چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 261125

محققان با استفاده از نتایج سال ها مطالعه و تحقیق درباره پروتئین عامل بروز لوسمی، دارویی را ساختند که قادر است پیشرفت این سرطان مرگبار را در موش ها کندتر کند.

تولید ابرداروی لوسمی کودکان

سلامت نیوز:  محققان با استفاده از نتایج سال ها مطالعه و تحقیق درباره پروتئین عامل بروز لوسمی، دارویی را ساختند که قادر است پیشرفت این سرطان مرگبار را در موش ها کندتر کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این تحقیقات با تمرکز بر نوعی از لوسمی انجام گرفت که دراثر جایگزینی ژن موسوم به MLL به ویژه در کودکان بروز می کند و نرخ بقای بیماران جوان مبتلا به آن تنها 30 درصد است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،بر اساس این تحقیقات با ترکیب دو روش درمانی فعلی می توان ابردارویی را برای درمان لوسمی تولید کرد و آن را به آزمایشات بالینی انسان رساند.
ژن MLL عضوی از یک خانواده پیچیده پروتئین ها موسوم به COMPASS است که موضوع فعالیت های تحقیقاتی علی شیلاتی فرد، یکی از محققان دانشگاه نورثوسترن، در طول 25 سال گذشته بوده است.


جهش های خانواده COMPASS در بسیاری از سرطان ها شناسایی شده است و شیلاتی فرد به طور خاص روی عملکرد MLL تمرکز داشته است.
در این تحقیقات تکنیک جدیدی کشف شد که قادر است ژن MLL را تثبیت کند و اساسا فرآیند جایگزینی منجر به بروز لوسمی را مختل کند.


به گفته محققان این تکنیک درواقع ترکیبی از دو روش درمانی موفق تجربی است که یک ابردارو را در اختیار محققان می گذارد و ظرف کمتر از یک دهه می توان آن را در آزمایشات بالینی روی انسان ها به کار گرفت.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Genes & Development منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha