محققان دانشگاه راتجرز آمریکا با برداشتن سلول های بافت متصل کننده از قلب انسان و مهندسی معکوس این سلول ها توانستند آن ها را به سلول های بنیادی و سپس به سلول های عضله قلب تبدیل کنند.

یک گام دیگر به سمت ایجاد قابلیت خود ترمیمی بافت قلب

سلامت نیوز: محققان دانشگاه راتجرز آمریکا با برداشتن سلول های بافت متصل کننده از قلب انسان و مهندسی معکوس این سلول ها توانستند آن ها را به سلول های بنیادی و سپس به سلول های عضله قلب تبدیل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  این سلول های جدید به گونه ای با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که به طور یکپارچه عمل کرده و ضربان دارند. البته این وضعیت معمولا در مورد سلول هایی که به این شیوه ساخته می شوند رخ نمی دهد و این سلول ها نه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و نه قادرند عملکرد واحدی مانند ضربان داشته باشند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،محققان راتجرز برای ایجاد چنین قابلیت هایی در سلول های مهندسی شده، ترتیبی دادند تا نوعی پروتئین موسوم به CREG بیش از حد طبیعی بیان شود. در واقع محققان پس از جدا کردن سلول بافت متصل کننده قلب و تبدیل آن به سلول بنیادی، به واسطه بیان بیش از حد پروتئین CREG آن را به سلول عضلانی قلب تبدیل کردند. این شیوه جدید تبدیل سلول ها گام مهمی در ایجاد قابلیت خودترمیمی در بافت قلب محسوب می شود.


هدف نهایی محققان این است که بتوانند بخش کوچکی از بافت قلب بیمار را برداشته و با استفاده از پروتئین CREG آن را به بافت عضلانی قلب تبدیل کنند که دارای ضربان است و در مرحله پایانی آن را به قلب بیمار پیوند بزنند تا بافت قلب به صورت خود به خودی ترمیم شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Cell and Developmental Biology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha