سلامت نیوز :رییس جامعه متخصصین داخلی با بیان این كه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها باعث مقاومت دارویی می‌شود و بر سلامت كبد و كلیه تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: آنتی بیوتیك‌ها معمولا اثری بر درمان بیماریهای ویروسی ندارند. بیماری‌های قارچی نیز با تجویز برخی داروهای خاص از سوی پزشكان درمان می‌شوند.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: مصرف بی‌مورد و بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها بر ورود دارو و مواد اولیه آن تاثیر منفی می‌گذارد و به اقتصاد كشور لطمه می‌زند.

وی با بیان اینكه متاسفانه در ایران مصرف آنتی بیوتیك‌ها و قرص‌های مسكن از همه كشورهای همسایه بیشتر است، تاكید كرد: آنتی بیوتیك‌ها زمانی تجویز می‌شوند كه فرد مبتلا به یك بیماری عفونی شده باشد این در حالیست كه عامل ایجاد بسیاری از بیماریها، ویروس‌ها و گاهی اوقات قارچ‌هاست.

رییس جامعه متخصصین داخلی در پاسخ به این پرسش كه بدن افراد در چه شرایطی در مقابل آنتی بیوتیك‌ها مقاوم می‌شود، اظهار كرد: اگر داروها بر اساس تجویز پزشك و به مقدار معین مصرف شوند بدن در مقابل آنها مقاوم نمی‌شود. برخی افراد با بروز علایم بیماری، خودسرانه دو تا سه كپسول مصرف می‌كند. همین كار باعث می‌شود كه میكروب‌ها در بدن آنان باقی بماند و علائم بیماری پس از مدتی دوباره ظاهر شود. این گونه افراد بدون تجویز پزشك چند كپسول دیگر نیز می‌خورند و بدین ترتیب بدن آنان بتدریج در مقابل آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم می‌شود.

خسرونیا اضافه كرد: متاسفانه بیماران داروها را یا خودسرانه مصرف می‌كنند یا بر اساس تجویز پزشك استفاده نمی‌كنند. آنان در بسیاری از مواقع داروها را در خانه انبار می‌كنند و از داروهای تاریخ گذشته برای درمان خود استفاده می‌كنند.

وی تاكید كرد: با توجه به این كه آنتی بیوتیك‌ها از طریق كبد و كلیه دفع می‌شوند اگر فردی مبتلا به بیماریهای كبدی و كلیوی است لازم است با تجویز پزشك آنتی بیوتیك مصرف كند.

خسرونیا در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا تفاوت زیادی بین نوع ایرانی و خارجی آنتی بیوتیك‌ها و داروهای مورد نیاز برای درمان بیماریهایی مانند سرماخوردگی وجود دارد، گفت: نوع ایرانی این داروها با بهترین كیفیت به مقدار فراوان و با قیمت ارزان در دسترس مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha