عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، هر نان صنعتی موجود در بازار، بهتر از نان سنتی نیست.

هر نان صنعتی بهتر از نان سنتی نیست

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، هر نان صنعتی موجود در بازار، بهتر از نان سنتی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا پرس،دکتر محمدحسین عزیزی  افزود: ترکیب آردهای مختلف مشخص است و از این نظر، نان صنعتی تفاوت چندانی با نان سنتی ندارد، بلکه تفاوت بین این دو نان به تفاوت در میزان افزودنی های موجود در این نان ها برمی گردد.

به گفته رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، اگر در نان صنعتی، افزودنی هایی مثل روغن، شکر، پودر شیرخشک، گلوتن و سایر افزودنی های مجاز وجود داشته باشد، ارزش تغدیه ای نان صنعتی بالاتر از نان سنتی خواهد بود، اما اگر در فرآیند پخت نان صنعتی، این افزودنی ها اضافه نشود، آن وقت نان صنعتی با نان سنتی، فقط در ظاهر با همدیگر فرق خواهند داشت.

 این متخصص صنایع غذایی تاکید کرد: فقط زمانی می توانیم بگوییم پخت نان صنعتی، بهداشتی تر و استانداردتر از نان سنتی است که نان های صنعتی در کارخانه های بزرگ ساخته شوند، زیرا در این کارخانه ها، دستگاه های اتوماتیک وجود دارد و فرآیند کار نیز از سوی مدیر فنی، مدیر آرمایشگاه و مدیر کنترل نظارت می شود. در این کارخانه های بزرگ، سازمان استاندارد و سایر نهادهای مرتبط نیز از محصولات تولیدی نمونه گیری می کنند.

وی یادآور شد: فقط در این شرایط استاندارد، می توان اعلام کرد که نان صنعتی بهتر از نان سنتی است، اما در غیر اینصورت، نمی توان چنین ادعایی را مطرح کرد.

    خرید نان صنعتی به هیچ وجه در اولویت نان سنتی قرار ندارد و حتی گاهی اوقات، خرید نان صنعتی از این کارگاه های غیرمجاز و غیر بهداشتی می تواند برای سلامت مصرف کننده هم خطرناک باشد

عزیزی با اشاره به کارگاه های کوچک تولیدکننده نان صنعتی، عنوان کرد: در بسیاری از این کارگاه ها، استانداردهای بهداشتی رعایت نمی شود و خیلی اوقات، خبری از افزودنی های نان نیز وجود ندارد. در این شرایط، خرید نان صنعتی به هیچ وجه در اولویت نان سنتی قرار ندارد و حتی گاهی اوقات، خرید نان صنعتی از این کارگاه های غیرمجاز و غیر بهداشتی می تواند برای سلامت مصرف کننده هم خطرناک باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: هزاران سال است که در کشور ما نان ها به صورت مسطح و نازک پخت می شوند، زیرا در فرهنگ ما لقمه گرفتن غذا رواج دارد. در کشورهایی مثل چین و ژاپن نیز همین شیوه پخت نان رایج است، اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی، از منظر تاریخی همواره تمایل به مصرف نان های حجیم وجودداشته است، زیرا در فرهنگ آنها، برش دادن نان بیشتر رواج دارد.

به عقیده این استاد دانشگاه، این تفاوت ظاهری نان ها فقط به ذائقه و عادت تاریخی و فرهنگی این کشورها برمی گردد و به هیچ وجه به این معنی نیست که نان های حجیم و رایج در خارج از کشور نسبت به نان مسطح ایرانی، ارزش تغذیه ای بالاتری داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha