فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: پنهان کاری آزار جنسی عواقب خطرناکی دارد. والدین باید نشانه های آزار جنسی کودکان را بشناسند. ترس، خشم، پرخاشگری، انزوا، افت تحصیلی و عفونت می تواند از علایم این نوع آزار علیه کودکان باشد.

علایم و نشانه های آزار جنسی کودک

سلامت نیوز:  فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: پنهان کاری آزار جنسی عواقب خطرناکی دارد. والدین باید نشانه های آزار جنسی کودکان را بشناسند. ترس، خشم، پرخاشگری، انزوا، افت تحصیلی و عفونت می تواند از علایم این نوع آزار علیه کودکان باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهشید رابطیان روز شنبه  با اظهار داشت: تحریک و برقرار تماس جنسی بین کودک و فرد بزرگسال به مثابه عمل تعرض به شمار می رود و آزار جنسی ممکن است توسط افراد زیر 18 سال نیز انجام پذیرد.


وی در پاسخ به اینکه چه زمانی می توان تاکید کرد کودک آزاری رخ داده، گفت: تعرض اگر با خشونت و زور و از طرفی فاصله سنی فرد مهاجم با فردی که مورد تعرض قرار گرفته بیش از سه سال باشد، کودک آزاری صورت گرفته است.


فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نسبت به اثرگذاری آزار جنسی بر کودک یا نوجوان، افزود: کودک و نوجوانی که مورد تعرض قرار گرفته با فرض بر اینکه واکنش های والدین و اطرافیان نسبت به این عمل چگونه خواهد بود، به شدت، ترس او را فراخواهد گرفت و این موضوع باعث می شود مساله پیش آمده را با کسی در میان نگذارد.

* نشانه های هیجانی آزارجنسی
رابطیان، نشانه های هیجانی و رفتاری که پس از آزار جنسی بر فرد مورد تعرض ظهور می کند را شامل خشم، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، گوشه گیری، لجبازی، افت تحصیلی و بسـیاری از موارد دیگر عنوان کرد و افزود: این رفتار و هیجانات می تواند آزار جنسی را پنهان و کودک را به علت ترس از واکنش اطرافیان و از همه مهمتر تهدید فرد مهاجم، به سمت افسردگی سوق دهد.


این روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه بروز رفتارهای جنسی و بیان مسائل جنسی در گفتار یا بازی های کودک که متناسب با سن او نیست از علائم مهم آزار جنسی است، اظهارداشت: والدین و اعضای خانواده این دسته از کودک یا نوجوانان احتمالا پس از اطلاع و آگاهی از عمل انجام شده به علت نگرانی از به وجود آمدن مشکلات بعدی در روابط خانوادگی، برچسب های اجتماعی یا تهدید و مشکلات متعاقب آن، موضوع را از مشاور یا روانپزشک پنهان می کنند که این رفتار ممکن است عواقب بسیار خطرناک برای فرد مورد تعرض واقع شده داشته باشد.


فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: والدین این بچه ها باید نسبت به رفع فشارهای روحی و جسمی بر فرزند خود پیگیر باشند چرا که کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته یا می گیرند، برای کاهش فشارهای روحی، احتمال دارد همین رفتار را با همسالان یا افراد کوچکتر از خود انجام دهند.

* علایم و نشانه آزار جنسی کودک
رابطیان نشانه های فیزیکی یک رفتار جنسی بر روی کودک و نوجوان را قرمزی، التهاب یا ضایعات پوستی در نواحی تناسلی، عفونت ادراری، دل درد یا سردرد عنوان کرد و افزود: آثار خون یا ترشحات جنسی بر روی بدن یا لباس زیر کودک نیز می تواند از دیگر علائم آزار جنسی باشد.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه متاسفانه کودک آزاری جنسی کمتر از آنچه واقعا هست گزارش می شود، اظهار داشت: کودک آزاری فقط جنسی نیست بلکه می تواند تحت عناوین بهره کشی اجباری، سوء استفاده و ترغیب و وسیله قراردادن فرد یا افراد برای رسیدن به اهداف با نیت شوم و همچنین تهدید کردن کودک یا نوجوان به رفتارهای ناهنجار در جامعه نیز باشد که همه این موارد به نوعی زمینه ساز بروز آزار جنسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha