سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 258949

دیابت یا همان مرض قند خودمانی، بیماری موذی و ناتوان‌کننده‌ای است که کیفیت زندگی انسان‌ها را نشانه می‌گیرد. روزی نیست که در فضای مجازی یا روزنامه‌ها با هشدارهایی درخصوص افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور مواجه نباشیم. حقیقت این است که آمارها از واقعیت ترسناکی در مورد دیابت خبر می‌دهند.

شیرینی قند، زندگی را به کاممان تلخ می کند

سلامت نیوز:دیابت یا همان مرض قند خودمانی، بیماری موذی و ناتوان‌کننده‌ای است که کیفیت زندگی انسان‌ها را نشانه می‌گیرد. روزی نیست که در فضای مجازی یا روزنامه‌ها با هشدارهایی درخصوص افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور مواجه نباشیم. حقیقت این است که آمارها از واقعیت ترسناکی در مورد دیابت خبر می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،دکتر علیرضا مهدوی، معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت چندی پیش در حاشیه افتتاح دهکده دیابت اعلام کرد براساس آخرین و معتبرترین سرشماری انجام شده در سال 1395، بیش از 5 میلیون نفر از ایرانیان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. حدود 18 درصد از جمعیت بالای 25 سال کشور هم به اختلال قند خون ناشتا گرفتار هستند، به عبارت ساده‌تر حدود 18 درصد از جمعیت بالای
25 سال کشور، با قند خون ناشتای بین 100 تا 125 میلی گرم، منابع بالقوه دیابت و دیابتی‌های آینده کشور هستند.
بسیاری از ما می‌دانیم که دیابت انواع مختلف دارد و نوع یک آن کودکان را گرفتار می‌کند. نوع 2 دیابت که متأسفانه این روزها قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است بیشتر در میان افراد بالای 20 سال دیده می‌شود. نوع دیگری از آن هم زنان باردار را تهدید می‌کند و البته تعدادی از دیابتی‌ها هم بواسطه ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر دچار افزایش قند خود و دیابت می‌شوند.


دکتر مهدوی در این خصوص به «ایران» می‌گوید: دیابت نوع یک نوعی بیماری است که در همه سنین فرد را گرفتار می‌کند اما در میان کودکان و جوانان شیوع بیشتری دارد. دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمنی است، به این معنا که سیستم ایمنی بدن مبتلایان، سلول‌های سازنده انسولین در پانکراس را از بین می‌برد. از این‌رو قند موجود درغذا‌ها درغیاب انسولین به انرژی تبدیل نشده در خون باقی می‌ماند.
دیابت نوع یک قابل پیشگیری نیست اما تشخیص بموقع آن می‌تواند عوارض بیماری را بشدت کاهش دهد.
مدیر برنامه کشوری دیابت ادامه می‌دهد: مبتلایان به دیابت نوع یک برای در امان ماندن از عوارضی نظیر مشکلات قلبی و عروقی، نابینایی، مشکلات کلیوی و مشکلات دیگر باید علاوه بر مصرف منظم انسولین طبق دستور پزشک، رژیم غذایی سالم داشته باشند و فعالیت‌های فیزیکی و ورزش را فراموش نکنند.
وی می‌افزاید: دیابت نوع 2 یکی دیگر از انواع این بیماری است که متأسفانه شیوع آن در جامعه در حال افزایش است. این بیماری به‌دلیل ناتوانی بدن در تولید میزان کافی از انسولین اتفاق می‌افتد. متأسفانه دیابت نوع 2 معمولاً علامتی ندارد و افرادی که به آن مبتلا می‌شوند ممکن است طی درمان بیماری دیگری متوجه ابتلا به آن شوند یا پس از بروز علائمی نظیر مشکلات بینایی به بیماری خود پی ببرند.
هرچند این بیماری غیرواگیر است اما در میان افراد خانواده‌ای که یک یا چند عضو آنها مبتلا به دیابت هستند بیشتر دیده می‌شود. به عبارت دیگر ابتلای حتی یک عضو از یک خانواده زنگ خطر را برای سایر افراد هم به صدا در می‌آورد.


دکتر مهدوی خاطرنشان می‌کند: احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع 2 نسبت به سایر افراد جامعه دو برابر بیشتر است. احتمال اختلال و آسیب عروق و اعصاب پا نیز در این بیماران بیش از سایرین است. در واقع دیابت به مغز و نخاع آسیب نمی‌زند اما در طولانی مدت به سیستم عصبی آسیب می‌رساند به گونه‌ای که این بیماران ممکن است هنگام سوختگی یا زخمی شدن دست یا پا درد خفیفی احساس کنند.
 به گفته معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در جامعه‌ای که 60 درصد افراد بالای 18 سال آن یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، کم تحرکی می‌تواند زمینه ابتلا به این بیماری را مهیا کند.
حقیقت این است که بی‌تحرکی و استرس همانند جرقه‌ای این آتش زیر خاکستر را روشن خواهد کرد. یک راهکار نه چندان سخت می‌تواند
نجات بخش باشد.


مدیر برنامه کشوری دیابت می‌گوید: اصلاح سبک زندگی و در پیش گرفتن تغذیه سالم مهم‌ترین گام پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 است. کاهش مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز و استفاده از ادویه‌ها برای طعم بخشیدن به غذا، کاهش مصرف چربی‌های اشباع و گوشت‌های قرمز در کنار افزایش استفاده از ماهی، میوه و انواع سبزی گام بزرگی در پیشگیری از ابتلا به این نوع از دیابت است.
وی تأکید می‌کند: رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست و نباید از نقش چشمگیر ورزش و فعالیت بدنی چشم‌پوشی کرد. فعالیت بدنی به مدت 150 دقیقه در هفته با شدت متوسط یا 75 دقیقه با شدت شدید در فواصل زمانی منظم طی روزهای هفته به کنترل قند خون کمک می‌کند و راهکاری مناسب برای پیشگیری از این بیماری به شمار می‌آید.
دکتر مهدوی با تأکید بر اهمیت غربالگری در افراد بالای 30 سال و همچنین افراد در معرض خطر می‌گوید: با تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شدهمه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و مراکز بهداشت همه روزه آزمایش‌های لازم برای بررسی دیابت، فشار خون و... را برای افراد بالای 30 سال به صورت رایگان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha