مدیرکل بیمه سلامت استان تهران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، در عین حال چالش‌های حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه در تهران را توضیح داد.

چالش‌های الکترونیکی شدن نسخ و حذف دفترچه‌های بیمه در تهران

سلامت نیوز:مدیرکل بیمه سلامت استان تهران ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، در عین حال چالش‌های حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه در تهران را توضیح داد.


به گزرارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کوروش فرزین  درباره طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: نسخه نویسی الکترونیک در استان کرمان به صورت پایلوت اجرا و تقریبا در این استان نهایی شده است و ما نیز منتظر سرانجام این طرح در کرمان هستیم. بر اساس دستوری که سازمان اعلام کرده، تمام استان‌ها باید این طرح را در یکی از شهرهای خود اجرا کنند.


وی افزود: بستر مکانیزه و وب سرویس‌ها و سرویس‌های اینترنتی برای این طرح فراهم شده است و همانطور که گفتم در استان کرمان نیز به صورت عملیاتی پیش می‌رود، اما اینکه مابقی نقاط کشور تا چه حد بتوانند این طرح را عملیاتی کنند بستگی به شرایط هر استان دارد.


فرزین درباره حذف دفترچه‌های کاغذی با اجرای این طرح گفت: طبیعتا استان‌هایی که حجم مراکز غیر طرف قراردادشان بالاتر است، با چالش بیشتری روبرو خواهند شد؛ چرا که دستورالعملی وجود ندارد که مراکز غیرطرف قرارداد نتوانند در دفترچه‌های ما تقاضای سرویس کنند و شاهدیم که پزشکان غیر طرف قرارداد نیز دارو و خدمات پاراکلینیک را در دفترچه‌ها تجویز می‌کنند.


وی ادامه داد: اگر اجرای نسخه نویسی الکترونیکی آغاز شود، فقط مراکزی می‌توانند تجویز داشته باشند که طرف قرارداد ما هستند. بنابراین بیمه‌شدگانی که از حجم قابل توجهی از مراکز غیر طرف قرارداد خدمت در یافت می‌کنند، دیگر نمی‌توانند از این مراکز خدمت دریافت کنند. بر همین اساس ممکن است دفترچه به همین راحتی  _حداقل در استان تهران_ حذف نشود.


فرزین افزود: از طرفی در استان تهران که ماهیانه ٣٨٠هزار نسخه دارویی تجویز می‌شود،  اگر بخواهیم این حجم نسخ را به صورت الکترونیک تجویز کنیم، با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از این نسخ توسط پزشکان  غیر طرف قرارداد تجویز می‌شود، طبیعتا بسیار دشوارتر خواهد بود. در عین حال حدود ٢٧هزار نسخه داروهای خاص و شیمی درمانی داریم، که اگر بتوانیم در فاز اول این داروها را در قالب نسخه نویسی الکترونیکی پیش بریم، گام موثری برای اجرای این طرح بر خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha