سلامت نیوز :پژوهش‌ بر روی مغز سوسمارها، دانشمندان را به سمت كشف عملكرد ناشناخته انتقال‌دهنده عصبی دوپامین هدایت كردو این فرضیه را به وجود آورد كه شاید روزی بتوان با تزریق دوپامین سلول‌های مغزی را بازسازی كرد.

به گزارش فارس، دانشمندان مطالعاتی بر روی مغز سوسمارها انجام دادند كه آنها را در كشف عملكرد ناشناخته عصبی "دوپامین " هدایت كرد.
مقاله‌ای كه در مجله "سل استم سل " به چاپ رسید، نشان داد كه دوپامین موجب شكل‌گیری سلول‌های عصبی جدید در مغز بزرگسالان می‌شود. یافته‌های آنها ممكن است یك روز به معالجه بیماری‌های عصبی مانند پاركینسون كمك كند.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد كه سمندر‌ها و سوسمارها بر خلاف پستانداران از بیماری‌های عصبی مانند پاركینسون در مدت 4 هفته بهبود می‌یابند.

به گزارش دیلی ساینس، بیماری پاركینسون یك بیماری عصبی است كه با كشته شدن سلول‌های تولید‌كننده دوپامین در مركز مغز همراه است؛ در حالی كه سوسمارها و سمندر‌ها قادرند سلول‌های عصبی تولید‌كننده دوپامین را مجدداً بازسازی كنند.

سیمون كه ریاست سازمان مطالعات سلولی و زیست‌شناسی مولكولی را بر عهده دارد، می‌گوید: داروهایی كه اغلب برای بیماران مبتلا به پاركینسون تجویز می‌شود l_dopa نام دارد كه در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود و یك راه برای بازسازی سلول‌های مغزی، تحریك سلول‌های بنیادی آن ناحیه است.

دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی است كه تأثیرات بازدارندگی دارد. هورمون مغزی دوپامین موجب افزایش توانایی و انرژی شده و كمبود آن موجب خستگی و بی‌حوصلگی در افراد می‌شود.

مردان بیش از زنان دچار كمبود دوپامین هستند همچنین دوپامین موجب افزایش قدرت انقباضی قلب می‌شود، مقادیر كم این دارو موجب گشادی عروق و افزایش جریان خون كلیوی و مقادیر بیشتر آن باعث انقباض عروق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha