سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 259988

شاید در باره جوهر قند چیزی نشنیده باشید، ماده‌ای بسیار خطرناک که گفته می‌شود، برخی نانوایی‌های متخلف برای بهبود کیفیت ظاهری نان از آن استفاده می‌کنند.

جوهر قند، ماده‌ای سرطان‌زا در نان

سلامت نیوز: شاید در باره جوهر قند چیزی نشنیده باشید، ماده‌ای بسیار خطرناک که گفته می‌شود، برخی نانوایی‌های متخلف برای بهبود کیفیت ظاهری نان از آن استفاده می‌کنند.

به گزارس سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که سرانه مصرف نان در کشور ما تقریاب 6 برابر متوسط جهانی و به ازای هر فرد 160 کیلوگرم در سال است. به همین جهت استفاده از این ماده در نان که حتی مقادیر کمش بسیار خطرناک و سرطان‌زا است برای ما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

جوهر قند موسوم به بلانکیت ماده بسیار مضر برای بدن است که در برخی نانوایی‌های آزاد و سنتی به عنوان بهبود دهنده و نوعی مخمر برای به دست آوردن خمیر نان یک دست و سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوهر قند ماده‌ای ارزان، ولی مضر برای بدن که یکی از مهمترین عوامل افزایش سرطان روده به شمار می‌رود.

طبق ضوابط قانونی و مورد تایید سازمان استاندارد جهانی و سازمان غذا و داروی ایران، آنزیم پروتئاز به عنوان یکی ازسالم‌ترین بهبود دهنده‌های خمیر نان باید به جای جوش شیرین استفاده شود، ولی قیمت نسبتا بالای این آنزیم بهانه‌ای شد تا برخی نانوایی‌های آزاد و سنتی پز به استفاده از ماده‌ای حتی شاید ارزان‌تر از جوش شیرین یعنی جوهر قند برای ور آمدن خمیر نان‌ها روی بیاورند.

در چنین شرایطی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرده است: ۵۰ درصد نانوایی‌های کشور به‌صورت غیرمجاز از جوهر قند و جوش شیرین برای پخت نان استفاده می‌کنند

 زهرا عبداللهی به عنوان یکی از مدیران ارشد این حوزه تاکید کرده است: افزودن جوش شیرین برای نان باعث اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، فشارخون بالا و اختلال در جذب ریزمغذی‌ها می‌شود. ضمن اینکه افزودن جوهر قند هم سرطان‌زاست.

جوهر قند یا سدیم دی تیونیت، پودری سفیدرنگ با ترکیب گوگردی است که کاربرد صنعتی دارد و در رنگرزی برای از بین بردن رنگ، در بازیافت کاغذ باطله، سفید تر کردن و نیز تهیه رنگ کله قند و درست کردن آبنبات های سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی بازرسی‌ها در سال‌های گذشته، مشخص شده است، که بسیاری از نانوایی‌ها از این ماده استفاده می‌کنند. این ماده با اکسید کردن پرزهای روده و معده و جلوگیری از فعالیت‌ آنتی اکسیدان‌ها تاثیر منفی بسیاری بر سلامتی خواهد داشت.

به گفته متخصصان، راه آسانی برای شناسایی استفاده از جوهر قند در نانوایی‌ها وجود ندارد، اما بیات شدن زود هنگام نان می‌تواند یک نشانه استفاده از جوهر قند باشد. نان هایی که در قدیم پخته می شد اگر چند روز هم از آن می گذشت همچنان تازه بودند این در حالی است که کافی است نانی را از نانوایی تهیه کنید، به ساعتی نمی گذرد که نان در اصطلاح بیات می شود . این موضوع نشان دهنده این مطلب است که در ترکیب آرد نان از موادی همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha