عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه‌های همگانی همچون یارانه های نقدی توزیعی غیر عادلانه داشت و نیازمندان از آن بهره‌مند نشدند.

بیمه‌ همگانی، توزیع ناعادلانه ثروت در حوزه درمان است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه‌های همگانی همچون یارانه های نقدی توزیعی غیر عادلانه داشت و نیازمندان از آن بهره‌مند نشدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمد حسین قربانی ، در خصوص وضعیت طرح تحول سلامت و بیمه همگانی سلامت گفت: ما نگرانی‌هایی در زمینه طرح تحول سلامت و منابع و مصارف آن داریم. طرح تحول سلامت یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که با هزار امید و با حمایت‌های مقام معظم رهبری اجرا شد.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح تحول سلامت منابعی در نظر گرفته شد، از جمله 1 درصد ارزش افزوده، 10 درصد هدفنمندی یارانه‌ها، مالیات بر کالاهای آسیب رسان از جمله دخانیات، نوشابه‌های قنددار منابع مالی بود که برای اجرای یک کار خداپسندانه و رفع نیاز جامعه تحت عنوان طرح تحول سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرا گرفت  و بعد از شروع ‌رضایتمندی خوبی بین آحاد جامعه ایجاد کرد.

حجم بالای تعهدات مالی وزارت بهداشت مشکلات بسیار زیادی به همراه می‌آورد

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: شاید بهتر بود اجرای طرح تحول سلامت با این شدت اجرایی نمی‌شود، چرا که باید قدم به قدم تعرفه‌ها را افزایش می‌دادیم. نباید تمام حوزه‌های درمانی را از صفر تا صد حتی درمان‌های سنگین چون تعویض پروتز، استند و عمل‌های زیبایی را تقریباً به صورت رایگان و با 6 درصد فرانشیز  به مردم ارائه کنیم. این حجم از تعهدات مالی وزارت بهداشت مشکلاتی به همراه می‌آورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،افزود: در حال حاضر نداشتن آمار دقیق یکی از مشکلات و چالش‌های بزرگ کشور  است، چرا که برای بیمه همگانی افراد فاقد بیمه 5 الی 6 میلیون اعلام شدند و تمام منابع نیز بر همین تعداد تنظیم شد، اما زمان ثبت‌نام بیمه همگانی بیش از 11 میلیون نفر بیمه شدند و هنوز هم اعلام می‌شود 5 الی 6 میلیون نفر فاقد بیمه هستند، متاسفانه نداشتن آمار دقیق و رسمی بسیاری از منابع کشور را هدر می‌دهد، با این وضعیت نمی‌توانیم استراتژی درستی بنویسیم.

بیمه همگانی مانند یارانه‌های نقدی توزیعی غیر عادلانه داشت

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: برای اجرای طرح تحول سلامت لازم بود گایدلاین، کارت الکترونیک سلامت و سیستم ارجاء به عنوان یک زیر ساخت اولیه اجرا شود، از طرفی لازم بود حداقل فرانشیز از تمام بیمه‌شدگان دریافت و همپوشی بیمه‌ها نیز حذف شود، اما هیچ یکی از  آنها به صورت کامل اجرایی نشده است.  به همین دلیل بیمه همگانی نیز مانند یارانه‌های نقدی توزیعی غیر عادلانه داشت و چرا که باید در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت اما همه اقشار جامعه از آن بهره‌مند شدند.

توزیع ناعادلانه ثروت در حوزه درمان

قربانی افزود: قرار نیست فردی که تحت پوشش بیمه قرار دارد، به گرانترین بیمارستان تهران مراجعه کند و به اندازه فرد دور افتاده محرومی که به یک مرکز درمانی کم برخوردار در حاشیه شهر‌ها مراجعه می‌کند فرانشیز بدهد. این موضوع اصلا عادلانه نیست. پول و منابع باید بیشتر صرف آموزش و پیشگیری مردم و سپس در جهت رفع مشکلات نیازمندان شود تا بتوانیم عدالت اجتماعی در حوزه درمان و سلامت داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: آنچیزی که باعث نگرانی اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی و سعید نمکی سرپرست توانمند وزارت بهداشت می‌شود، عدم وجود زیر ساخت مناسب برای اجرای بیمه همگانی و طرح تحول سلامت است. بودجه وزارت بهداشت و درمان در سال 98 حدود 75 هزار میلیارد تومان است که باید درچهارچوب قانون حرکت و از جا به جایی منابع پرهیز کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha