چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 263356

سلامت نیوز: آموکسی سیلین یکی از آنتی بیوتیک های پرمصرف در کشور ماست که اغلب افراد بدون تجویز پزشک آموکسی سیلین مصرف می کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد آموکسی سیلین ارائه می شود.


عوارض آموکسی سیلین Amoxicillin چیست؟
آموکسی سیلین Amoxicillin چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است که با باکتری ها مقابله می کند. آموکسی سیلین برای درمان انوع مختلف عفونت های باکتریایی، مانند عفونت لوزه ها، برونشیت، پنومونی، سوزاک gonorrhea و عفونت گوش، بینی، گلو، پوست یا دستگاه ادراری استفاده می شود.

همچنین گاهی آموکسی سیلین همراه با یک آنتی بیوتیک دیگر به نام کلاریترومایسین clarithromycin یا Biaxin برای درمان زخم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود. ترکیب این دو دارو گاهی با یک داروی کاهش دهنده اسید به نام لانسوپرازول lansoprazole یا Prevacid استفاده می شود.


اطلاعات مهم در مورد آموکسی سیلین

اگر به این دارو یا هر آنتی بیوتیک دیگری در خانواده پنی سیلین حساسیت دارید، از آموکسی سیلین استفاده نکنید. آنتی بیوتیک های دیگر در خانواده پنی سیلین عبارتند از: آمپی سیلین ampicillin ( Omnipen, Principen )، دیکلوکساسیلین  dicloxacillin ( Dycill, Dynapen )، اکساسیلین  oxacillin، پنی سیلین penicillin و غیره.

قبل از مصرف آموکسی سیلین اگر به سفالوسپورین ها cephalosporin، مانند آمنی سف Omnicef، سفزیل Cefzil، سفتین Ceftin و کفلکس Keflex حساسیت دارید، حتما به پزشک خود بگویید. به علاوه اگر مبتلا به آسم، بیماری کبد یا کلیه، نوعی اختلال خونریزی یا انعقاد خون و یا مونونوکلئوز* mononucleosis یا هر نوع حساسیت دیگری هستید، قبل از مصرف آموکسی سیلین به پزشک خود اطلاع دهید.

*مونو نوکلئوز mononucleosis :یا بیماری بوسه (kissing disease)  یک بیماری ویروسی (عامل آنEBV) است که از طریق دهانی منتقل شده و بیمار علائم شبیه آنفلوآنزا (تب، خستگی و…) دارد.


آموکسی سیلین تاثیر داروهای ضدبارداری را کاهش می دهد. زمانی که از داروی آموکسی سیلین استفاده می کنید، از روش های ضد بارداری غیر هورمونی (مانند کاندوم، دیافراگم* و اسپرم کش) استفاده کنید. دوره مصرف آموکسی سیلین را کامل کنید. ممکن است علائم بیماری قبل از بهبود کامل عفونت برطرف شوند. آموکسی سیلین عفونت ویروسی را درمان نمی کند، مانند سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا. این دارو را به دیگر افراد پیشنهاد ندهید، حتی اگر علائمی مشابه علائم شما دارند.

*دیافراگم Diaphragm: از جنس نوعی لاستیک نازک درست شده است که در اطراف آن یک حلقه فنری و قابل انعطاف وجود دارد . دیافراگم را در داخل مهبل و بر روی دهانه رحم قرار می دهند . دیافراگمی که حاوی مواد اسپرم کش می باشد با از بین بردن اسپرمها از بروز حاملگی جلوگیری می نماید .


داروهای آنتی بیوتیک ممکن است منجر به اسهال شوند که می تواند نشانه یک عفونت جدید باشد. اگر دچار اسهالی هستید که آبکی یا خونی است، مصرف آموکسی سیلین را متوقف کرده و به پزشک اطلاع دهید. در این شرایط داروهای ضد اسهال را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.


آموکسی سیلین در دوران بارداری

مصرف آموکسی سیلین روی نوزاد متولد نشده تاثیر نمی گذارد. به هرحال اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، قبل از شروع مصرف اموکسی سیلین به پزشک خود اطلاع دهید.


قرص آموکسی سیلین در دوران شیردهی

آموکسی سیلین می تواند وارد شیر مادر شود و به نوزادی که از شیر مادر تغدیه می کند آسیب برساند. بنابراین قبل از مصرف آموکسی سیلین اگر به نوزاد خود شیر می دهید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

قرص جویدنی آموکسی سیلین ممکن است حاوی فنیل آلانین* phenylalanine باشد.اگر مبتلا فنیل کتونوری* phenylketonuria هستید، قبل از مصرف قرص جویدنی آموکسی سیلین با پزشک مشورت کنید.

* فنیل الانین phenylalanine : یک اسید امینه ضروری برای بدن انسان است زیرا بدن انسان قادر به ساخت ان نمی باشد و باید از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن بشود فنیل الانین بطور طبیعی در شیر یافت می شود و به عنوان یک مکمل ضد افسردگی و ضد درد مشهور است.

* فنیل کتونوری PHENYL KETONURIA : ازجمله بیماری های ژنتیکی است که به علت کمبود نوعی آنزیم در کبد نوزادان به وجود می آید. چون در ادرار مبتلایان ماده ای به نام فنیل کتون وجود دارد به همین دلیل بیماری را فنیل کتونوری نامیده اند.


طرز مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. اطلاعات دارویی روی بسته بندی دارو را با دقت مطالعه کنید. داروی آموکسی سیلین را بیشتر یا کمتر از میزان تجویز شده و برای مدت طولانی تر مصرف نکنید. دارو را درست راس ساعت در هر روز مصرف کنید.

آموکسی سیلین با نام تجاری  Moxatag باید همراه با غذا یا یک ساعت بعد از خوردن غذا مصرف شود. برخی انواع آموکسی سیلین هم بدون غذا مصرف می شوند. بنابراین قبل از شروع مصرف هر نوع آموکسی سیلین در مورد نحوه مصرف دارو با غذا یا بدون آن با پزشک مشورت کنید.

شربت آموکسی سیلین را لازم است قبل از مصرف به خوبی تکان دهید. طریقه مصرف را روی برچسب شربت آموکسی سیلین با دقت دنبال کنید. از قاشق اندازه گیری مخصوص یا فنجان که همراه با شربت آموکسی سیلین است استفاده کنید. شاید لازم باشد مایع را مستقیما در دهان گذاشته و بخورید و یا اینکه ممکن است لازم شود با آب، آب میوه یا برای نوزاد با شیر مادر ترکیب شود.

از شکستن، جویدن یا خراشیدن قرص طولانی رهش extended-release tablet آموکسی سیلین اجتناب کنید.

* قرص طولانی رهش یا پیوسته رهش extended-release tablet :قرصهایی هستند که به واسطه اعمالی که روی آنها انجام شده است، فرآورده خود را در مدت زمان طولانی تری آزاد می کنند.


زمانی که اموکسی سیلین مصرف می کنید لازم است به طور مرتب خون شما مورد آزمایش قرار بگیرد. عملکرد کلیه ها وکبدتان نیز باید بررسی شود.


عوارض جانبی آموکسی سیلین

علاوه بر تاثیرات اولیه، آموکسی سیلین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته نیز شود. گرچه همه عوارض جانبی اشاره شده رخ نمی دهند، اما در صورت بروز هر یک لازم است سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


عوارض جانبی ناشناخته آموکسی سیلین

    گرفتگی شکم یا معده یا حساسیت به لمس در این ناحیه
    درد پاها، کمر و معده
    مدفوع سیاه و قیری
     تاول زدن یا پوسته پوسته شدن یا شل شدن پوست
    نفخ
     خون در ادرار
    خون دماغ
    درد قفسه سینه
    لرز
    مدفوع به رنگ گل رس
    سرفه
    ادرار تیره
    اسهال
    اسهال آبکی و شدید که ممکن است خونی هم باشد
    مشکل تنفسی
    مشکل در بلع
    سرگیجه
    ضربان قلب سریع
    احساس ناراحتی
    تب
    التهاب کلی بدن
     سردرد
    قاعدگی سنگین
    کهیر
    تشنگی زیاد
    التهاب مفاصل
    خارش
     درد مفاصل و عضلات
    کم شدن اشتها
    دردهای عضلانی
    تهوع و استفراغ
    درد
    درد کمر
    درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار
    بروز مشکل یا درد در هنگام دفع ادرار
    پوست رنگ پریده
    که های قرمز روی پوست
    پف کردن یا التهاب پلک ها یا اطراف چشم ها، صورت، لب ها یا زبان
    جوش های پوستی
    چشم های قرمز تحریک شده
    قرمزی، درد یا خارش پوست
     تنگی نفس
    گلو درد
    لکه های سفید در دهان یا روی لب ها
    کاهش ناگهانی در میزان ادرار
    تورم غدد لنفاوی
    زخم یا تاول
     کاهش ناگهانی در میزان ادرار
    التهاب غدد لنفاوی
    حساسیت
    سفتی و تنگی در قفسه سینه
    بوی بد دهان
    خونریزی یا کبودی غیر عادی
    خستگی و ضعف غیر عادی
    کاهش وزن غیر عادی
    خون بالا آوردن
    اسهال آبکی یا خونی
    خس خس کردن
    زردی چشم ها یا پوست

برخی عوارض جانبی آموکسی سیلین نیاز به مراقبت های پزشکی ندارند. این عوارض جانبی با سازگار شدن بدن با دارو به خودی خود برطرف می شوند. به علاوه پزشک نیز راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش عوارض جانبی به شما ارائه می دهد. به هرحال در صورتی که هر یک از عوارض زیر ادامه پیدا کرده یا آزار دهنده شدند، به پزشک مراجعه کنید.


عوارض کمتر مشاهده شده آموکسی سیلین

    طعم بد، غیر عادی یا ناخوشایند در دهان
    تغییر در حس چشایی

عوارض ناشناخته آموکسی سیلین

    آشفتگی
    زبان سیاه یا مودار
    تغییر در رفتار
    گیجی
    تشنج
    تغییر رنگ دندان ها (قهوه ای، زرد یا خاکستری شدن)
    سرگیجه
    خواب آلودگی
    مشکل در هنگام خواب
    ناتوانی در خوابیدن
    لکه های سفید در دهان، گلو یا روی زبان
    لکه های سفید با بثورات در محل بستن پوشک در نوزادان

بیشترین عوارضی که در هنگام مصرف آموکسی سیلین گزارش می شود عبارتند از: اسهال، تهوع و جوش های پوستی. توصیه می شود به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک از آنتی بیویتک ها استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha