آیا برایتان پیش آمده است که دچار نگرانی‌های بیهوده و بی مورد و دائمی شوید و منفی بافی کنید؟ در این مقاله چند راه کار ساده و کارا به شما معرفی خواهیم کرد.

ده راهکار برای مثبت اندیشی

سلامت نیوز: آیا برایتان پیش آمده است که دچار نگرانی‌های بیهوده و بی مورد و دائمی شوید و منفی بافی کنید؟ در این مقاله چند راه کار ساده و کارا به شما معرفی خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، گفته"آن گونه که ما واقعیت‌ها را درک می‌کنیم همان گونه هم واقعیت‌ها را می‌سازیم" کاملا صحیح است. واقعیت به خودی خود نه منفی و نه مثبت است. به این معنا که هرچه بیشتر مثبت اندیش باشیم، واقعیت نیز مثبت‌تر خواهد بود و این گونه است که معجزه‌ای رخ خواهد داد و سرنوشت  گونه ای دیگر خواهد شد. با چنین رویکردی قطعاً سود خواهید برد. به دوستان موفق اطراف خود نگاهی بیندازید همهٔ آنان، رویکردی مثبت داشته‌اند و موفق شده‌اند. اگر شروع کنید و مانند یک برنده فکر کنید، یکی از آن‌ها خواهید شد. البته در ابتدای شروع این چنین تفکری، فریب انگیز به نظر می‌رسد، خصوصاً اگر شما در طول زندگی خود همواره منفی گرا بوده‌اید و کمتر مثبت می‌اندیشیده‌اید اما، نگران نباشید؛ برای آغاز فقط لازم است باور کنید که می‌توانید مثبت اندیش شوید و این رخ خواهد داد. حال ده راه کار زیر را مشاهده و عمل کنید تا حالت منفی گرایی را به مثبت اندیشی تبدیل کرده و این عادت خوب را در وجود خود به وجود بیاورید.

با افراد مثبت اندیش بگردید
اولین چیزی که نیاز دارید این است که دوستان و اطرافیان خود را تغییر دهید. اگر با افراد منفی باف همراه هستید به خاطر داشته باشید که منفی بافی مانند عفونت و مسری است. پس یکی از نکات مهم در مثبت اندیش شدن این است که افراد مثبت اندیش را بیابیم و ببینید که آن‌ها همواره لبخند به لب دارند و می‌توانند به دل‌ها راه یابند.

اتخاذ گفته‌های مثبت
آیا این افکار مثبت اثرگذارند؟ قطعاً این گونه است. اگر ما باوری را بارها و بارها در وجودمان تکرار کنیم، هر روز و هر آن، ذهن ناخودآگاه ما نیز آن را جذب خواهد کرد و مغز ما نیز مطابق همان مورد عمل خواهد کرد. در واقع مغز ما، آن را همانند یک قانون در نظر خواهد گرفت و همان را اجرا خواهد کرد. برای نمونه، اگر شما مرتب با خودتان تکرار کنید که "من انسان با اعتماد به نفسی هستم که هر چه را در ذهنم داشته باشم همان را انجام خواهم داد"، مغز شما هم به تدریج آن را باور خواهد کرد. مغزهای ما، به طور شگفت انگیزی سیستم قوی دارد اما به راحتی نیز  قابلیت فریب خوردن را نیز دارند. پس اگر مورد مثبتی را بارها و بارها در طول روز تکرار کنید به تدریج آن را باور خواهید کرد و بخشی از شخصیت شما خواهد شد.

اخبار مثبت را در رسانه‌های جمعی دنبال کنید
ما همانند افرادی خواهیم شد که همراه ما هستند. از آنجایی که ما زمان زیادی از عمر خود را در شبکه‌های مجازی اجتماعی می‌گذرانیم، به این معناست که ریسک و احتمال اینکه طرز فکرمان نیز همان رویکرد رسانه‌ای را جذب کرده و مطابق همان عمل کند بسیار زیاد است. بیایید با این مسئله مواجه شویم؛ همهٔ ما در گروه‌ها و کانال‌هایی عضو هستیم که رویکرد منفی بافی دارند. هرچه بیشتر مطالب منفی بخوانیم و ببینیم، منفی باف تر خواهیم شد. پس نکته مهم اینکه افراد مثبت اندیش را در اطراف خود تشخیص داده و با آن‌ها همنیشینی کنیم. حتی در رسانه‌های اجتماعی مجازی نیز همین مسئله را رعایت کنیم. از بلاک کردن افراد منفی باف اصلاً هراس به خود راه ندهید. این زندگی شماست و نیازی نیست از رویکرد اشتباه دیگران که بر شما اثر می‌گذارد بهراسید.

به جهان عشق بدهید
هرچه بیشتر به جهان عشق بورزید، عشق بیشتری به شما بازخواهد گشت. تنفر نیز دقیقاً به همین شکل است. اگر نفرت را به جهان ببخشیم، باز هم آن را دریافت خواهیم کرد. پس شاکر و مهربان و مثبت باشیم. به افراد بی خانمان کمک کنیم، به افراد نیازمندِ کمک در وسایل عمومی یاری برسانیم. از حس تشکر آن‌ها را جذب کرده و از آن استفاده کنید. باز زبان شکرگزاری سخن بگوییم.

قدردان باشید
در زندگی ما با همهٔ سختی‌ها و کمبودها، نکته‌ها و نعمت‌های بسیاری وجود دارد که شایسته تشکر و تقدیر است. هر صبح، به خودتان پنج دقیقه فرصت بدهید و این نعمت‌ها را به ذهن بیاورید و به خاطر وجود آن‌ها خداوند را شکر کنید.

به این فکر کنید که چه راه طولانی را طی کرده‌اید
بسیاری از ما بر آیندهٔ خود متمرکز شده‌ایم و اینکه چه آرزویی را دنبال می‌کنیم؛ این گونه است که ما مسیری را که در حال طی کردن آن هستیم کاملاً فراموش کرده‌ایم و از این سفر لذت نمی‌بریم. گامی به عقب برگردید و ثانیه‌ای به این فکر کنید، که چگونه به این جا رسیده‌اید و چه مسیری را طی کرده‌اید. شما قهرمان زندگی خود بوده‌اید؛ زندگی شما پر از موفقیت‌های کوچک است پس به خودتان اجازه ندهید که این شادی از شما گرفته شود.

همه ما به چیزی نیاز داریم که انتظار رخ دادن آن را داشته باشیم
همهٔ ما به چیزی نیاز داریم که دنبالش بگردیم. اگر تنها چیزی که داریم این باشد که روز دیگری را پشت سر بگذرانیم و کار خاصی را انجام ندهیم و فردای ما هیچ برتری بر امروز ما نداشته باشد، بی فایده خواهد بود. پس برای خود دفترچه برنامه ریزی تهیه کرده و اهداف خود را در آن یادداشت کنید. حتی اهداف کوچک خود را در آن بنویسید و پس از رسیدن به آن‌ها، تلاش و مثبت اندیشی خود را ارج بنهید و به خود آفرین بگویید.

یاد بگیرید که نگران نشوید
این گفتهٔ چرچیل را شنیده‌اید که می‌گوید: «ما نیمی از عمر خود را در نگرانی برای باقی عمر خود می‌گذرانیم». زمانی که نگرانی به سراغ شما می‌آید به خودتان بگویید که منطقی باشید. سپس به این گفته فکر کنید و از خود بپرسید که آنچه را در گذشته نگرانی آن را داشته‌اید چقدر تحقق یافته است؟ به جای این افکار بیهوده، به چیزهایی فکر کنید که رخ خواهد داد.

از موقعیت‌ها نکات مثبت را بیرون بکشید
شنیده‌اید می‌گویند چیزهای بد برای افراد خوب رخ می‌دهد؟ نظر شما چیست؟ اگرچه مثبت اندیشان چیزهای بد را بد نمی‌پندارند! بلکه آنان، هر چیزی را به‌صورت حادثه‌ای می‌بینند که نیاز داریم به آن‌ها واکنش نشان دهیم. به یاد داشته باشید که درک و فکر شما، همه‌چیز است و این‌که چه عکس العملی داشته باشیم نشان می دهد که ما مثبت اندیش هستیم یا خیر.

هنگامی‌که برای افراد منفی‌باف، حادثهٔ ناگواری رخ می‌دهد، آن‌ها نقش قربانی را به خود می‌گیرند و همین نقش را بازی می‌کنند و معمولاً می‌گویند:«چرا همیشه برای من این اتفاق می‌افتد؟» اما همین حوادث ناگوار برای افراد مثبت اندیش هم می‌افتد و افتاده است. اگرچه رویکرد افراد مثبت اندیش به گونهٔ دیگری است و آن‌ها حوادث را با عینک دیگری می‌بینند و تعریف می‌کنند و سعی می‌کنند از هر حادثه‌ای نکات مثبت آن را در نظر بگیرند. مثلاً فرض کنید که راست‌دست هستید و دست راست شما در بازی تنیس آسیب‌دیده است و مجبورید به توصیهٔ دکتر عمل کرده و دو هفتهٔ آینده را حداقل با دست راست خود بازی نکنید. راه‌کار فرد مثبت اندیش این است که یک تجربهٔ جدید را شروع کرده و دو هفته با دست چپ خود بازی را امتحان کند. اگر اینترنت قطع‌شده و تمام‌روز را بیکار هستید سعی کنید از سایر ابزارهای ارتباطی برای خبر گرفتن از دوستان و اقوام خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همیشه نکات مثبتی وجود دارد که آن‌ها را باید ببینید و روی آن‌ها متمرکز شوید.

بر راه‌حل‌ها متمرکز شوید نه مشکلات
افراد منفی‌باف با مشکلات می‌جنگند درحالی‌که افراد مثبت اندیش همان میزان زمان را به یافتن راه‌حل سپری می‌کنند. این مهم است؛ اگر نقاط تمرکز خود را تغییر ندهید، افکار منفی جای خود را باز می‌کنند و تمام ذهن شمارا در اشغال خود درمی‌آورند. پس هرچه زودتر شروع به فکر کردن دربارهٔ راه‌حل‌ها بکنید. هرچه بیشتر این کار را کنید، شما بیشتر تبدیل به فردی راه‌کار یابنده و حلال مشکلات خواهید شد یعنی تبدیل به فردی می‌شوید که می‌داند همهٔ مشکلات حل خواهد شد آن‌هم با تفکر.


ترجمه شده از: https://www.beautyandtips.com/motivation/10-tips-on-how-to-become-optimistic-and-positive/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha