دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 259913

حتما شما هم این سخن بقراط را شنیده اید که غذای شما، اولین پزشک شماست. در واقع این سخن به این معناست که بیماری ها با رژیم مناسب غذایی قابل پیشگیری ودرمان است .

غذای شما اولین پزشک شماست

سلامت نیوز:حتما شما هم این سخن بقراط را شنیده اید که غذای شما، اولین پزشک شماست. در واقع این سخن به این معناست که بیماری ها با رژیم مناسب غذایی قابل پیشگیری ودرمان است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،تغذیه مناسب  یکی از مهم ترین واساسی ترین نیازهای انسان برای بقاست، انسان با غذا خوردن رشد می کند و تکامل می یابد و با همین غذا خوردن انرژی لازم برای فعالیت های روزمره، ترمیم بافت های بدن و انرژی مورد نیاز برای رشد سلول های بدن خود را فراهم می کند اما نوع غذا و مقدار غذا، دو مولفه بسیار مهم در سلامت و عملکرد مناسب انسان خواهد بود.
 

همان طور که انسان با تغذیه  مناسب می تواند سالم باشد، با تغذیه نامناسب نیز دچار مشکل و حتی مرگ خواهد شد پس اهمیت تغذیه در زندگی انسان بسیار مهم است. در اثرمصرف زیاد غذا و کالری، انسان دچار اضافه وزن و چاقی خواهد شد، چاقی منشأ بیش از50 بیماری مهم مانند دیابت، چربی خون، فشار خون، کبد چرب و سرطان است. علاوه بر این، زیاد غذا خوردن و دریافت مازاد کالری برای بدن خطرناک است و مواد غذایی ناسالم نیز می تواند سلامت انسان را تهدید کند.


یک رژیم غذایی سالم باید حاوی نسبت متعادل و سالم مواد غذایی باشد تا بتواند بیشترین کارایی و سلامتی را برای بدن انسان ایجاد کند.یک راهنمای کلی برای دریافت مواد غذایی، روش بشقاب غذایی سالم است. در این روش برای تمام وعده های غذایی، بشقاب معمولی خود را به سه قسمت تقسیم می کنیم . تمام مواد غذایی باید داخل یک بشقاب قرار داده شود. یکی از این قسمت ها، باید شامل 50درصد بشقاب و فقط حاوی سبزیجات در هر وعده باشد.

ازهر نوع سبزی که دلتان بخواهد می توانید استفاده کنید. سالاد فصل یا کاهو و کلم، سبزی خوردن، سالاد شیرازی یا حتی در صورت نبود هیچ کدام از این ترکیبات، گوجه فرنگی، خیار یا هویج نیز می تواند نصف بشقاب شما را در هروعده کامل کند. یک چهارم بشقاب شما را باید ترکیبات نشاسته ای یا غلات مانند برنج، نان، ماکارونی، پاستا و سیب زمینی  پر کند. هرچه این قسمت حاوی ترکیبات سبوس دار بیشتری باشد، سلامتی بیشتری را برای شما به همراه می آورد و در نهایت یک چهارم آخر باقی مانده بشقاب شما باید حاوی ترکیبات پروتئینی کم چرب از قبیل گوشت مرغ، ماهی، حبوبات و در نهایت مقدار کمی گوشت قرمز باشد. در کنار بشقاب غذایی سالم در وعده صبحانه، یک لیوان شیر و در وعده ناهار و شام یک پیاله ماست توصیه می شود و در طول روز هر زمانی که گرسنه شدید می توانید میوه تازه و سبزی مصرف کنید. اگر از این الگو پیروی کنید وزن شما کنترل می شود و دچار عوارض ناشی از رژیم غذایی ناسالم نخواهید شد.
 چاقی منشأ بیش از50 بیماری مهم مانند دیابت، چربی خون، فشار خون، کبد چرب و سرطان است. علاوه بر این، زیاد غذا خوردن و دریافت مازاد کالری برای بدن خطرناک است و مواد غذایی ناسالم نیز می تواند سلامت انسان را تهدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha