سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 260023

پروبیوتیک ها از جمله مواد غذایی محبوب و شناخته شده ای هستند، اما دلیل اینکه در طول سال ها انسان ها غذاهای غنی از باکتری های زنده مصرف می کرده اند چیست؟ امروزه بازاریابی خلاق و نوعی شیفتگی کلی برای ایجاد یک بازار بزرگ برای پروبیوتیک ها ترکیب شده اند.

خطرات احتمالی مصرف پروبیوتیک ها چیست؟

سلامت نیوز: پروبیوتیک ها از جمله مواد غذایی محبوب و شناخته شده ای هستند، اما دلیل اینکه در طول سال ها انسان ها غذاهای غنی از باکتری های زنده مصرف می کرده اند چیست؟ امروزه بازاریابی خلاق و نوعی شیفتگی کلی برای ایجاد یک بازار بزرگ برای پروبیوتیک ها ترکیب شده اند.

به گزارس سلامت نیوز به نقل از شفقنا، پروبیوتیک ها برای کمک به درمان برخی از انواع اسهال در کودکان و کاهش عود عفونت در بزرگسالان مفید به فایده است. تولید کنندگان ادعا می کنند که پروبیوتیک ها به حفظ سلامت تنفسی، قلب و عروق، باروری و روانشناسی کمک می کنند. اما با وجود نشانه های تبلیغ شده، هیچ آزمایش بالینی طولانی مدت و بالقوه ای وجود ندارد که اثبات کند که پروبیوتیک مزایای بالینی را برای افرادی که در حال حاضر سالم هستند، ارائه می دهد. و این نشان می دهد که امکان استفاده از پروبیوتیک ها برای ارائه مزایایی در بزرگسالان سالم، نیازمند بررسی بیشتر است. به عبارت دیگر، ممکن است مزایای وجود داشته باشد، اما شواهد به طور کلی و به طور قطعی وجود ندارد.

در طول سالها، ده ها مورد از خطرات احتمالی مکمل پروبیوتیک  ها گزارش شده است. خطرها شامل حضور قارچ یا باکتری ها در خون است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

به جز خطر ابتلا به عفونت ها، تهدید بالقوه کیفیت پایین و محصولات آلوده در پروبیوتیک ها نیز وجود دارد.

اینکه در حال حاضر یا در آینده چگونه باکتری ها با مجموعه ای از ژن های جدید می توانند بر مقاومت آنتی بیوتیک تاثیر بگذارند مشخص نیست. اما مصرف کنندگان و پزشکان نباید فرض کنند که برچسب مکمل های پروبیوتیک اطلاعات کافی برای تعیین اینکه آیا مصرف میکروارگانیسم های زنده خطرناک است یا نه ، ارائه می دهند.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha