چند ماهی است که وضعیت اقتصادی مردم کشور کمی آشفته شده و همین موضوع سبب می‌شود هر خبری به راحتی جامعه را با تنش مواجه کند.

خط فقر چیست و چگونه آن را اندازه‌گیری می‌کنند؟

سلامت نیوز:چند ماهی است که وضعیت اقتصادی مردم کشور کمی آشفته شده و همین موضوع سبب می‌شود هر خبری به راحتی جامعه را با تنش مواجه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،آمارهای مختلفی درباره خط فقر از سوی مسوولین اعلام می‌شود که هریک به تنهای موجب هراس مردم از آینده‌شان می‌شود اما تحقیقات نشان داده شاخص خط فقر در کشورمان توسط نهادها یا دستگاه‌های مختلفی اندازه گیری می‌شود و هریک به طبع پارمتر خاصی را مبنا قرار داده و از داده‌های خود استفاده می‌کنند به همین دلیل ما بعضاً اخبار مختلفی درباره این خطوط می‌خوانیم که موجب نگرانی‌مان می‌شود.

این روزها که اوضاع اقتصادی خانواده‌ها آشفته است، برخی درباره آینده اقتصادی مملکت پیش‌بینی می‌کنند و برخی دیگر از روزهایی که گذشته صحبت می‌کنند. چند وقتی است که برخی از کارشناسان و مسوولین از سقوط نیمی از جمعیت ایران به زیر خط فقر می‌گویند و البته چندان ادله و مستنداتی هم برای این نرخ‌ها بیان نکرده‌اند.


همین چند روز قبل بود که آقای رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد که حدود 40 میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند. این نماینده مجلس با اشاره وضعیت سلامت مردم گفته بود: بودجه وزارت بهداشت و درمان باید متناسب با انتظارات بیماران و حوزه بهداشت ودرمان اختصاص یابد. بنابراین کاهش بودجه وزارت بهداشت ودرمان به هیچ وجه منطقی نیست.

وی درباره اینکه رابطه اقتصادی میان پزشک و بیمار با بیمه به عنوان حلقه‌ای مفقوده در حوزه سلامت ودرمان پر شود، گفت: پوشش خدمات درمانی و بهداشتی به بیماران جز ارکان اساسی خدمات‌دهی به مردم  در کشور تلقی می‌شود بنابراین نباید با کمبود بودجه در این حیطه کوتاهی شود. اما شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که خط فقر چیست و چگونه آن را اندازه‌گیری می‌کنند. 


از آنجا که در بسیاری از مناطق محروم و در اکثر کشورهای درحال توسعه، وضعیت فقرا به گونه‌ای است که حتی نیازهای اولیه خوراکی آنها نیز به‌طور کامل برآورده نشده و بسیاری از مردم با سوءتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند، خط فقر مطلق مبنای محاسبه خود را بر نیازهای اساسی تغذیه‌ای قرار می‌دهد تا سیاست‌گذار بداند و مطمئن باشد که هرکس بالای خط فقر مطلق قرار گرفت، تا این حد توانایی دارد که درکنار تأمین نیازهای غیرغذایی، 
از تغذیه کافی و لازم نیز برخوردار شود.


روش معمول در محاسبه خط فقر مطلق، تخمین زدن یک سبد غذایی ضروری است که برای سلامت جسمی خانوار ضروری است. پس از تعیین هزینه‌های این سبد غذایی مطابق با ملاحظات و الگوی مصرف غذایی و غیر غذایی جامعه مورد نظر، مبلغی نیز به عنوان هزینه‌های غیر غذایی به هزینه سبد غذایی اضافه می‌شود تا خط فقر مطلق به دست آید. 


به طور مثال در کشور ما ایران این سبد تغذیه‌ای توسط وزارت بهداشت و درمان اندازه‌گیری می‌شود.
البته باید توجه داشت که خط فقر خانوارها از لحاظ اندازه، ترکیب سنی، میزان تحصیلات و سایر مشخصات متفاوت است چرا که خانوارها تحت تأثیر این خصوصیات متفاوت، الگوی مصرف متفاوتی دارند.


خانم معصومه علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: سفره خانوار کوچک شده و خط فقر پنج میلیون تومان است که ۲۰ درصد افزایش حقوق‌ها پاسخگوی آن نیست اما باید نقدینگی را کنترل کرده و بر اساس منابع دولت افزایش دهیم.


11 میلیون خانوار ایرانی زیر خط فقر هستند

اما دکتر علی اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و کارشناس ایمنی اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح نو» در خصوص آمارهای متفاوتی که از خط فقر در کشور داده می‌شود، گفت: «هر کدام از این آمارها از سوی نهاد یا وزارتخانه‌های مختلفی اعلام و ارائه می‌شود و به دلیل اینکه هر کدام شاخصه‌ای متفاوتی را در نظر می‌گیرند این آمارها متفاوت از هم اعلام می‌شود.

هر کدام یک شاخص را مبنا قرار داده و از داده‌های یک سازمان برای تعیین شاخص خط فقر استفاده می‌شود به همین دلیل بعضاً می‌بینیم که آمارهای متفاوتی از خط فقر یا خط فقر مطلق توسط کارشناسان یا مسوولین ارائه می‌شود.»


وی در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت معیشتی مردم ادامه داد: «می‌بایست امکان سرمایه‌گذاری فراهم شود که افزایش تحریم‌ها این کار را کمی مشکل کرده است. با بالا رفتن فروش نفت نیز درآمد حاصل از این فروش به سایر بخش‌ها سرازیر می‌شود این رشد اقتصادی می‌تواند درآمدهایی را برای دولت به همراه داشته باشد که به کنترل تورم کمک می‌کند و به دنبال آن وضعیت معیشتی مردم نیز بهبود می‌یابد.»


 این استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: «اما در حال حاضر دولت برای کاهش نابرابری‌ها در جامعه می‌بایست به دهک‌های پایین جامعه اولویت بدهد. البته این موضوع از بسته‌های حمایتی هدفمندتر است چرا که این بسته‌ها صرفاً مسکنی هستند و ممکن است بخشی از این گروه‌ها شناسایی نشده و به آن چیزی اختصاص داده نشود.»


سعیدی درباره آمار بیکاری و اشتغال‌زایی هدفمند اظهار کرد: «هنگامی که دولت طی یک برنامه مدون به مردم کمک می‌کند یکی از شاخص کمک، کاهش نرخ بیکاری است. البته ایجاد فرصت شغلی کار مشکلی است به همین دلیل در حال حاضر دولت به دنبال آن است که مردم از وضعیت اقتصادی فعلی، کمتر آسیب ببینند. در ایران چون خانواده نهاد قدرتمندی است؛ بیکاری جوانان به صورت فقر خانواده نفوذ می‌کند چون خانواده اعضای خود را حتی در سنین بالا تحت سرپرستی قرار می‌گیرد و بعد این موضوع به صورت فشار بر روی فردی که در خانه درآمد دارد خود را نشان می‌دهد. مانند فشاری که اکنون بر روی بازنشستگان ایجاد شده است.»

راه‌کار دولت برای این رفع خطوط فقر
بعد از آنکه از میانه سال 96 نوسانات ارزی شروع شد و نهایتاً بیش از چهار برابر افزایش یافت، قیمت اجناس مختلف نیز به شدت رشد کردند و توان خرید اقشار کم‌درآمد کاهش یافت. همزمان تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران نیز مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد. آن‌طور که نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه اعلام کرده بود، دولت برای جبران این شرایط پنج بسته حمایتی ضد تحریم در نظر گرفته که از جمله آنها، واریز بسته حمایتی دولت و فوق‌العاده جبرانی برای کارمندان و کارگران و اقشار کم‌درآمد است تا بخشی از این تنگی معیشتی جبران شود. بر همین اساس همه افرادی که درآمد زیر سه میلیون تومان دارند، مشمول دریافت طرح بسته حمایتی دولت و سبد کالا 97 خواهند بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد توزیع بسته حمایتی دولت به حساب یارانه افراد آغاز شده و تاکنون افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، کارمندان دولت و برخی از افرادی که یارانه دریافت می‌کنند، کارت یارانه آنها شارژ شده است و باقی افراد نیز به زودی شارژ خواهند شد. البته دولت جزئیات اجرای طرح و زمان‌بندی توزیع سبد حمایتی کالا را به طور دقیق مشخص نکرده و نگفته چطور تشخیص می‌دهد حقوق زیر سه میلیون را یا افرادی که یارانه آن‌ها قطع شده و حقوق کمی دریافت می‌کنند چه باید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha