استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از مشکلات اساسی در جنوب تهران محسوب می‌شود. این مساله بارها مورد نقد مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست قرار گرفته است، اما تاکنون راه چاره‌ای برای این مساله اندیشیده نشده است.

آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب خام

سلامت نیوز:استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از مشکلات اساسی در جنوب تهران محسوب می‌شود. این مساله بارها مورد نقد مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست قرار گرفته است، اما تاکنون راه چاره‌ای برای این مساله اندیشیده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در این شرایط در شهریور سال‌جاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: وضعیت(کشت‌های غیرمجاز) با آب‌های نامتعارف در جنوب شهر تهران در مقایسه با سال گذشته خیلی ساماندهی شده است. به طور تقریبی می‌شود، گفت که دیگر سبزی و صیفی با آب‌های نامتعارف کشت نمی‌شود و در صورتی که موردی نیز باشد، از مردم و اصحاب رسانه می‌خواهیم به جهاد کشاورزی، محیطزیست، وزارتخانه‌های بهداشت یا نیرو خبر دهند تا برخورد شود.

کریم ذوالفقاری افزود: این دستگاه‌ها اکنون برای برخود با کشت با آب‌های نامتعارف ید واحده شده‌اند و ارتباطات مستقیمی در این ارتباط دارند و از آن وضعیت که به ما ربطی ندارد، به فلان دستگاه ربط دارد، خارج شده‌ایم. به گفته او در حال جلوگیری از استفاده از آب نامتعارف برای کشت محصولاتی هستیم که پر خطرتر است؛ هرچند که بنده نمی‌گویم که اگر گندم و غلات کشت کنیم، مشکلی ندارد، زیرا کشت این محصولات نیز با آب فاضلاب خام مشکل دارد، اما مشکل آن نسبت با سبزی، صیفی و برنج قابل قیاس نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکیدکرد: جدیدترین کاری که برای رفع مشکل استفاده از آب‌های نامتعارف در بخش کشاورزی جنوب تهران انجام دادیم، آن است که با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور، از اتحادیه درودگران دعوت کردم و جلساتی با آنها و کشاورزان برگزار کردیم و قرار شد که درودگران نهال و نهاده و تضمین خرید به کشاورزان بدهند و چوب زراعت شده کشاورزان جنوب تهران را که در مقایسه با چوب‌های وارداتی قیمت پایین‌تری دارد، خریداری کنند.

آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب

در مرداد سالجاری، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: به‌رغم اینکه برخی نمایندگان مجلس می‌گویند مزارع تهران با آب فاضلاب خام آبیاری می‌شود، شدت این موضوع زیاد نیست و تنها موارد اندکی است که باید وزارت جهاد کشاورزی جدی‌تر ورود کند. ناهید خداکرمی درباره آبیاری مزارع جنوب شهر تهران با فاضلاب افزود: چندین بار از مزارع جنوب تهران بازدید کردیم. در مواردی که گفته می‌شود، وقتی از نزدیک برای مشاهده می‌رویم، مصداقی وجود ندارد و به این شدتی که نمایندگان مجلس می‌گویند، آبیاری مزارع با فاضلاب انجام نمی‌شود.

او تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان اقدام کند و همچنین بر موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب نظارت بیشتری داشته باشد و نباید اجازه دهد مزارع کشاورزی تاثیرپذیر با پساب خام آبیاری شوند. علیرضا صدرایی، رئیس گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی تهران، اخیرا درباره میزان سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی جنوب تهران که با فاضلاب آبیاری می‌شوند گفته است که بر اساس آخرین اطلاعات ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار زمین که بیشتر در جنوب تهران هستند، زیر کشت هستند. حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ هکتار نیز زمین زیر کشت با فاضلاب شناسایی شده است. یکی از دلایل استفاده کشاورزان از این نوع آب، تصفیه ناقص فاضلاب است؛ با توجه به اینکه هنوز طرح جامع فاضلاب شهر تهران کامل اجرا نشده است، فقط حدود ۳۰درصد فاضلاب تصفیه می‌شود.

آبیاری مزارع با فاضلاب خام

در تیر سالجاری، عضوکمیسیون کشاورزی مجلس از آبیاری هزار و 500 هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب انتقاد کرد و گفت: بخشی از مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب خام و خطرناک آبیاری می‌شود. عباس پاپی‌زاده با انتقاد از آبیاری هزار و 500 هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب، تاکید کرد: در دنیا بازچرخانی فاضلاب مورد توجه ویژه قرار گرفته و از آن به عنوان منبع آبی جدید یاد می‌کنند. او بازچرخانی فاضلاب را راهکاری مهم برای مقابله با بحران آبی و استفاده از آن در کشاورزی برای پیشگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب دانست و افزود: سیاست‌گذاری در استفاده از آب‌های نامتعارف از مهمترین رسالتی است که وزارت جهاد کشاورزی باید آن را دنبال کند، زیرا بهترین منابع برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی به شمار می‌رود.

او با انتقاد از اینکه بخشی از مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب خام و خطرناک آبیاری می‌شود، تصریح کرد: بارها به سازمان حفاظت محیط‌زیست تذکر داده و از سازمان بازرسی خواستار ورود به این موضوع شدیم، اما این معضل رفع نشده و نظارت دقیقی بر نحوه آبیاری مزارع صورت نمی‌گیرد. به گزارش خانه ملت، پاپی‌زاده با بیان اینکه شهرداری‌ها و آب و فاضلاب کشور باید ملزم به تکمیل تصفیه خانه کلانشهرها شوند، گفت: خروجی آب از تصفیه خانه‌هایی که مورد تایید سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست قرار می‌گیرد، را می‌توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری مزارع استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha