مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه انجمن‌های علمی پزشکی بهترین ظرفیت‌ برای کاهش نرخ بدهی بیمه‌ها هستند، گفت: یک بار برای همیشه باید بدهی بیمه به‌روز شود.

بدهی بیمه‌ها به‌روز شود/بیمه رایگان برای همه معنا ندارد

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه انجمن‌های علمی پزشکی بهترین ظرفیت‌ برای کاهش نرخ بدهی بیمه‌ها هستند، گفت: یک بار برای همیشه باید بدهی بیمه به‌روز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان بیمه سلامت ایران با مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون نفر در ایران تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: ۸۵ درصد از این جمعیت بیمه رایگان هستند و زمانی که این رقم را با جمعیت کمیته امداد جمع کنیم می‌بینیم که حدود ۳۴ میلیون نفر از این ۴۰ میلیون، بیمه رایگان هستند. این درحالیست که قرار نبود بیمه رایگان برای همه افرادی باشد که توان مالی دارند. از طرفی هم ماموریت بیمه سلامت در طرح تحول سلامت، تحت پوشش قرار دادن پنج میلیون نفر بود که این رقم به حدود ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت.

وی ادامه: حدود ۳۰ سال است که در حوزه سلامت هستم و بیمه‌ها همیشه در این مدت بدهی داشتند. در پنج سال گذشته نرخ رشد منابع نسبت به مصارف ۸۵ درصد تاخیر پیدا کرده است. تعهداتی درست کردیم که تعهدات مالی در آن دیده نشد یا به عبارتی دیگر در ظرفیت منابع مالی کشور قابل گنجاندن نبود. در سال ۹۵، ۴۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم که به همت دولت ۸۰۰۰ میلیارد دلار چاپ شد. اگر این چاپ صورت نمی‌گرفت در حال حاضر ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم. در سال ۹۶ نرخ رشد بدهی را به شدت کاهش دادیم. پیش بینی می‌شد این بدهی به حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برسد. خوشبختانه با دسترسی به منابعی که صورت گرفت حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان مدیریت هزینه کردیم،  گرچه مشکلاتی نیز ایجاد شد.

موهبتی گفت: بر اساس آسیب‌شناسی‌هایی که انجام دادیم نمی‌توان پذیرفت که در عرض ۲۰ سال که سازمان بیمه وجود دارد، همیشه مشکل از مدیران ناکارآمد بوده است. بلکه مشکلات دیگری نیز وجود داشته است. زمانی که قرار بر این بود پنج میلیون نفر بیمه شوند و این عدد به حدود ۱۱ میلیون افزایش پیدا کرد و این درحالیست که پوشش هر یک میلیون نفر هزینه‌های بسیار زیادی را در طی ماه می‌طلبد.  پس باید یک بدهی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را به همین شکل پیش بینی کنیم. در یک خانوار سه نفره بابت حق بیمه ماهیانه ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان پول دریافت می‌کنیم. در حالیکه ۱۳۲ هزار تومان هزینه می‌کنیم. ۳۲ هزار تومان منابع کمتر از مصارف است. برای یک جمعیت ۱۴ میلیونی در ۱۲ ماه ۵۰۰۰ میلیارد کمبود و کاستی داریم که این کار را یا باید با دخالت در بار مراجعه یا قیمت یا اصلاحاتی در بسته خدمتی و یا اولویت‌بندی تصحیح کنیم. حتما نظام ارجاع، سطح‌بندی، استقرار سازمان الکترونیک تاثیرگذار هستند، اما آثار آن به صورتی نیست که بتوانیم تمام کمبودها را تامین کنیم.

موهبتی با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه بدهی‌های بیمه را به روز کنیم، گفت: باید بودجه را واقعی ببینیم و مدیر بخش بیمه‌ای را مکلف کنیم که اگر از بودجه خودت بیشتر استفاده کنی، به مراجع قانونی معرفی خواهی شد. در قواعد بودجه نیز پسندیده نیست که به ازای یک ریال بودجه، دو ریال هزینه ایجاد شود. دو ریال هزینه، ایجاد بدهی است. ما یاد گرفتیم بدهی ایجاد کنیم و بودجه را واقعی نبینیم. البته بودجه‌ای وجود ندارد. بر اساس آینده پژوهی که ما انجام دادیم اگر همین روال پیش برود در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد می‌شود. این درحالیست که نرخ رشد کسری را کاهش دادیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در راستای کاهش نرخ بدهی سه اقدام را انجام دادیم، گفت: هدفمند نمودن یارانه بیمه سلامت همگانی یکی از اقدامات ما بوده است. معنا ندارد که تمام افراد بیمه رایگان شوند. بیمه رایگان مخصوص کسانی است که توان مالی ندارند. در گذشته افراد تنها ۶۰۰۰ تومان برای حق بیمه پرداخت می‌کردند که در حال حاضر به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. هیچ اقدام قانونی در مجلس تکلیف نشده که ما آن را انجام نداده باشیم. استحقاق سنجی و رفع همپوشانی بیمه‌ای نیز انجام شد. در بخش فرآیندها، راهنمای بالینی داشتیم. جایی که انجمن‌های علمی می‌توانند تاثیر مثبت داشته باشند،  باید از ظرفیت موجود در کشور استفاده کنیم که یکی از همین ظرفیت‌ها انجمن‌های علمی هستند. حدود ۲۰ انجمن علمی داریم که برخی از آنها ۷۰ سال است قدمت دارند و در کنار این انجمن‌ها نیازی به تشکیلات جدید نداریم.

وی ادامه داد: در بحث فرآیند استقرار سازمان الکترونیک در ۶۰۵ بیمارستان، دفترچه بیمه را حذف کردیم و با کد ملی برای بیماران نسخه تجویز می‌شود و در این بیمارستان‌ها همپوشانی را نیز کنترل می‌کنیم و هدف‌مان حذف همپوشانی‌های موجود است. همپوشانی سایر صندوق‌ها را نیز حل می‌کنیم و از ایجاد همپوشانی جدید جلوگیری می‌کنیم و در زمان دریافت خدمت کنترل همپوشانی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان تایید دارو را راه اندازی کردیم، گفت: MRI و آندوسکوپی لازم نیست در سال تکرار شوند؛  چرا که پنج سال اعتبار دارند و اگر فردی برای اطمینان از سلامتی خود تمایل به تکرار مجدد این گونه آزمایش‌ها دارد باید هزینه آن را خودش بپردازد. کاری که انجمن‌های علمی در این راستا انجام می‌دهند این است که اگر آزمایش مجدد باید برای فردی انجام شود، یکی از متخصصان انجمن آن را تایید کرده و این کار انجام می‌شود. همچنین نسخه نویسی الکترونیکی را در دستور کار داریم که پایلوت آن در شهر کرمان آغاز شده است و حدود ۷۰ مرکز طبی در کرمان از این طرح استفاده می‌کنند. اگر از ایجاد زیرساخت‌های IT غافل شویم مشکلاتی ایجاد می‌شود. راه‌اندازی IT، حدود ۳۰ درصد مربوط به کار فنی است و مهم‌تر از آن تغییر رفتار به ویژه در بحث سرپایی است. باید توجه داشته باشیم نسخه الکترونیک در حین کار به بلوغ می‌رسد.

وی ادامه داد: در اصفهان نیز سازمان پردازش الکترونیک را راه انداختیم و بررسی‌های دستی را حذف کردیم. در این راستا در بخش پزشکی باید زمانی که پزشک مریض را معاینه می‌کند، تبلت داشته باشد. از ابتدای سال آینده به دنبال اطلاعات الکترونیکی هستیم. این کار مشکلات و سختی‌های خود را دارد. زمانی که این کار انجام شود، برای ما هورا نمی‌کشند و ممکن است در این راه به ما بی توجهی هم کنند، حتی زمانی که طرح HS انگلستان راه افتاد مردم طراح آن را نفرین می‌کردند. در صورتیکه این طرح امروز یک مدل در دنیا است و باید به یاد داشته باشیم که اجرای طرح الکترونیک به نفع ملت است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha