معتادان متجاهر در شهر همیشه یکی از مشکلات بزرگ شهرداری و بهزیستی بوده اند. اما در این میان پلیس نقش اساسی در جمع آوری آن‌ها ایفا می‌کند.

حضور۴۰۰ نفر با تست اعتیاد منفی در مرکز نگهداری فشافویه

سلامت نیوز:معتادان متجاهر در شهر همیشه یکی از مشکلات بزرگ شهرداری و بهزیستی بوده اند. اما در این میان پلیس نقش اساسی در جمع آوری آن‌ها ایفا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،جمع آوری که بعد از مدتی دوباره همان معتادان به چرخه معتادان متجاهر افزوده می‌شوند چون هیچ راهکاری برای بهبود آن‌ها اندیشیده نشده و حتی زیرساخت‌های آن هم فراهم نشده است. از مسئولان هر کدام از کمپ‌های ترک اعتیاد بپرسی چند درصد از ترک کرده‌ها دیگر هیچ وقت سراغ اعتیاد نمی روند هیچ کدام رقم بالایی را به شما نمی‌گویند شاید پنج یا 6درصد.

فشافویه یکی از مراکزی است که در زمینه نگهداری معتادان متجاهر فعالیت می‌کند اما همواره نقدهای فراوانی بر آن است. دیروز معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه وظیفه نظارت بر مراکز ماده ۱۶ در نگهداری از معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی است، نسبت به عدم نظارت سازمان بهزیستی در مرکز فشافویه انتقاد کرد و گفت: بارها برای نظارت بر این زندان درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت تاکنون موفق نشدیم تا بر این مرکز نظارت داشته باشیم.

فرید براتی سده در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ با بیان اینکه بهزیستی به دنبال قبول مسئولیت مراکز ماده ۱۶ نبوده و الان هم نیست، گفت: ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آن‌ها روزانه تنها ۱۵ هزار تومان است، این در حالیست که هزینه عبور و مرور از یک سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان هزینه دارد. وی با اشاره به آخرین‌ آمار معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ افزود: در حال حاضر ۹۵۰۲ نفر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی به سر می‌برند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر نیز در مراکز تبصره دو ماده ۱۶ هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ و مراکز تبصره دو به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد. وی با اشاره به اینکه در مورد مراکز ماده ۱۶ در قانون آیین‌نامه‌ای به تصویب رییس جمهور رسیده و به همه دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است، اظهار کرد: بر اساس بند سه این آیین‌نامه هر گونه تصمیم گیری در مورد مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی خانمان در سطح کشور و اجرای طرح‌های ضربتی باید در کمیته کشوری و هماهنگی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده ۱۶ مطرح و پس از تصویب به اجرا در بیاید.

براتی سده با بیان اینکه با این حال در جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی گفته و خواسته شده است که بند سه ماده هشت مبنی بر مسئولیت سازمان بهزیستی در این مورد حذف شود، تاکید کرد: سازمان بهزیستی آمادگی ۱۰۰ درصدی دارد که این مسئولیت را زمین بگذارد و من به نمایندگی از ۳۱ مدیرکل سازمان بهزیستی اعلام می‌کنم که آمادگی داریم این زنگوله را از گردن‌مان باز کنیم. وی با بیان اینکه بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹ در مورد معتادان متجاهر و ساماندهی آن‌ها جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد اظهار کرد: در نهایت بر اساس این جلسات، ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد. در ادامه جلسات مکرری با حضور مسئولان وزارت بهداشت در مورد ارائه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آن‌ها برگزار و تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات به آن‌ها گرفته شد. براتی سده با اشاره به اینکه در ادامه نیز ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت، افزود: پروتکل مربوطه نیز در مرداد سال ۹۶ و بر اساس تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد و آیین‌نامه مربوط به آن نیز به دستور رییس جمهور ابلاغ شد. معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده چهار این قانون گفت: بر اساس ماده چهار هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط پس از اخذ موافقت و مجوز بهره برداری نسبت به ارائه خدمات در مراکز ماده ۱۶ قانون می‌تواند اقدام کند. بنابراین انتظار داریم هر کس و از هر نهادی که قصد احداث مراکز ماده ۱۶ را دارد، این قانون را رعایت کند.

بنابراین هر سازمانی از عزیزان ناجا، بسیج و ... باید در چارچوب قانون عمل کند. براتی سده با تاکید بر اینکه در ماده ۱۱ قانون هم گفته شده که نظارت بر مراکز ماده ۱۶ بر عهده سازمان بهزیستی است، گفت: در مرکز فشافویه برای نگهداری از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است. این در حالی‌است که بارها برای نظارت بر این مرکز درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت نظارت بر سازمان بهزیستی تا کنون موفق نشدیم تا بر آن نظارت داشته باشیم. معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر، متوجه می‌شویم که همه این افراد در زمره معتادان قرار ندارند تصریح کرد: طی بررسی انجام شده متوجه شدیم که ۳۴۰ نفر از افراد جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند. همچنین تست اعتیاد ۴۰۰ نفر از این افراد منفی بوده است. اگرچه ظاهر متکدی داشتند اما معتاد نبودند. ۳۰۰ نفر از این افراد نیز جزو سالمندان بالای ۶۵ سال قرار داشتند، به عبارت دیگر این مساله نشان می‌دهد که همه معتادان جمع‌آوری شده باید از کانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند. براتی سده در مورد یارانه اختصاص یافته برای درمان و نگهداری این معتادان نیز تاکید کرد:‌ با توجه به افزایش قیمت‌ها، پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تامین هزینه‌های این گروه ۳۰ هزار تومان به شکل روزانه و برای هر نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha