مشغله‌ های بعد از تولد نوزاد واقعا چالش برانگیز هستند. به گفته بعضی از روانشناس ‌ها، بچه‌ ها ، قاتلین رابطه زناشویی بعد از زایمان هستند!

قوانین رابطه زناشویی بعد از زایمان طبیعی و سزارین

سلامت نیوز: مشغله‌ های بعد از تولد نوزاد واقعا چالش برانگیز هستند. به گفته بعضی از روانشناس ‌ها، بچه‌ ها ، قاتلین رابطه زناشویی بعد از زایمان هستند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نبض ما، مراقبت از یک کودک تازه به دنیا آمده زمان زیادی می ‌خواهد و می ‌تواند آن انرژی را که قبلا برای همسرتان صرف می ‌کردید ببلعد.

احیا کردن رابطه زناشویی بعد از زایمان چالشی است که بیشتر زوج‌ ها با آن روبرو می‌ شوند؛ کاری که هر چند دشوار اما شدنی است، کافیست از خود و بدن ‌تان انتظارات منطقی داشته باشید. در این مطلب درباره اصول رابطه زناشویی بعد از زایمان نکاتی را عنوان می کنیم.

ابتدا مطمئن شوید که اجازه ی برقراری رابطه زناشویی بعد از زایمان را دارید

به طورکلی نکته مهم این است که قبل از اقدام به برقرار کردن و دوباره از سر گرفتن روابط جنسی‌ تان اطمینان حاصل کنید که ترشحات یا خونریزی پس از زایمان را ندارید. بیشتر خانم ها می توانند چهار تا شش هفته بعد از زایمان، نزدیکی برقرار کنند؛ چه طبیعی زایمان کرده باشند و چه سزارین.

داشتن نزدیکی پیش از توقف خونریزی می تواند منجر به عفونت شود. بعضی از خانم‌ هایی که تحت عمل سزارین قرار گرفته‌اند ممکن است بخیه‌ های زیادی داشته باشند که لازم است نزدیکی را دیرتر شروع کنند.

یکی از بزرگ ترین موانع برقراری رابطه زناشویی بعد از زایمان ، خستگی زیاد و پریشان کننده است که مراقبت از نوزاد ایجاد می کند. بیشتر نوزادها تا چند ماه نیاز دارند که هر دو تا سه ساعت یکبار از شیر مادر تغذیه کنند.

موسسه‌ ی ملی خواب تخمین زده است که ۳۰ درصد از بچه ها طی نُه ماه اول، شب ها نمی خوابند! این بیخوابی ها باعث می شود مادران حس و میل جنسی خود را از دست بدهند.

بیخوابی های شبانه می تواند میل جنسی پدرها را هم کم کند

معمولا آقایان تمایل بیشتری به برقراری رابطه ی جنسی دارند حتی اگر خسته باشند. مردها از رابطه ی جنسی کمک می گیرند تا از نظر حسی و هیجانی به همسران خود نزدیک تر شوند و همچنین برای آرام شدن و کاستن از استرس.

بیشتر مردها می توانند به دنبال یک هوس ناگهانی وارد رابطه ی جنسی شوند در صورتی که زن ها برای برانگیخته شدن به پیش نوازی نیاز دارند.

خستگی

اگر میل جنسی‌تان تحت تاثیر خستگی‌های مفرط شماست با همسرتان در این مورد گفتگو کنید تا راههایی پیدا کنید که بتوانید بیشتر استراحت کنید و در نتیجه حس و حال تان احیا شود.

از همسرتان بخواهید مراقب کودک نوزادتان باشد تا شما بتوانید چرت بزنید یا سعی کنید صبح بعد از اینکه هر دوی شما استراحت کرده اید رابطه ی جنسی داشته باشید.

فراموش نکنید ممکن است درست زمانی که شما خود را برای این رابطه آماده کرده اید نوزادتان از خواب بیدار شود! برای اینکه اوقات بیشتری برای با هم بودن پیدا کنید از خانواده و دوستان و یا از پرستار کودک کمک بخواهید تا شما و همسرتان بتوانید بدون نگرانی و دلهره با هم وقت بگذرانید.

هورمون‌ ها بعد از بارداری

 سطح استروژن بعد از زایمان اُفت می‌ کند که می تواند موجب کاهش لغزندگی واژن شود و در نتیجه نزدیکی، بدون لذت و حتی دردناک می شود.

مشکلات مربوط به خشکی واژن معمولا بعد از توقف شیردهی و یا شروع مجدد عادت ماهیانه برطرف می شوند و طول این مدت می توانید از روان کننده جهت کاهش درد و آسیب پذیری استفاده کنید.

هورمون های مردانه در زنان

تغییرات هورمونی هم ممکن است منجر به افسردگی پس از زایمان شوند که شامل احساس اندوه، اضطراب و یا حساس شدن می شود. این احساسات با میل جنسی مداخله کرده و شاید هفته ها یا ماهها طول بکشند. اگر دچار افسردگی پس از زایمان شدید با پزشک خود مشورت کنید.

شیردهی؛ مانعی دیگر برای رابطه زناشویی بعد از زایمان

شیردهی هم برای مادر مفید است و هم برای کودک و رابطه ی عاطفی آنها را هم تقویت می کند اما ممکن است مانعی بر سر راه رابطه زناشویی بعد از زایمان هم باشد.

شیردهی های مکرر و یا دوشیدن سینه می‌ تواند باعث حساس شدن سینه ها شده و زن تمایلی به لمس شدن سینه هایش نداشته باشد. اگر نگران ترشح شیر یا آزرده شدن سینه های تان هستید می توانید حین رابطه ی زناشویی ، از سینه بند استفاده کنید.

تغییرات درونی و بیرونی بدن

تغییرات بدنی و حسی که یک زن بعد از زایمان نسبت به بدنش پیدا می کند می تواند تاثیر بزرگی روی احساس جنسی اش بگذارد. بیشتر خانم ها بعد از زایمان چند کیلوگرم وزن اضافه می کنند و خیلی ها هم دچار ترک های پوستی می شوند یا جای زخم سزارین ممکن است به جا بماند.

تمام این ها باعث می شوند یک زن احساس خجالت و افسردگی کند. ولی واقعیت این است که شما در نظر همسرتان همچنان جذاب هستید. از همسرتان بخواهید مراقب کودک‌ باشد تا شما بتوانید ورزش کنید و غذای سالمی تهیه کنید.

افزایش وزن

دیواره‌ های واژن ممکن است در اثر زایمان طبیعی کشیده شده و نازک شده باشد که از اصطکاک و لذت جنسی کم می‌ کند. برای تقویت عضلات و برگشتن آنها به وضعیت گذشته زمان لازم است. برای تقویت عضلات لگن می توانید تمرینات کگل را انجام دهید. این تمرینات به التیام ناحیه ی آسیب دیده در واژن نیز کمک می کنند.

در مورد موانع برای برقراری رابطه زناشویی بعد از زایمان صادقانه با همسرتان گفتگو کنید

گاهی نداشتن رابطه زناشویی بعد از زایمان فراتر از شرایط صرفا جسمی است. ممکن است اتفاق هایی در روابط شما روی داده باشد که باید آنها را بررسی کنید. از خودتان بپرسید چه چیزی باعث شده احساس خوشایندی نسبت به ابراز صمیمیت و میل جنسی به همسرم نداشته باشم؟

به عقیده ی روانشناسان، معمولا احساس خشم و نارضایتی بابت اینکه در خانه محصور شده اید و باید مکررا شیر بدهید و پوشک کودک را تعویض کنید اما همسرتان بیرون می رود و زمانی را با دیگران در بیرون از خانه به تعامل می پردازد می تواند مانعی روانی بر سر راه تمایل جنسی شما باشد.

با همسرتان ارتباط موثر برقرار کنید

احساس شرمندگی بابت شرایط جدید فیزیکی تان و خستگی روحی می تواند مشکلی روحی و عاطفی باشد که باید آن را ریشه یابی کنید. گفتگو با همسرتان تا حدود زیادی به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که در یک تیم هستید و با هم برای محافظت از خانواده ی جدیدتان تلاش می کنید.

 اگر برای ارتباط با همسرتان مشکل دارید از مشاور کمک بگیرید. اصولا کمک گرفتن از توصیه های مشاور بعد از زایمان کمک زیادی به شما خواهد کرد تا مشکلات کوچک خود را قبل از آنکه بزرگ و پیچیده شوند به راحتی کنترل کنید.

جایگزین ها را پیدا کنید

یادتان باشد که رابطه ی جنسی طیف وسیعی دارد؛ لذت دادن به یکدیگر از هر طریقی می تواند رابطه ی جنسی محسوب شود. در آغوش کشیدن، بوسه، گرفتن دست همدیگر، نوازش کردن و ماساژهای جنسی هم نوعی رابطه ی جنسی هستند.

برای رابطه زناشویی بعد از زایمان برنامه ریزی کنید

به طور کلی در اولین سال زندگی کودک ، شرایط جسمی و روحی برای تان سخت تر خواهد بود و مطمئنا به وضوح احساس خواهید کرد که رابطه زناشویی بعد از زایمان هم مشابه قبل نیست. با این وجود این شرایط نهایتا یکسال بقا خواهد داشت و تدریجا به موقعیت سابق برخواهید گشت.

برنامه ریزی

البته ممکن است رابطه زناشویی بعد از زایمان لزوما به شرایط گذشته برنگردد و لازم باشد تغییراتی ایجاد کنید مثلا برنامه ریزی برای داشتن رابطه ی جنسی . برنامه داشتن برای چنین روابطی شاید رمانتیک نباشد چون برای لذت بردن نیاز به برانگیختگی دارید اما برای حل این مشکل هم می توانید راههایی پیدا کنید که صمیمیت و هیجان های گذشته سرجای خود باشند.

شرایط جدید زندگی تان را بپذیرید

بالاخره با در نظر گرفتن تمام توصیه ها و راهکارها باید قبول کنید که شاید واقعا نتوانید به اندازه ی گذشته روابط جنسی داشته باشید، اگر هر دوی شما این واقعیت را قبول کنید مشکلی نخواهد بود، یعنی مهم این است که بابت کمتر شدن فرصت ها برای رابطه زناشویی بعد از زایمان احساس نارضایتی و اندوه نکنید.

اگر یکی از شما تمام مدت احساس طرد شدن و پس زده شدن داشته باشد آسیب پذیر خواهد شد و باید قبل از آنکه خیلی دیر شود، این مشکل را حل و فصل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha