رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت گفت: به ازای هر هزار تولد 8.26 نوزاد به دلیل سندروم دیسترس تنفسی، نارسی و ناهنجاری مادرزادی یا عفونت در کشور می میرند و با توجه به تولد سالانه حدود یک میلیون و 400 نوزاد هر سال بیش از 10 هزار نوزاد به این علت از بین می روند.

10 هزار نوزاد هر سال به علت نارسایی می میرند

سلامت نیوز:رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت گفت: به ازای هر هزار تولد 8.26 نوزاد به دلیل سندروم دیسترس تنفسی، نارسی و ناهنجاری مادرزادی یا عفونت در کشور می میرند و با توجه به تولد سالانه حدود یک میلیون و 400 نوزاد هر سال بیش از 10 هزار نوزاد به این علت از بین می روند.

به گزارش سلامت نیوز،  محمد حیدرزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه و کرمان دارای بیشترین مرگ نوزادان هستند. در این استانها به دلیل پایین بودن سطح سواد سلامت و سایر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر اقتصاد سطح سواد، شغل و عدم مراقبت های دوران بارداری نوزادان هنگام تولد می میرند.
رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت ادامه داد: در هر منطقه ای از کشور که فقر اقتصادی وجود دارد، مرگ نوزادان نیز بیشتر اتفاق می افتد و بیشترین علت مرگ آنها، نارسایی جنین است.


وی با بیان اینکه سلامت مادر و نوزاد یکی از اولویت های حوزه سلامت وزارت بهداشت، است، تصریح کرد: با اجرای برنامه های مختلف از جمله شناسایی مشکلات مادران باردار و برگزاری کارگاه بهبود کیفیت سعی داریم در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم در جهت کاهش میزان مرگ نوزادان، تلاش کنیم.
حیدرزاده ادامه دارد: ارتقا کیفیت خدمات سلامت به مادران و نوزادان و بازنگری دستورالعمل ها از اقدامهای مهم و ضروری در بهبود شاخص های حیاتی ملی است و سعی داریم با بررسی عملکرد گروه نوزادان و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود سلامت آنها خدمات ارائه شود.
رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کارگاه بهبود کیفیت برنامه ای است که در مناطق محروم برای پیشگیری از مرگ نوزادان و ارتقای شاخص سلامت آنان از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است تا بتوانیم با اقدامات بهداشت عمومی مادران باردار و کیفیت ارائه خدمات، سلامت نوزادان محقق شود.


بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اجرای طرح تحول سلامت 700 تخت NICU جدید در کشور معادل یک سوم تخت های قبلی تخت جدید راه اندازی شد که در کاهش مرگ نوزادان موثر است.
در دولت تدبیر و امید سلامت در اولویت کاری قرار گرفت، سال گذشته، تعداد موالید 60 هزار مورد افزایش و تعداد مرگ و میر 72 هزار مورد کاهش یافت که نشان دهنده موفقیت نظام سلامت است، بیمه شدن رایگان 11 میلیون نفر از مرد، و افزایش 27درصدی مراجعه افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) به مراکز بهداشتی و درمانی نیز از دستاوردهای جدید در این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha