سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 263226

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان: تمام تمهیدات لازم برای اسکان، توزیع اقلام و امدادرسانی وجود دارد، اما برای انتقال روستاییان و اسکان آن‌ها به منطقه‌ای دیگر منتظر دستور استاندار و ستاد بحران هستیم.

21 هزار نفر در محاصره برف

سلامت نیوز: مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان: تمام تمهیدات لازم برای اسکان، توزیع اقلام و امدادرسانی وجود دارد، اما برای انتقال روستاییان و اسکان آن‌ها به منطقه‌ای دیگر منتظر دستور استاندار و ستاد بحران هستیم


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،بارش برف در روزهای اخیر، باز هم در شهرستان الیگودرز مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. نبود تجهیزات و امکانات کافی در این منطقه صعب‌العبور، باعث شده تا 21 هزار نفر از ساکنان 147 روستای الیگودرز در محاصره برف قرار گیرند. همچنین  این بار با زمین‌لغزش در این محدوده، خطر طغیان سد هم وجود دارد و وضعیت این شهرستان را بحرانی‌تر‌ کرده است.

 مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان در خصوص بارش برف و زمین لغزش در این منطقه گفت:  در این حادثه راه ارتباطی ززوماهرو به الیگودرز  به طول 300 متر کاملا تخریب و  ارتباط ۱۴۷ روستا با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر با مرکز شهرستان الیگودرز قطع شده ‌است.

«غلام‌رضا آقامیرزایی» اظهار کرد: بر اثر این حادثه به شبکه انتقال برق، سایت پرورش ماهی مورزرین و راهدارخانه اداره‌کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای در محل خساراتی وارد و ارتباط کابل فیبر نوری مربوط به شرکت مخابرات منطقه و همچنین کابل بک‌بون شرکت ارتباطات و زیرساخت قطع شده‌ است.

این مسئول با اشاره به شدت تخریب این زمین‌لغزش افزود: بنا به گفته کارشناسان اداره‌کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای و راه‌ و شهرسازی، بیش از 3 میلیون متر مکعب آورده کوه ناشی از رانش و انتقال بخشی از آن به بستر رودخانه مورزرین (تامین‌کننده آب پروژه انتقال قمرود) باعث شده است در هر ثانیه 6 متر مکعب آب پشت سد ذخیره ‌شود.

وی بیان کرد: جمع‌ شدن آب پشت سد سبب آسیب دیدن تاسیسات بالادستی، ساختمان‌های مسکونی و تاسیسات پایین‌دستی سد می‌شود. چنانچه مسیر رودخانه به حالت اول برنگردد و انسداد رفع نشود و سد طغیان کند، امکان غرق‌ شدن سایت پرورش ماهی مورزرین، ساختمان راهداری و آسیب‌دیدن  چند روستا در پایین‌دست سد وجود دارد. آقامیرزایی گفت: چنانچه افزایش ذخیره آب همچنان ادامه داشته باشد و سد طغیان کند، سبب آسیب دیدن روستاهای پایین‌دست این سد و تخریب 40 تا 50 سایت پرورش ماهی با ظرفیت تولید 900 تن می‌شود.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اضطراری تصریح کرد: مقرر شد اداره‌کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای به تعریف بهترین مسیر برای جایگزینی مسیر قبلی و ظرف مدت یک‌ هفته نسبت به بازگشایی کامل مسیر فعلی الیگودرز به محل حادثه و همچنین سپیددشت به شول‌آباد برای برقراری ارتباط اقدام کند. شرکت توزیع برق و مخابرات نیز باید برای تعمیر و برقراری مجدد شبکه انتقال برق و ارتباط فیبر نوری اقدامات لازم را ظرف مدت یک‌ هفته انجام دهند.


حضور تیم‌های ارزیابی در منطقه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان مورد زمین‌لغزش در الیگودر، می‌گوید: به دلیل بارش‌های زیاد برف و باران در الیگودرز در 45 کیلومتری شهرستان الیگودرز به شول‌آباد و محدوده مورزرین زمین‌لغزش اتفاق افتاده است؛ بخشی از جاده دسترسی به ززوماهرو از بین رفته و حجم زیادی از خاک منطقه به داخل رودخانه سرریز شده است.

 «صارم رضایی» می‌افزاید: حجم دبی آب رودخانه نیز 6 مترمکعب در ثانیه است و احتمال اینکه رودخانه سرریز یا دچار شکستگی شود، بسیار زیاد است. موضوع دیگر این است که در مسیر این رودخانه 7 مجتمع پرورش ماهی و 7 روستای دارای سکنه وجود دارد؛ هشدارهای لازم در این رابطه به همه ارگان‌ها و روستاییان داده شده و از وزارتخانه‌ها نیز برای جابه‌جایی روستاییان درخواست کمک کرده‌ایم.

رضایی اظهار می‌کند: عوامل امدادی در منطقه شول‌آباد از الیگودرز و شهرستان دورود همگی در حالت آماده‌باش کامل هستند و در هر زمان ممکن، کمک‌رسانی انجام می‌شود؛ اقلام امدادی و غذایی نیز به‌اندازه مورد نیاز دپو شده است و در حال بررسی راه‌های ممکن برای رساندن این اقلام به روستاییان هستیم.  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بیان می‌کند: تیم‌های ارزیابی از راهداری، آب منطقه‌ای، شیلات، راه و شهرسازی و پایگاه امداد و نجات در منطقه در حال بازرسی و ارزیابی‌های لازم برای پیدا کردن بهتر راهکار برای بازگشایی راه‌ها هستند.


تخلیه روستاها

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تخلیه روستاها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: به روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند هشدارهای لازم برای تخلیه داده شده است. به گفته او تا زمان تنظیم این گزارش 2 روستا تخلیه شده است. وی می‌افزاید: تمام تمهیدات لازم برای اسکان، توزیع اقلام و امدادرسانی وجود دارد، اما برای انتقال روستاییان و اسکان آن‌ها به منطقه‌ای دیگر منتظر دستور استاندار و ستاد بحران هستیم و تا دستوری به ما ابلاغ و اعلام نشود؛ کاری انجام
 نمی‌دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به بسته بودن راه‌های ارتباطی در الیگودرز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مدت زمان لازم و بهترین روش برای بازگشایی راه‌ها به نظرات کارشناسان راهداری بستگی دارد. استفاده از دینامیت یکی از راه‌هایی است که پیشنهاد می‌شود.
رضایی اظهار می‌کند: اینکه راه‌های خاکی قدرت تخریب و انفجار را دارند یا نه موضوعی است که باید به تائید اداره آب منطقه‌ای برسد. 
وی باز بودن راه‌ از سمت شهرستان سپیددشت به الیگودرز را نکته‌ای مثبت ارزیابی کرده و عنوان می‌کند: در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای می‌توان از طریق شهرستان سپید دشت یا هلی کوپتر امداد‌رسانی را انجام داد.


هیچ روستایی زیر آب نمی‌رود

با وجود صحبت‌های مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، مدیر عامل شرکت آب استان لرستان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با همشهری، عنوان می‌کند که کارشناسان این شرکت برای ارزیابی در منطقه حضور دارند و این تضمین وجود دارد که هیچ روستایی زیر آب نرود.

 «رضا میرزایی» می‌افزاید: تنها مشکل، وجود مجتمع‌های پرورش ماهی در پایین دست رودخانه است؛ 25 مجتمع پرورش ماهی وجود دارد و از این تعداد تنها 7 مجتمع در معرض خطر است. تمام تصمیمات نهایی برای شکل امدادرسانی و نحوه بازگشایی مسیرها در شهرستان الیگودرز به دستور نهایی استاندار، بر اساس نظرات نهایی کارشناسان حاضر در منطقه بستگی دارد.


امکانات محدود برای مقابله با برف

فرماندار الیگودرز نیز در این خصوص گفت:‌ بر اثر ریزش کوه جاده الیگودرز به ززوماهرو فوق مسدود شده و راه ارتباطی 140 روستای بخش زز و ماهرو با الیگودرز مسدود است.«حمید کشکولی» افزود: البته راه ارتباطی این بخش با خرم‌آباد از طریق سپیددشت امکان‌پذیر است و مشکلی ندارد. به گفته او، در این زمین لغزش به کسی آسیب نرسیده اما جاده مسدود شده است.

کشکولی ادامه داد: به استثنای این بخش، بقیه راه‌های روستایی شهرستان مشکلی ندارند.الیگودرز یکی از شهرستان‌های سردسیر لرستان است و در فصول سرما بارش باران و برف زیادی دارد. همچنین امکانات این شهرستان برای مقابله با برف‌های سنگین زمستانی آن بسیار محدود است و همین موضوع موجب شده است که هر سال جاده‌های ارتباطی این شهرستان در زمستان به مدت طولانی مسدود شود و ساکنان روستاها برای تامین مایحتاج خود و آذوقه دام‌ها گاه دچار مشکل می‌شوند. 

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان چند روز قبل در خصوص شدت بارش‌های برف در این منطقه و ضعف امکانات برای مقابله با این شرایط به همشهری گفت:  شرایط و اقلیم الیگودرز همچنین صعب‌العبور بودن محورهای روستایی و خطر‌آفرین است و باعث شده نسبت به فراهم کردن تجهیزات و ماشین‌های مورد نیاز در فصل سرما توجه جدی داشته باشیم.

«حبیب جمشیدی» افزود: هر ساله با بارش برف در الیگودرز راه‌های ارتباطی این شهرستان و روستاهای آن مسدود می‌شود. بازگشایی برخی مسیرها تا اردیبهشت زمان نیاز دارد. به گفته او، دستگاه برف‌خور جدیدی با قیمتی بالغ بر 150 میلیون تومان خریداری شده و تا هفته آینده از مشهد به لرستان منتقل می‌شود. این دستگاه برف‌خور یک تیغه است و برای کار کردن، باید روی لودر نصب شود.
گفته‌های جمشیدی در حالی مطرح می‌شود که در شرایط فعلی بارش شدید برف و لغزش زمین دستگاه برف‌خور قبلی این شهرستان 2 سال است که خراب است و به دلیل نبود قطعات اصلی تعمیر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha