چند وقتی است پرداخت مالیات از سوی پزشکان، به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است. بسیاری بر این باورند که پزشکان به دلیل نبود سازوکار مناسب دریافت مالیات در حوزه پزشکی، به راحتی می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

از سوگند بقراطی تا تقابل مالیاتی

سلامت نیوز: چند وقتی است پرداخت مالیات از سوی پزشکان، به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است. بسیاری بر این باورند که پزشکان به دلیل نبود سازوکار مناسب دریافت مالیات در حوزه پزشکی، به راحتی می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،این عده برای اثبات ادعای خود به نحوه دریافت هزینه دربرخی از مطب‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: برخی از پزشکان حاضر به گذاشتن کارت‌خوان در مطب نیستند یا کارت‌خوان را به نام فرد دیگری می‌گیرند تا میزان دقیق درآمدشان مشخص نباشد تا این گونه بتوانند از پرداخت حداقل بخشی از مالیات بردرآمدشان شانه خالی کنند.


حساسیت‌های شکل گرفته در زمینه مالیات پزشکان در تابستان امسال، سبب راه‌اندازی کمپین«#پزشکان_فراری_از_کارتخوان» در شبکه‌های اجتماعی شد. بنابراین موضوع فرار مالیاتی پزشکان به عنوان یکی از اقشار پردرآمد کشور بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها و مسئولین قرار گرفت و زمینه تصویب طرح الزام مطب‌ها به داشتن پایانه فروشگاهی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی را فراهم کرد.


هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 98 دو مصوبه مهم برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان را پیشنهاد داد که با واکنش سازمان نظام‌پزشکی مواجه شد. مصوبه اول موظف‌کردن همه پزشکان به نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب بود و در مصوبه دوم تعیین شد که 10 درصد از مبلغ دستمزد پزشک مستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی برای علی‌الحساب مالیات واریز شود.


مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس از‌آن‌رو واجد اهمیت است که میزان مالیات پرداختی پزشکان در سال گذشته، حدود 150 میلیارد تومان اعلام شد. در صورتی که مالیات واقعی پزشکان به گفته محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، بر‌اساس گزارش شماره 16219 مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه 98 که اوایل دی منتشر شد، رقمی حدود شش هزار و 700 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به عبارت دیگر، میزان فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود شش‌هزار و 500 میلیارد تومان است. درحالی‌که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، پزشکان فقط حدود ۱۰ درصد آن را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.


یعنی می‌توان بودجه را حداقل به میزان ۶۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داد، آن هم تنها با جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان.در واقع، در صورت جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان حداقل حدود ۶ هزار و پانصد تا 8هزار میلیارد تومان به درآمدهای کشور اضافه می شود و شرط لازم برای تحقق این امر، شفافیت درآمد پزشکان با اجرای مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس است.


 ماجرای فرار مالیاتی پزشکان، بعد از به تصویب رسیدن طرح الزام مطب‌ها به داشتن پایانه فروشگاهی در کمیسیون تلفیق مجلس وارد فاز تازه‌ای شده و مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است، به نحوی که افراد مختلفی از جمله مقام‌های بلندپایه در سازمان نظام پزشکی و نمایندگان مجلس که به‌دنبال تصویب این مصوبه هستند، درباره آن اظهارنظر کردند و موضع گرفتند.


آن‌طور که قائم‌مقام وزیر بهداشت سال گذشته گفته بود، ۴۲ هزار و ۸۲۲ پزشک عمومی و ۳۹ هزار و ۸۹۲ پزشک متخصص در کشور فعالیت می‌کنند، یعنی در مجموع رقمی معادل ۸۲ هزار و ۷۱۴ پزشک در حوزه سلامت کشور مشغول به فعالیت هستند.طبق این ارقام و با در نظر گرفتن رقم فوق به عنوان تعداد کل پزشکان، می‌توان این‌طور گفت که هر پزشک، باید رقمی معادل 7/96 میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کند در حالی که این رقم در شرایط فعلی و طبق عدد هفتصد میلیارد تومانی برای کل پزشکان، معادل ۸.۴ میلیون تومان برای هر یک پزشک است؛ یعنی یک اختلاف 3/88 میلیون تومانی!طرحی که راه فرار مالیاتی پزشکان را سد می‌کند اکنون موافقان و مخالفان زیادی در مجلس و کمیسیون بهداشت پیدا کرده و هر کدام از آنان برای رد یا پذیرش طرح، استدلال خود را دارند.


عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یکی از موافقان مصوبه مالیات پزشکان است. او درآمد برخی از پزشکان را غیرواقعی می‌داند و به شرق گفته:«هم‌اکنون مبلغی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده جامعه پزشکی مالیات پرداخت می‌کنند، 150 میلیارد تومان است، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی ادعا می‌کند رقم واقعی باید 700 میلیاردتومان باشد اما نه 150 میلیاردتومان صحیح است و نه 700 میلیاردتومان، چراکه با عدد 150 میلیاردتومان یعنی هر پزشک درآمدش یک میلیون تومان است و با عدد 700 میلیاردتومان یعنی هر پزشک درآمدش دومیلیون‌و 200 هزار تومان است که هیچ‌کدام از این اعداد واقعی نیست. مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داده شش‌هزارو 800 میلیاردتومان رقم واقعی مالیاتی است که باید از جامعه پزشکی دریافت شود».


گودرزی در ادامه تصریح کرد: زیبنده نیست به‌خاطر فرار مالیاتی بخشی از جامعه پزشکی چهره تمام جامعه زحمت‌کش پزشکی مخدوش شود. هدف ما این است که درآمد‌‌های پایداری برای این حوزه تعریف شود تا بتوان بیشتر به معوقات جامعه پزشکی و امور سلامت پرداخت؛ بنابراین مصوباتی از سوی کمیسیون تلفیق مبنی بر ایجاد استقرار پایانه‌های فروشگاهی (دستگاه کارت‌خوان) و پرداخت مستقیم مالیات پزشکان مطرح شد. ضمن اینکه نصب پایانه‌های فروشگاهی به معنای ایجاد شفافیت بر درآمد‌های جامعه پزشکی است. به اعتقاد ما همچنان که تمام اقشار جامعه در کسب‌وکار خود این پایانه‌ها را نصب کرده‌اند، پزشکان نیز باید در مطب خود آن را نصب کنند. البته باید بگویم تاکنون تعداد زیادی از پزشکان آن را نصب کرده‌ا‌ند و خطاب ما به آن عده از پزشکان است که آن را نصب نکرده‌اند»


همه نمایندگان مجلس موافق این مصوبه نیستند، از جمله اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، محسن علیجانی‌زمانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان که یکی از مخالفان این طرح است، در این زمینه به رسانه‌ها گفت: «من این بحث را قبول ندارم که پزشکان از مالیات فرار می‌کنند، اگر کسی مدعی این امر است مثلا سازمان مالیاتی کشور بیاید در کمیسیون بهداشت و درمان با آمار و ارقام صحبت کند، اگر چنین باشد قطعا ما برای جلوگیری از‌ آن اقدام می‌کنیم. همه پرداخت مالیات را قبول دارند، اما کاری که انجام شده در کمیسیون تلفیق به نظرم طرح اصولی نیست و فقط می‌تواند به‌عنوان یک مسکن عمل کند، زیرا پزشکان نیز به پرداخت مالیات اعتقاد دارند، اما تازمانی‌که بحث حوزه سلامت را براساس برنامه ششم در کشور اجرا نکنیم، مشخص نمی‌شود چه کسی مالیات می‌دهد و چه کسی از آن فراری است. با این کار ممکن است ما از کسی هم که درآمد ندارد، مالیات بگیریم چون اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست.»


علیجانی توپ را به زمین وزارت بهداشت می‌اندازد و می‌گوید: «وزارت بهداشت باید تمامی خدماتی را که در حوزه سلامت ارائه می‌شود، براساس پرونده الکترونیک سلامت کند هم حوزه دولتی و هم بخش خصوصی. متاسفانه وزارت بهداشت در این بخش کم‌کاری کرده است، چون نتوانسته تا امروز پرونده الکترونیکی سلامت و خرید راهبردی خدمت را در کشور اجرا کند.»


ماجرای وضع مالیات بر درآمد پزشکان حتی واکنش سرپرست وزارت بهداشت را نیز به دنبال داشت و گفت به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس در‌این‌باره معترض است. سعید نمکی درباره تصمیم مجلس درباره اخذ مالیات پزشکان گفت: اگر قرار است درباره فرار مالیاتی پروژه‌ای داشته باشیم، باید همه اقشار و حرفه‌ها را در بر گیرد و هیچ حرکتی نباید موجب القای این نکته به جامعه شود که پزشکان ما خطاکار هستند.


سعید نمکی گفت: معتقدیم که همکاران ما در جامعه پزشکی زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند؛ البته ممکن است در هر حرفه‌ای افرادی باشند که آنچه را باید، در حق مردم ادا نکنند؛ اما اعتقاد دارم که جامعه پزشکی در تمام سال‌های سخت، در کنار مردم بوده و پاکیزگان این حرفه معتقد بودند که اگر خطا یا کم‌خدمتی وجود دارد، باید جبران شود. درباره مالیات اعتقاد داریم که اجحاف است، چنانچه بخواهیم جامعه پزشکی را در ازای خدمت، ادب کنیم، به‌عنوان سرپرست وزارت بهداشت به این مساله، معترض هستم و اعتقاد دارم که نمایندگان باید درباره جامعه پزشکی، نگاه قدرشناسانه داشته باشند که قطعا همین‌گونه است.


موضوع فرار پزشکان به عنوان قشری پردرآمد و متمول در حالی به محل نزاع مخالفان و موافقان طرح تبدیل شده که حتی کارگران و کارمندانی با درآمدهای پایین نیز بدون هیچ گونه هیاهویی مالیات پرداخت می‌کنند، اما برخی از پزشکان با درآمدهای میلیاردی با روش‌های مختلف به دنبال دور زدن قوانین پرداخت مالیات هستند تا از پرداخت آن شانه خالی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha