یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 260329

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مادرانی که دیابت بارداری دارند، احتمال نیاز آنها به سزارین تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش 80 درصدی احتمال "سزارین" در مادران دیابتی

سلامت نیوز:یک متخصص زنان و زایمان گفت: مادرانی که دیابت بارداری دارند، احتمال نیاز آنها به سزارین تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،انیس نانکلی با بیان اینکه دیابت بارداری با دیابت شناخته شده متفاوت است، گفت: مفهوم دیابت بارداری به این معنی است که اختلال در عدم تحمل گلوکز برای اولین بار طی دوران بارداری شناسایی و تشخیص داده شود.

وی افزود: این نوع دیابت در همه زنان باردار مشاهده نمی شود و باید با مراجعه به پزشک غربالگری صورت گرفته و مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری شناسایی شده وتحت درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به عوارض بسیار دیابت بارداری برای مادر و جنین، گفت: در مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، شانس سزارین به خاطر درشت شدن جنین تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

نانکلی تصریح کرد: همچنین امکان افزایش فشار خون مادر وجود داشته و خطر مسمومیت بارداری نیز دراین شرایط بالا است.

وی با اشاره به افزایش حجم مایع آمنیوتیک در مادران مبتلا به دیابت بارداری، اظهار کرد: این امر موجب کشش رحم شده و ممکن است موجب زایمان زودهنگام شود و از طرفی خونریزی بعد از زایمان را نیز افزایش می دهد و با توجه به درشت شدن جنین در مادران دیابتی احتمال آسیب کانال زایمانی نیز وجود دارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به عوارض متعدد دیابت بارداری برای جنین نیز گفت: بطور معمول شانس افزایش وزن جنین در مادران دیابتی بالا است و این امر زایمان را با مشکل مواجه می کند و ممکن است نوزاد حین تولد به خاطر درشتی که دارد دچار آسیب شود.

وی افزود: همچنین امکان دارد نوزاد بعد از تولد به خاطر کاهش قند خون دچار تشنج شود که عواقب خطرناکی دارد.

نانکلی تصریح کرد: در نوزادانی که از مادران دیابتی متولد می شوند نیز شانس ابتلا به دیابت بالا است، بنابراین توصیه میشود این نوزادان سه ماه بعد از تولد، قند خونشان کنترل شود.

این متخصص زنان و زایمان تنها راه کنترل دیابت بارداری را داشتن رژیم صحیح غذایی دانست و افزود: در اولین گام بعد از تشخیص دیابت بارداری این مادران باید نزد متخصص تغذیه رفته و رژیم غذایی صحیحی داشته باشند و چنانچه قند خون از طریق رژیم کنترل نشود با تجویز پزشک انسولین تزریق خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha