كارشناسان بر این باورند كه ساخت واكسن با اسپری از بینی كه به منظور محافظت در برابر آنفلوانزا، ذات‌الریه و حتی عوامل ایجاد كننده طاعون است به زودی امكانپذیر خواهد شد.

سلامت نیوز : كارشناسان بر این باورند كه ساخت واكسن با اسپری از بینی كه به منظور محافظت در برابر آنفلوانزا، ذات‌الریه و حتی عوامل ایجاد كننده طاعون است به زودی امكانپذیر خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از دیلی ساینس، كارشناسان و دانشمندان بر این باورند كه به زودی امكان ساخت واكسن به صورت اسپری كه از طریق بینی وارد می‌شود فراهم خواهد شد؛ این واكسن به صورت اسپری قادر است از بدن در برابر آنفلوانزا، ذات‌الریه و حتی عوامل ایجاد كننده طاعون محافظت كند.

بر اساس تحقیقاتی كه در جامعه به منظور ارائه در كنفرانس میكروبیولوژی در هاروگیت انجام شد، تولید این واكسن به زودی امكانپذیر اعلام شد.

پروفسور دنیس متزگر در این باره توضیح می‌دهد كه چگونه یك ماده شیمیایی طبیعی موجود در سیستم ایمنی می‌تواند تأثیرات محافظتی خود را هنگامی كه از بینی به بدن وارد می‌شود، افزایش دهد؛ به طور كلی دستگاه تنفسی محل ورود بسیاری از پاتوژن‌های ویروسی و باكتریایی است.

به هر حال در محل‌هایی از بدن كه ایمنی كمتر است مانند مخاط بینی، احتمال ورود میكروب و باكتری و ویروس بیش از سایر نقاط است و افزایش ایمنی این نقاط می‌تواند مانع مناسبی برای ورود ویروس و باكتری باشد. نمونه‌های آزمایشی این واكسن كه به روش اسپری كردن از بینی وارد می‌شود، موفقیت‌آمیز بوده است.

تركیب واكسن‌های استاندارد به همراه مواد شیمیایی ایمن در برابر پاتوژن‌های تنفسی مانند اینترلوكین 12، و وارد كردن آنها به بدن موش‌ها از ایجاد سطح بالای حفاظتی بدن آنها خبر می‌دهد. این واكسن‌ها بر ضد ویروس پاتوژن‌های تنفسی مانند آنفلوانزا موثر هستند.

اینترلوكین‌ها مواد شیمیایی طبیعی در سیستم ایمنی بدن هستند كه با عنوان سیتوكین شناخته می‌شوند این تحریك كننده سیستم ایمنی از راه تعامل مواد شیمیایی با گلبول‌های سفید خون تولید می‌شود.

واكسن‌های اسپری از راه بینی چندین امتیاز نسبت به واكسن‌های تزریقی دارند از جمله اینكه، انتقال واكسن به بدن از راه اسپری در بینی یك روش غیرتهاجمی برخلاف تزریق واكسن به بدن است، علاوه بر این، نتایج نشان داده است كه آنتی‌بادی ناشی از واكسیناسیون با اسپری در بینی نه تنها در پیشگیری از عفونت‌ها موثر است بلكه از دستگاه ریوی نیز به هنگام قرار گرفتن در معرض پاتوژن‌ها حفاظت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha