یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 263593

سال‌ها استعمال سیگار و سایر دخانیات موضوعی مردانه بود و کمتر زنی سیگار می‌کشید. انگار آن روزها حتی نگاه جامعه نسبت به زنان سیگاری هم متفاوت بود.

سیگار سلامتی کودکان را تهدید می کند

سلامت نیوز: سال‌ها استعمال سیگار و سایر دخانیات موضوعی مردانه بود و کمتر زنی سیگار می‌کشید. انگار آن روزها حتی نگاه جامعه نسبت به زنان سیگاری هم متفاوت بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،این روزها اما شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که نه تنها هر روز بر تعداد زنانی که دخانیات استعمال می‌کنند افزوده می‌شود بلکه این پدیده به موضوعی عادی در میان افراد جامعه تبدیل شده است.دکتر سید علی جواد موسوی، فوق تخصص ریه در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: سیگار عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌آید. در حقیقت هرچند سیگار به تنهایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی مانند سرطان نمی‌شود اما می‌توان گفت سیگار یکی از عوامل مهم بروز بیماری است و مانند کاتالیزور عمل می‌کند.


معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌افزاید: سرطان ریه یکی از بیماری‌هایی است که با مصرف سیگار ارتباطی نزدیک دارد. تحقیقات ثابت کرده این بیماری در میان زنانی که سیگار استعمال می‌کنند بیش از مردان است.وی در توضیح این موضوع تصریح می‌کند: هورمون‌های جنسی زنانه باعث می‌شود تأثیر سیگار روی سلول‌ها افزایش یابد. در واقع هورمون‌های جنسی زنان را بیش از مردان مستعد ابتلا به عوارض سیگار و سرطان ‌هایی مانند سرطان ریه خواهد کرد.


دکتر جواد موسوی در ادامه به عوارض سیگار برای زنان باردار و فرزندانشان اشاره کرده و می‌گوید: سقط جنین و زایمان زودرس و عوارض ناشی از آنها نمونه‌ای از خطراتی هستند که همواره زنان سیگاری را تهدید می‌کنند. همچنین مطالعات نشان داده کودک مادرانی که سیگار مصرف می‌کنند معمولاً بخوبی رشد نکرده و با وزنی پایین‌تر از حد طبیعی به دنیا می‌آیند. حجم ریه و جریان هوای بازدمی این کودکان نیز نسبت به کودکان هم سن و سال‌شان پایین تراست.


این فوق تخصص ریه می‌گوید: کودکان مادران سیگاری همواره در سالهای اولیه زندگی بیش از سایر کودکان در معرض عفونت‌های ریوی قرار دارند. از سوی دیگر بیماری‌های ریوی از نوع حساسیتی مانند آسم در این کودکان بیشتر دیده می‌شود.وی می‌افزاید: پدر یا مادری که در خانه سیگار مصرف می‌کنند هم باید بدانند که دود سیگار آنها می‌توان احتمال ابتلای فرزندانشان به سرفه‌های مزمن، احتقان، خس خس سینه، برونشیت، ذات الریه و پنومونی را افزایش دهد. همچنین احتمال ابتلای این کودکان به بدخیمی و سرطان‌هایی نظیر سرطان ریه در سالهای آینده بسیار بیشتر از افرادی است که در کودکی در معرض دود سیگار قرار نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha