رئیس انجمن تغذیه با شیر مادر ایران گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کودکان ایرانی باعث افزایش بیماریهایی ویروسی و ابتلای آنها به این بیماریها شده است.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک بیماریهای ویروسی را افزایش داده است

سلامت نیوز: رئیس انجمن تغذیه با شیر مادر ایران گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کودکان ایرانی باعث افزایش بیماریهایی ویروسی و ابتلای آنها به این بیماریها شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فرید ایمان زاده در چهاردهمین همایش تغذیه کودکان و نوجوانان که در انستیتو تغذیه برگزار شد، افزود: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور سبب مقاومت در مقابل میکروب‌ها و از بین رفتن پاسخ به مقابله با بیماری شده و کنترل این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های ویروسی سالانه کودکان بسیاری را در جهان تهدید می‌کند. در کشور ما تلاش شده اقدامات مؤثری جهت مقابله با این بیماری‌ها انجام گیرد و موفقیت‌های زیادی نیز در این زمینه حاصل شده است.
رئیس انجمن تغذیه با شیر مادر ایران با اشاره به اینکه شیر مادر کودک را در برابر بسیاری از بیماری‌ها واکسینه می‌کند، ادامه داد: تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیک به ویژه در کودکان می‌تواند با عوارض مختلفی همراه باشد.


ایمان زاده تصریح کرد: تجویز آنتی‌بیوتیک برای مقابله با بیماری‌های باکتریال است و ‌از هر سنی می‌توان آنتی‌بیوتیک را تجویز کرد البته این مسئله باید با لحاظ شرایط خاص در نظر گرفته شود چرا که تجویز بی‌رویه آن به ویژه در کودکان می‌تواند با عوارض مختلفی همراه باشد.
وی گفت: شیوع آنفلوآنزا نسبت به گذشته بیشتر شده است. رعایت مسائل بهداشتی و اقدام به موقع برای درمان از راهکارهای موثر برای جلوگیری از این بیماری است البته تزریق به موقع واکسن آنفلوآنزا نیز در مقابله با این بیماری حائز اهمیت است.
ایمان‌زاده ادامه داد: شیر مادر حاوی مواد دفاعی یا آنتی‌بادی است و سبب می‌شود کودک یا دچار بیماری نشود یا اگر شود شدت آن اندک باشد.
وی گفت: مرگ و میر در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر است و‌ بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی همه مزایای شیر مادر مورد تاکید قرار گرفته است.

بررسی ها نشان می دهد، میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران ١٦ برابر استاندارد جهانی است و ٥٠ درصد مصرف آنتی بیوتیک ها غیرضروری است.
مصرف آنتی بیوتیک در ایران آن قدر زیاد است که گفته می شود به اندازه کل قاره اروپا در ایران آنتی بیوتیک مصرف می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha