ترك تحصیل دختران به دلایل مختلف اتفاقی است كه می تواند تبعات اجتماعی بسیاری را همراه داشته باشد.

بازگرداندن دختران ترک تحصیل کرده به چرخه آموزش

سلامت نیوز:ترك تحصیل دختران به دلایل مختلف اتفاقی است كه می تواند تبعات اجتماعی بسیاری را همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،این آسیب مهم در سال‌های اخیر به دلیل مشكلات اقتصادی در كشور بیشتر هم شده است تا آنجا مسئولان وزارت آموزش و پرورش دنبال راهكاری برای بازگرداندن دختران ترك تحصیل به چرخه آموزشی كشور هستند. اكنون در دفتر امور زنان آموزش و پرورش طرح‌هایی در دست اجراست که قرار است خروجی آن‌ها به ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان و بازگرداندن دختران ترک تحصیل کرده به چرخه آموزش منتهی شود.فرحناز مینایی پور مدیر امور زنان وزارت آموزش و پرورش درباره مفاد موافقتنامه‌ای که به تازگی میان این دفتر و دفتر امور زنان ریاست جمهوری به امضا رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این تفاهمنامه سه طرح را تا آخر سال برای دانش‌آموزان دختر و بانوان معلم در سطح کشور اجرا خواهیم کرد. این طرح‌ها بر اساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

در طرح اول که عنوانش حمایت از برنامه های آموزشی و طرح های فرهنگی است، ما کارگاه‌های آموزشی ارتقای مهارت‌های آموزشی و پرورشی معلمان در متوسطه اول را خواهیم داشت که به مدت ۲۴ ساعت، دو هزار مدرس را در سراسر کشور و در ۱۲ محور شامل شادی و نشاط، امید، خوشبینی، ابراز وجود مثبت، شیوه مثبت مقابله با استرس و...آموزش می‌دهیم. مینایی پور با بیان اینکه در مرحله اول ۶۴ مدرس تربیت می‌شوند که از هر استان دو نفر انتخاب می‌شوند، بیان کرد: این طرح سراسر کشور اجرا می‌شود و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. ما این طرح را به جهت افزایش سطح سلامت روانی و جسمانی معلمان و بالا بردن آگاهی‌های آن‌ها اجرا می‌کنیم تا بتوانند نسل آینده را با روشی سالم و با نشاط پرورش دهند. اگر معلمی شیوه برخورد درست با مسائل زندگی را آموزش ببیند، ناخوداگاه لا به لای تدریس خود، این مفاهیم را به دانش آموزان منتقل می‌کند و یا با رفتارشان الگوی موثری برای دانش آموزان خواهد بود. مدیر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، درباره طرح دوم این موافقتنامه اظهار کرد: در طرح دوم ما به دنبال ارتقا آگاهی دانش آموزان دختر با توجه به جایگاه، نقش و کارکردهای نهادهای مدنی هستیم و سعی می کنیم در این طرح سطح انگیزش دانش آموزان دختر را برای حضور در فعالیت‌های مدنی ارتقا دهیم.

سود اجرای چنین طرحی این است که آن‌ها یاد می گیرند در زمینه‌های مثبت مدنی دور هم جمع شوند و شور و هیجان ذاتی این سن را برون ریزی کنند. در نهایت هدف این طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی است. وی در ادامه درباره سومین بند این موافقتنامه نیز گفت: ما یک بسته عملیاتی برای بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به تفکیک شرایط استانی پنج استان کشور آماده خواهیم کرد. مینایی‌پور با اشاره به اجرای این طرح در استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان بیان کرد: ما در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال سعی می‌کنیم عوامل موثر در ترک تحصیل دختران در این استان‌ها را شناسایی کنیم و در ادامه راهکارهای موثر ماندگاری در تحصیل را ارائه دهیم و در مرحله سوم نیز پیشنهاد شیوه بازگردان این دختران به چرخه آموزش را ارائه دهیم. وی درباره این موضوع که بسیاری از ترک‌تحصیل کنندگان از متوسطه اول و دوم این اتفاق برای‌شان رخ می‌دهد و به مرور به چرخه بیسوادی باز می‌گردند، گفت: ما تلاش‌مان این باید باشد که دختران از سیستم آموزش تا دیپلم جدا نشوند.

در حال حاضر نرخ پوشش تحصیل دختران در متوسطه دوم ۷۱ درصد است و این عدد قابل قبولی نیست. این دختران مادران آینده و تربیت کننده یک نسل خواهند بود. ما باید زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنیم و روی افزایش سطح شایستگی آن‌ها کار کنیم تا بتوانند مادران موثری در جامعه باشند. وی در پایان درباره افزایش سهم مدیریت زنان در آموزش و پرورش افزایش سهم مدیریت زنان در آموزش و پرورش در سال گذشته را یک درصد عنوان کرد و بیان کرد: ما در سال گذشته تنها یک درصد در سطح مدیریت کلان و میانی ارتقا در این زمینه داشتیم و در حال حاضر داریم روی تربیت مدیران آینده سرمایه گذاری می کنیم. منتظر بودجه ابلاغی از جانب وزیر آموزش و پرورش هستیم و البته در تلاش برای متقاعد کردن آقایان هستیم که از بانوان برای پست‌های مدیریتی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha