جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 262741

نایب‌رییس اول شورای‌عالی نظام پزشکی با اشاره به دو مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آنها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات، گفت: معتقدیم که جامعه پزشکی قطعا باید مالیات پرداخت کند، اما باید شرایط پرداخت مالیات عدلانه باشد.

واکنش نظام پزشکی به ۲ مصوبه مالیاتی پزشکان

سلامت نیوز: نایب‌رییس اول شورای‌عالی نظام پزشکی با اشاره به دو مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آنها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات، گفت: معتقدیم که جامعه پزشکی قطعا باید مالیات پرداخت کند، اما باید شرایط پرداخت مالیات عدلانه باشد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عزت‌الله گل‌علی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دو مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای‌اسلامی درباره مالیات پزشکان، گفت: متاسفانه نگاهی که در حال حاضر به ویژه در بین برخی مسئولین و نمایندگان مجلس، وجود دارد به نوعی جو ضد پزشک را ایجاد کرده است؛ در حالیکه این تصویر از پزشکان درست نیست. باید پرسید که در این مملکت چند نفر از پزشکان فرار مالیاتی دارند؟ در سایر مشاغل فرار مالیاتی چقدر است؟. بنابراین تصویر برخی‌ها از جامعه پزشکی تصویری غلط بوده و به‌تبع آن برخوردشان هم اشتباه است.

وی تاکید کرد: دوستان بیایند و به صورت شفاف بگویند که چند درصد از پزشکان فرار مالیاتی دارند و وضعیت سایر اصناف چگونه است؟. طبق اطلاعات، قاطعانه می‌گویم که همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ترین گروه‌ها در زمینه پرداخت مالیات هستند. در سنوات گذشته توافق‌نامه‌هایی برای پرداخت مالیات پزشکان ایجاد می‌شد و همکاران ما بر اساس آن توافق‌نامه‌ها مالیات‌شان را می‌پرداختند.

گل‌علی‌زاده با بیان اینکه به هر حال قطعا اقلیتی هم در جامعه پزشکی هستند که رانت اطلاعاتی و سیاسی داشته و یا بر اساس روابطی که با ممیزی‌های ادارات مالیاتی برقرار می‌کنند، قوانین را دور می‌زنند، گفت: حال نباید رفتار درصد اقلیتی در جامعه پزشکی را به پای اکثریت همکاران ما نوشت. باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی دارای ۲۲۰ هزار عضو است که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر گروه پزشکی هستند و بقیه در سایر گروه‌ها قرار دارند. حال بسیاری از همکاران‌ ما در گروه پزشکی بیکار هستند، بسیاری از آنها هم در سیستم دولتی کار می‌کنند و مالیات‌شان به طور مرتب از حقوق و کارانه‌هایشان کسر می‌شود. از طرفی برخی همکاران‌مان طرف‌قرارداد با بیمه‌ها بوده و مالیات‌شان کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه از طرفی همکاران ما ماه‌هاست که از بیمه‌ها طلبکارند، ادامه داد: حال جالب این است که در حساب‌های مالیاتی این طلب‌ها به عنوان درآمد پزشکان لحاظ می‌شود. یعنی مالیات را بر اساس درآمدی که هنوز محقق نشده، محاسبه می‌کنند.

نایب‌رییس اول شورای‌عالی نظام پزشکی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام پزشکان به نصب سامانه‌های فروشگاهی در سال آینده، ‌گفت: اولا هر چه که بتواند ارائه خدمت به مردم را در هر حوزه‌ای تسهیل کند، مناسب است و باید نگاه‌مان به سمت مردم باشد؛ حال می‌خواهد این تسهیلات در زمینه نصب سامانه فروشگاهی باشد یا در حوزه صدور مجوز. شما دقت کنید که اگر کسی مجوز بخواهد، چه بلایی در سیستم بروکراسی اداری بر سرش می‌آید. باید توجه کرد که تبصره دو ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی مستقیم درباره این موضوع اشاره کرده است که سازمان امور مالیاتی موظف است که به تدریج و بر اساس اولویت اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین و اعلام کند.

گل‌علی‌زاده تاکید کرد: باید توجه کرد که پزشک معامله انجام نمی‌دهد و رابطه خرید و فروشی با بیمار ندارد، بلکه به بیمار خدمت ارائه می‌دهد. بنابراین اگر قرار است اولویتی هم باشد، این اولویت باید در سایر مشاغل انجام و زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد سراغ گروه پزشکی بیایند. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد.

وی همچنین درباره مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مبنی بر کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه پزشکان از سوی مراکز درمانی و واریز مستقیم آن به حساب سازمان امور مالیاتی، گفت: باید پرسید این ۱۰ درصد از کجا آمده است؟.  احتمالا از تبصره یک ماده ۸۶ قانون مالیات مستقیم چنین برداشتی شده است. در این قانون اعلام شده اگر مرکز درمانی با پزشکی طرف قرارداد است، به غیر از حقوق پزشک، می‌تواند مستقیما ۱۰ درصد از دریافتی‌اش کم و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند، اما باید پرسید در اینجا تکلیف کسانی که مشمول معافیت مالیاتی هستند چه می‌شود؟. به هر حال ممکن است پزشکی رابطه قراردادی با هیچ مرکزی نداشته باشد و به صورت موردی هفته‌ای یک روز در یک بیمارستان یا مرکز درمانی کار کند و مشمول معافیت مالیاتی باشد، حال بیمارستان از کجا باید بفهمد که این مشمول معافیت مالیاتی هست یا خیر؟.

گل‌علی‌زاده همچنین اظهار کرد: بنابراین باید یک قانون مالیاتی مشخص وضع شود و بر اساس آن مالیات را کسر کنند. قبلا سیستم مالیات پلکانی را هم داشتیم و اگر این کسر ۱۰ درصدی هم اعمال شود، به نوعی مالیات مضاعف برای پزشکان اطلاق خواهد شد. البته ما معتقدیم که جامعه پزشکی قطعا باید مالیات پرداخت کند، اما باید شرایط پرداخت مالیات عادلانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر درصد قلیلی از پزشکان فرار مالیاتی دارند، نباید به پای همه نوشته شود، افزود: در عین حال این درصد قلیل باز هم می‌توانند قانون را دور بزنند. این فرار مالیاتی در اصناف و مشاغل دیگر به مراتب بیشتر است و دلیلش عدم شفافیت سیستم اطلاعاتی است. متاسفانه برخی افراد بر اساس ارتباطی که با ممیزین سازمان امور مالیاتی برقرار می‌کنند، راحت قوانین را دور می‌زنند.

گل‌علی‌زاده همچنین گفت: همکاران ما تاکنون نشان دادند جزو منظم‌ترین پرداخت‌کنندگان مالیات هستند. ما هم معتقدیم که مالیات باید به صوت عادلانه اخذ شود. از طرفی بسیاری از همکاران ما در مراکز درمانی به صورت موردی کار می‌کنند. این همکاران از حقوق اولیه قانون کار هم محرومند و نه قراردادی دارند و نه حق بیمه‌ای از آنها کسر می‌شود. همکاران متخصصی هستند که یکسال کار کرده‌اند، اما حقوق ماهیانه‌ خود را دریافت نکرده‌اند و منتظرند تا بعد از یکسال کارانه‌شان را دریافت کنند. حال بر اساس همان کارانه هم مالیات کسر می‌شود و این ظلم مضاعفی برای کسانی است که با شرافت کار می‌کنند. البته آنچه که در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده، به صورت پیشنهاد است و بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، نهایتا باید در صحن مجلس به رای گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha