چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 260074

سرد بودن دست‌ها در فصل زمستان موضوعی عادی به حساب می‌آید و در نتیجه واکنش طبیعی بدن به پایین بودن دماست اما برخی از افراد در تمامی طول سال به این مشکل دچار هستند.

چرا دست‌هایم همیشه سرد است؟

سلامت نیوز: سرد بودن دست‌ها در فصل زمستان موضوعی عادی به حساب می‌آید و در نتیجه واکنش طبیعی بدن به پایین بودن دماست اما برخی از افراد در تمامی طول سال به این مشکل دچار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سرد بودن دست‌ها در شرایطی که دمای محیط عادی است می‌تواند به وجود بیماری‌های نهفته‌ای مربوط باشد.

کم‌خونی، کمبود ویتامین، بیماری‌های خود ایمنی و کم‌کاری تیرویئد از جمله عوامل تاثیرگذار در سرد بودن دائمی دست‌ها هستند.

شبکه خبری ان‌دی تی‌وی در یک مطلب تازه به توضیح بیماری‌های موثر در سرد بودن دست‌ها پرداخته‌ که به شرح زیر است:

کم‌خونی

کمبود هموگلوبین لازم برای انتقال اکسیژن به دست‌ها ممکن است به سرد شدن این قسمت از بدن منجر شود. کم‌خونی همچنین موجب می شود فرد دچار احساس خستگی و ضعف شود. کمبود آهن علت اصلی کم‌خونی است. مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن کمک می کند تا مشکل کم‌خونی و سردی دست‌ها برطرف شود.

پایین بودن دما

دمای پایین باعث می‌شود انگشت‌ها سرد شوند هرچند در این مواقع باید نسبت به سرمازدگی دقت کافی را داشت. سرمازدگی به یخ زدن پوست و بافت‌های زیرین آن منجر می‌شود. زمانیکه فرد در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد پوست در مدت چند دقیقه دچار سرمازدگی می‌شود. همچنین درصورتیکه سرمازدگی پیشرفت کند و از مرحله اول عبور کند احتمال آسیب جدی پوست، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌ها وجود دارد. همچنین ضعف سیستم گردش خون در دست‌ها، بیماری رینود و دیگر مشکلات خطر سرمازدگی را افزایش می‌دهد.

بیماری رینود

این بیماری باعث می‌شود که برخی از قسمت‌های بدن بخصوص انگشت‌ها احساس سردی و بی‌حسی داشته باشند. بر اثر حمله رینود، رگ‌های خونی باریک شده و مانع از آن می‌شود تا خون به درستی در عروق جریان داشته باشد. این بیماری همچنین می‌تواند باعث شود پوست به رنگ قرمز و آبی ظاهر شود. با پایان یافتن حمله، انگشت‌ها به حالت طبیعی خود بازمی‌گردند.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 از جمله دلایل تاثیرگذار در سردی دست‌هاست. کمبود ویتامین B12 موجب بروز بیماری‌های عصب‌شناختی از جمله بی حسی و احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها می‌شود. از جمله منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به ماهی، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد.

لوپوس

این بیماری مزمن خود ایمنی که باعث التهاب در بدن می‌شود، می‌تواند دلیلی برای سردی دست‌ها باشد. بر اثر این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اعضای بدن حمله می‌کند.

کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید یکی از دلایل سردی دست‌هاست. این بیماری به سردی انگشت‌ها منجر نمی‌شود اما حساسیت فرد به سرما را افزایش می‌دهد. زمانیکه غده تیروئید میزان کافی هورمون ترشح نکند فرد به این بیماری دچار می‌شود که بالا رفتن وزن، احساس خستگی، خشکی پوست، ریزش مو، افسردگی، بیماری قلبی، چاقی و ناباروری از جمله عوارض آن هستند.

استعمال سیگار

استعمال سیگار بر جریان خون تاثیر می‌گذارد که می‌تواند علت سرد بودن دست‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha