احساس می‌کردم خداوند این عنایت را در وجود من قرار داده است تا به همنوعان خود کمک کنم کمک کردن نیاز به تبلیغ ندارد؛ روحیه داوطلبی و کمک به نیازمندان باید در وجود فرد باشد.

کرمانشاه بعد از زلزله غم نان نداشت

سلامت نیوز:احساس می‌کردم خداوند این عنایت را در وجود من قرار داده است تا به همنوعان خود کمک کنم کمک کردن نیاز به تبلیغ ندارد؛ روحیه داوطلبی و کمک به نیازمندان باید در وجود فرد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، پس از زلزله شدید کرمانشاه انگار تنها مشکلی که حس نمی‌شد، غم تهیه نان بود. حتی بیش از نیاز مردم، نان ارسال شده بود. آن‌قدر زیاد بود که تا مدت‌‌ها مردم کمبودی احساس نمی‌کردند. منصور پور ارشد داوطلب خیر جمعیت هلال‌احمر در خوزستان یکی از کسانی است که در این امر موثر بود و این تنها یکی از خدماتی است که این خیر خوزستانی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام داده است. او در گفت‌وگو با «شهروند» از کمک‌های خیریه خود می‌گوید و این‌که وظیفه‌ خود می‌دانست که در ساعات اولیه پس از حادثه نگذارد مردم کمبودی در تهیه نان احساس کنند.


چه شد که تصمیم گرفتید در کارهای خیریه و داوطلبانه شرکت کنید؟
حدود سه دهه است که با جمعیت هلال‌احمر و موسسات خیریه آشنایی دارم. بحث کمک کردن و مشارکت در امر خیر، عنایتی است که خداوند در وجود برخی از افراد قرار داده است. برخی از انسان‌ها از جانب خداوند لطف خاصی دریافت کرده‌اند که در بخشیدن و کمک کردن به نسبت خودشان کوتاهی نمی‌کنند. من احساس می‌کردم که خداوند این عنایت را در دل و قلب من هم قرار داده است، بنابراین هرسال در حد و اندازه‌ای که می‌توانم کمک می‌کنم.


چرا جمعیت هلال‌احمر را برای همکاری انتخاب کردید؟
هلال‌احمر در مناطق محروم چه روستایی و عشایری ایذه فعالیت‌های مستمر و چشمگیری دارد. به‌خصوص در فصل زمستان کمک‌های اساسی مثل آرد، لباس و کالاهای ضروری مردم و همچنین تیم‌های پزشکی خود را به مناطق دور دست و صعب‌العبور خوزستان ارسال می‌کند و حتی گاهی اوقات این کمک‌ها را به وسیله بالگرد به مناطق می‌رساند. از دوستانی که در جمعیت هلال احمر حضور دارند با من تماس گرفتند و مشکلات این بخش از جامعه را با من در میان گذاشتند. من هم براساس نصیحت گذشتگان که تکلیف کرده‌اند بخشی از دارایی خود را به آن دسته از افراد که مشکلات اساسی در امرار معاش خود دارند ببخشیم، تصمیم گرفتم هرسال در حد توانم با جمعیت هلال‌احمر همکاری کنم.


چه فعالیت‌های خیریه‌ای انجام داده‌اید؟
مهمترین بخش کارهای ما ارسال آرد به مناطق محروم است. آرد را با کامیون به آدرس‌هایی که داریم ارسال می‌کنیم. همچنین در شروع‌سال تحصیلی برای ٥٠ تا ١٠٠ محصل لباس و لوازم‌التحریر تهیه می‌کنیم و تحویل می‌دهیم.


در زلزله کرمانشاه هم کمک‌هایی ارسال کردید؟
بله، در نخستین زلزله کرمانشاه که‌سال گذشته اتفاق افتاد. به این دلیل ‌که می‌دانستیم آب و برق قطع شده و کارخانه‌های منطقه نیز نمی‌توانند فعالیت کنند و قطعا توزیع آرد و به‌خصوص پخت نان دچار مشکل می‌شود، بنابراین برحسب وظیفه برای حدود ٢٠ نانوایی آرد را در کیسه‌های خوب و مخصوص ارسال کردیم. همچنین صبح بعد از حادثه یک کامیون حدود ٤ تن نان در بسته‌بندی‌های ٥ و ١٠ تایی به سرپل ذهاب ارسال کردیم. از آنجایی که هنوز تشکیلاتی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایجاد نشده بود تا بتوانند کمک‌ها را در میان مردم پخش کنند، ماشین حمل‌کننده نان در شهر می‌چرخید و هر کسی که نیاز داشت برحسب نیازش چند بسته نان دریافت می‌کرد.


پس با کمک‌های شما در کرمانشاه مشکل نان برطرف شد؟
بله، خدا را شکر مردم مشکلی در تهیه نان نداشتند. دوبار کمک‌های خود را فرستادیم بعد اطلاع دادند که دیگر مشکل نان نداریم زیرا از تهران نیز فرستاده شده بود.
چه نوع کمک‌هایی به جمعیت هلال‌احمر می‌کنید؟
اگر در منطقه‌ای مشکل آرد داشته باشند، ارسال می‌کنیم. اگر هلال‌احمر نیاز به کمک نقدی داشته باشد سمینار یا برنامه‌ای برگزار کنند در هزینه‌هایشان کمک می‌کنیم.


غیر از مشکلات نان مردم منطقه ایذه و سایر مناطق محروم خوزستان چه مشکلاتی دارند؟
در منطقه‌ای که ما هستیم مشکلات بسیار زیاد است. مردم به شدت ضعیف هستند و محرومیت بسیار زیاد است. با دیدن این محرومیت‌ها انسان افسوس می‌خورد که خدایا چرا این مردم آن‌قدر ضعیف هستند و وضع نامناسبی دارند مگر جزو این کشور اسلامی نیستند.


شما خودتان هم برای کمک کردن به مناطق محروم می‌روید؟
بله، هر ماه خودم شخصا به مناطق می‌روم یا بعضی از کارکنان و همکارانم می‌روند و کمک‌ها را شخصا به دست خانواده‌های نیازمند می‌رسانند.


چه توصیه‌ای برای گسترش حرکت‌های داوطلبانه و خیریه دارید؟
کمک کردن نیاز به تبلیغ ندارد؛ روحیه داوطلبی و کمک به نیازمندان باید در وجود فرد باشد. بسیاری از افراد در وجودشان است، اما توان کمک کردن ندارند، اما حاضرند همان نداشته را هم با دیگران تقسیم کنند. برخی از افراد نیز هستند که با وجود  توانمندی حاضر نیستند به دیگران کمک کنند.


شما خودتان با جمعیت هلال‌احمر استان در ارتباط هستید یا از شما دعوت به همکاری می‌کنند؟
هم خودم در ارتباط هستم هم بعضی مواقع مدیرعامل جمعیت استان در مراسم و سمینارهایی که با افراد مرتبط با هلال‌احمر تشکیل می‌دهند، دعوت می‌کنند و در صورت نیاز کمک و همکاری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha