمهیدات محافظتی و قوانین موضوعه در معرض تعدی زمین‌خواران است. دست‌اندازی این روزها در قالب کوه خواری، تالاب خواری و دریاخواری، ازجمله مواردی است که در عرصه‌های طبیعی گیلان نیز دیده می‌شود.لیلا مسروری با تاکید بر اینکه پدیده زمین‌خواری عرصه‌های طبیعی با معضل ساخت‌وساز غیراصولی، تفاوت ماهوی ظریفی دارد، بیان کرد: ساخت‌وساز غیراصولی می‌تواند به هر نوع احداث بنایی که خارج از قوانین و مغایر با شاخص‌های کاربری، ملاحظات مهندسی و اصول مقاوم‌سازی در هر نقطه‌ای از شهر و روستا و حوزه مسکونی یا غیرازآن یعنی در عرصه‌های طبیعی نیز رخ دهد ولی به‌طور مشخص پدیده تجاوز به عرصه طبیعی اعم از تالاب خواری و جنگل خواری و سایر مواردی که امروز شاهد آن هستیم تعدی مستقیم به مناطق طبیعی و تغییر کاربری آن‌ها است.
زمین خواری از هر نوعی در استان‌های شمالی به ویژه گیلان که کم وسعت اما پرجمعیت هستند، چشمگیرتر است
وی با بیان اینکه زمین‌خواری از هر نوعی در استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان که کم وسعت اما پرجمعیت هستند، چشمگیرتر است، افزود: کمبود زمین سبب افزایش کاذب قیمت اراضی شده در نتیجه دندان طمع تیزتر می‌شود.
مسروری ادامه داد: از طرفی با توجه به وجود قوانین، گاه برخوردهایی اعم از ممانعت و قلع‌وقمع انجام می‌شود اما کافی نیست. معتقدم اگر عزم جدی برای مقابله با این مسئله وجود دارد، باید به‌صورت هم‌زمان و همگام دستگاه‌های ذی‌ربط در یک صف منسجم حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha