رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود، تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات را خواستار شد و گفت: تشدید بازرسی‌ها در انبارها و کالاها در چرخه توزیع و داروخانه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در شرایط فعلی مردم کمترین آسیب را ببینند.

هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه هیچ خط تولید دارویی نباید تعطیل شود، تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات را خواستار شد و گفت: تشدید بازرسی‌ها در انبارها و کالاها در چرخه توزیع و داروخانه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در شرایط فعلی مردم کمترین آسیب را ببینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا اصغری در همایش پیشگیری و مقابله با قاچاق و تقلب در کالاهای سلامت‌محور گفت: قطعا در همه جای دنیا توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت و کالاهای سلامت‌محور می‌شود. با توجه به حساسیتی که کالاهای سلامت‌محور برای تامین سلامت جامعه دارند، باید روی آنها نظارت انجام داده و از کیفیت آنها و سلامت‌شان اطمینان حاصل کنیم.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا گزارش‌هایی از میزان تقلب در کالاهای سلامت‌محور وجود دارد و این موضوع یکی از مشکلات این حوزه است. البته کشورهای مختلف برنامه‌هایی برای پیشگیری از قاچاق و تقلب در حوزه کالاهای سلامت‌محور پیش‌ می‌برند. بنابراین در مواردی استفاده از تجارب بین‌المللی می‌تواند باعث ارتقاء کارها در این حوزه شود.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی، مرزهای طولانی و وجود همسایگانی که از مشکلات متعدد مانند جنگ و فقر رنج می‌برند، بحث قاچاق و مبارزه با آن اهمیت ویژه‌ای دارد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن مقابله می‌کند و ما هم به عنوان یکی از اعضای ستاد در این حوزه کمک می‌کنیم. در عین حال دانشگاه‌های علوم پزشکی که در استان‌های مرزی هستند به طور ملموس با این موضوع درگیر هستند که از آنها تشکر می‌کنم.

اصغری با بیان این‌که کشور ناگزیر به ارتباط با جهان است و این ارتباطات مرزی از طریق بازارچه‌های مرزی و گمرکات در جریان است، افزود: نظارت‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی براین موارد می‌تواند در مبارزه با قاچاق و تقلب در کالاهای سلامت‌محور کمک کند تا کیفیت و اصالت‌شان حفظ شود. در عین حال سازمان غذا و دارو هم تلاش کرده با شفاف کردن و الکترونیک کردن نظارت‌ها و ردیابی کالاها، نظارت بیشتر و بهتری داشته باشد. بنابراین همکاران می‌توانند با نظارت‌هایشان از سلامت مردم حفاظت کنند. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه‌ کالاهای مرتبط با غذا اقدامات نظارتی خوبی را انجام داده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، گفت: در شرایطی که دچار تحریم‌های ظالمانه آمریکا شدیم و گرفتاری‌های اقتصادی بیشتر است و وارد یک جنگ اقتصادی شده‌ایم و تحریم بر اقتصاد کشورمان تحمیل شده، بحث مبارزه با قاچاق اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا وقتی تقاضا از مبادی رسمی تامین نشود باز هم تقاضا وجود دارد و منجر به ایجاد کمبود در بازار می‌شود. حال ممکن است این کمبود از طریق بازار غیررسمی تامین شود که منجر به رونق بازار سیاه، قاچاق و تقلب می‌شود.

اصغری تاکید کرد: این موارد از عوارض جنگ اقتصادی است. به همین دلیل تلاش سازمان غذا و دارو این است که بتواند کالاهای سلامت‌محور به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی را از طریق مبادی رسمی تامین کند. از طرفی باید مواد اولیه را وارد کنیم تا تولید اتفاق بیفتد و واردات رسمی را نیز تسهیل کنیم. هرچقدر بتوانیم بستر قاچاق را تقلیل دهیم، بهتر است. بنابراین باید نیاز بازار را به طور رسمی تامین کنیم تا کمبودی در حوزه کالاهای سلامت‌محور به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد نشود.

وی همچنین اظهار کرد: علی‌رغم ادعای دروغین آمریکا که می‌گوید دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما باید گفت وقتی نقل و انتقال ارز دچار مشکل شده و بانک‌ها دچار مشکل شده‌اند، تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیز با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین در شرایط جنگ اقتصادی انتظار این است که فعالیت‌های ما هم تشدید شده و آرایش جنگی به خود بگیرند تا از اصالت کالاهایی که در بازار است اطمینان حاصل کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یکی از راه‌های درست مقابله با قاچاق این است که بروکراسی را برای تولید داخل تسهیل و پیچ و خم‌های اداری را کم کنیم. اگر شرکتی مشکل اداری یا صدور پروانه دارد کمکش کنیم. هیچ خط تولیدی نباید تعطیل شود. نباید یک شرکت باسابقه را به دلیل بروکراسی اداری دچار مشکل کنیم و باید کارها را برایشان تسهیل کرد تا شرکت‌های تولیدی به راحتی تولید کرده و وارداتی‌ها هم به راحتی واردات‌شان را انجام دهند تا نیاز بازار تامین شود. هر چقدر در این حوزه موفق باشیم عرصه را برای قاچاق تنگ‌تر کرده‌ایم و اگر به این موضوعات توجه نکنیم، بستر را برای قاچاق باز کرده‌ایم.

اصغری با بیان این‌که تشدید بازرسی‌ها در انبارها و کالاهای در چرخه توزیع و داروخانه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در شرایط فعلی مردم کمترین آسیب را ببینند، گفت: باید بتوانیم شرایط جنگ اقتصادی را با آسیب کمتری پشت سر بگذاریم هرچند که تحریم‌ها اثرگذار است، اما تلاش شما می‌تواند آثار زیان‌بارش را برای مردم کاهش دهد. باید با این نگرش دراین روزها که روزهای کمک به مردم است بتوانیم از کیفیت محصولاتی که در اختیار مردم است پاسداری کرده و با تقلبات و قاچاق مقابله کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha