فضای مجازی همراه ورود خود گرچه امتیازات و مزایایی را مانند ارتباط ساده و ارزان با دیگران، عرضه محصولات فکری و فرهنگی و مواردی از این دست را به همراه آورده است، اما در کنار این مزایا، عوارض دیگری را نیز به همراه آورده که بیشتر از امتیازات آن است.

سونامی سلفی نشان از اختلال اجتماعی دارد

سلامت نیوز:فضای مجازی همراه ورود خود گرچه امتیازات و مزایایی را مانند ارتباط ساده و ارزان با دیگران، عرضه محصولات فکری و فرهنگی و مواردی از این دست را به همراه آورده است، اما در کنار این مزایا، عوارض دیگری را نیز به همراه آورده که بیشتر از امتیازات آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،به عبارت ساده‌تر ورود هر فناوری به جامعه همواره رفتارهای جدید را به همراه داشته به گونه‌ای که گاهی این رفتارها با آداب و رسوم، منطق،‌ ارزش‌های دینی و باورهای فرهنگی ما منطبق نیستند. امروزه یکی از همین فرایندهای استفاده از فناوری،گرفتن عکس از خود و همان گرفتن عکس سلفی با تلفن همراه است. گرفتن عکس سلفی طی سال‌های اخیر در جامعه به شکل ویروس فرهنگی گسترش یافته تا جایی که این اتفاق موجب بروز رفتارهای ناخوشایندی شده است. به طور کلی یکی از دستاوردهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عکس گرفتن از خود است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام یا تلگرام رونق چشمگیری در جامعه یافت. جوانان ما که در هیچ عرصه‌ای امکان دیده شدن نمی‌دیدند، در این فضاها اقدام به ارائه محصولات فکری و تصویری خود کردند عکس‌های سلفی از نگاه ابزار شناسی برای چند موقع و چندین موارد استفاده می‌شود.

سلفی‌های پرحاشیه

عکس گرفتن از خود و مناظر طبیعی، تصویربرداری از خود و مناظر باستانی و صحنه‌های نادر و ممتاز در این گونه موارد است که فرد خود در صحنه ایستاده و عکس می‌گیرد، اما افراط در این اقدام باعث شده تا عکس‌هایی سلفی به قیمت از دست دادن جان برخی از افراد چه در ایران و چه در کشورهای دیگر شود. علاوه‌بر این آسیب‌های گسترش و همه‌گیر شدن عکس سلفی باعث اختلال اجتماعی نیز شده است، چرا که در برخی از موارد دیده می‌شود که فرد عکسی از خود و صندوق پست گرفته و با این عنوان من و صندوق پست یهویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.امروزه پدیده سلفی‌گرفتن به تمام اقشار جامعه و تمام رده‌های سنی آن رایج شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر سلفی‌گرفتن به پای ثابت تمام مراسم تبدیل شده است و حتی در برخی از موارد افراد اقدام به هزینه‌های گزاف برای رفتن به مسافرت یا رستوران‌هایی می‌کنند که تنها در آن اماکن اقدام به سلفی‌گرفتن کنند که این خود نشان از آثار منفی سلفی‌گرفتن در جامعه دارد.

افزایش خودنمایی در جامعه

این گونه افراط گریی‌ها هرچند به عنوان نمایش خود و خود نمایی مورد قبول نخبگان روانشناس قرار گیرد، اما از نظر اجتماعی حرکتی نادرست و بلکه زیاده روی در بخشی از رفتارهای اجتماعی است که در کشور ما در حال حاضر به عنوان شیوع شناسی عکس سلفی باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. به عنوان مثال برخی از افراد به هنگام تشییع جنازه اقدام به گرفتن عکس سلفی می‌کنند که این مهم نه تنها مفهوم ادبیاتی و زیباشناسی نداشته و هیچ مورد استفاده‌ای نیز ندارد، بلکه نوعی نیشخند به فرایندهای اجتماعی است. این گونه حرکات اکنون در بین نوجوانان و حتی کودکان همه گیر شده است، باید آموزش‌های لازم به فرزندان داده شود که گرفتن عکس سلفی به خودی خود امری مذموم و ناپسند نیست، اما چنانچه به صورت افراط در بیاید عوارض رفتاری آن در جامعه غیر قابل جبران خواهد بود، چرا که همه‌گیر شدن عکس سلفی باعث می‌شود که گاهی برخی از افراد تصاویری از بعضی از اشخاص یا اماکنی بگیرند که آنها رضایت نداشته باشند که تصویرشان در فضای مجازی منتشر شود. هر چند این مهم از نظر اخلاقی نیز حرکت درستی نیست. حال که سونامی سلفی و انتشار آن در فضای مجازی جامعه ما را احاطه کرده است. فرهنگسازی و آموزش؛ در این زمینه توسط رسانه‌ها، مربیان و به خصوص صدا و سیما به نوجوانان و جوانان آموخته شود که این حرکت هنر عکاسی نیست، بلکه هنر ایجاد زحمت در جامعه و نوعی زشتی‌زدایی از برخی از رفتارهای نادرست اجتماعی است.

سلفی‌گرفتن فرصتی برای دیده شدن

گاهی در فضای مجازی با تصاویری روبه رو می‌شویم که اخلاق جامعه را به تمسخر گرفته و باعث بروز بدآموزی‌هایی برای جوانان می‌شود، افرادی که عکس سلفی را ترویج داده و در گرفتن آن افراط می‌کنند، از نظر رفتار شناسی در گروه افرادی قرار می‌گیرند که فرصت دیده شدن نداشتند و این گونه حرکات را برای دیده شدن خود در فضای مجازی غنیمت می‌شمارند، همین که تصاویر آنها چند لایک بگیرد، گویی امتیازی به آنها تعلق گرفته است. فرزندان ما نباید به این لایک‌ها دل خوش باشند، چرا که اخلاق شکنی و زشتی زدایی از بعضی فرایندهای غیراخلاقی اگر صدها هزار لایک هم بگیرد، باز یک رفتار ضد اجتماعی و برخلاف ادب و فرهنگ اخلاق ایرانی و اسلامی ما است. گرفتن عکس سلفی از خود در نقاط مختلف به تنهایی ممکن است، عیبی نداشته باشد، اما کمتر دیده می‌شود فردی در کنار آثار باستانی یا اماکن طبیعی یا دیگر مراکز دیدنی کشور عکاسی کرده و آن را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار دهد. در بیشتر موارد سلفی‌گرفتن در صحنه‌های تصادف و حتی به هنگام مرگ برخی از افراد بسیار به چشم می‌خورد.

این گونه تصاویر گویی دهن کجی به بسیاری از مسائلی است که به عواطف و انسانیت ایرانی ما بستگی دارد. بنابراین بهتر است، جوانان به‌جای این حرکات، هنر و نبوغ عکس‌برداری و ذوق هنری خود را در مواردی مورد استفاده قرار دهند که نه کسی را مورد آزار قرار دهند و نه یک هنجار اجتماعی را مورد بی‌توجهی قرار دهند. گسترش فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نباید ما را از شرایط اخلاقی زندگی دور کند، چرا که هر چقدر از ضوابط و معیارهای اخلاقی دور شویم، اولین زیان و حادثه آن متوجه خود و خانواده ما خواهد شد و در نهایت باعث ایجاد اختلال رفتاری در جامعه نیز می‌شود. به طور کلی باید در نظر داشت که تب بالای سلفی‌گرفتن تنها مختص کشور ما نیست، بلکه به وفور در کشورهای دیگر نیز به چشم می‌خورد. بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که امروزه جامعه جهانی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. هیچ یک از سازمان‌های فرهنگی و آموزشی به فکر اصلاح و پیشگیری از این رفتار اجتماعی نیستند. کمبود توجه، نیاز به دیده شدن و کمبودهای عاطفی باعث می‌شوند، فرزندان ما چه در داخل و چه در خارج کشور اقدام به این رفتارهای ناشایست کرده و در پی آن در برخی از مواقع جان خود را نیز از دست داده‌اند. اگر به دنبال اصلاح در رفتار و رویکردهای یک جامعه هستیم، به‌جای تخریب و انتقادات تند، ریشه‌های یک نادرستی و انحراف رفتاری را واکاوی کنیم. در تحلیل و بررسی ریشه‌‌های تمایل مردم به سلفی‌گرفتن در حوادث، بلایا، مراسم ختم، عزاداری و ... نمی‌توان رفتار و رویکرد مسئولان را از نظر دور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha