عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در نظام سلامت در حوزه وزارت بهداشت کمبود بودجه نداریم و حتی مقدار پولی که به سمت این وزارتخانه رفته در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

بودجه وزارت بهداشت در سال های اخیر بی سابقه بوده است

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در نظام سلامت در حوزه وزارت بهداشت کمبود بودجه نداریم و حتی مقدار پولی که به سمت این وزارتخانه رفته در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی نوبخت در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی در محل دانشکده دندانپزشکی تهران افزود: تکالیف کاملا روشن است و در این زمینه حتی می توان صرفه جویی در بودجه را نیز انجام داد چرا که در وزارت بهداشت 110 درصد تخصیص اعتبار داشتیم، این در حالی است که در بعضی وزارتخانه‌ها 70 درصد تخصیص بوده است.
نوبخت با تاکید براینکه باید قوانین در وزارت بهداشت اجرا شود، گفت: پرونده الکترونیک نمونه بارز آن است که می تواند بخشی از مشکلات حوزه درمان در بحث طرح تحول سلامت را حل کند، از دیگر مشکلات ما این است که دانشگاه‌های ما ناخواسته تبدیل به شبکه‌های بهداشت و درمان شده است، دانشگاه جایی است که نه فقط سیاست بهداشت و درمان را تبیین می کند بلکه باید در برخی تصمیم‌گیری‌ها نیز تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: برای طرح تحول سلامت یک هدف مقدس داشتیم که همه ما به عنوان کادر پزشکی ایران برای آن قسم خوردیم که در خدمت بیماران باشیم و نگذاریم کمرشان زیر بار سنگین مخارج درمان خم شود که این دولت موفق شد بخشی از این مشکلات را حل کند تا مردم در بیمارستان ها دچار مشکل نشوند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: یکی از نمایندگان مجلس هفته پیش اعلام کرد که در یکی از استان های برخوردار 300 روستا آب آشامیدنی سالم ندارد، کجای نظام سلامت هستیم که در یک استان برخوردار این گونه مشکلات وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما درخواست داریم که اجرای قانون صورت بگیرد چون قانون تکلیف خدماتی که باید به ملت داده شود را روشن کرده است، اما باید گفت که در کشور قانون اجرا نمی‌شود.
نوبخت درباره اینکه متاسفانه مشکل جدی در حوزه پزشکی وجود دارد، گفت: برای اینکه مشکل بین پزشک و بیمار حل شود متاسفانه برخی از پزشکان را بی جهت به تعزیرات می کشانند، در شرایطی که برخی کالاها 4 برابر شده و ویزیت پزشک می تواند بالای 200 هزار تومان باشد برخی از آنها به خاطر پنج هزار تومان به تعزیرات احضار می‌شوند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اکنون بسیاری از پزشکان با رقم های پایینی در بخش تعرفه ها، مردم را ویزیت می کنند که باید گفت، این تعرفه‌ها واقعی نیست.
وی تاکید کرد: در صورتی که تخلفی از سوی پزشکان به ویژه در بخش تعرفه ها رخ دهد، نظام پزشکی باید آنها را احضار کند و اینکه تعزیرات این مشکلات را به وجود می آورد، خلاف قانون است.
نوبخت ادامه داد: در سازمان نظام پزشکی اقدام های خوبی برای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات انجام شده که این کتاب ترجمه شده و اکنون آماده است که استدعا داریم نسبت تعرفه ها را عادلانه و علمی بین رشته های پزشکی که تقسیم شده اجرایی کنند، چرا که 600 پزشک روی این کتاب کار کرده است.
وی همچنین درباره تعیین تعرفه های پزشکی نیز گفت: همیشه قبل از سال جدید تکلیف تعرفه‌ها مشخص می شود که امیدواریم این مشکل نیز به زودی حل شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بدون حمایت و همکاری مجلس، سازمان نظام پزشکی و پزشکان ارایه بسیاری از خدمات در حوزه وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و برای اینکه کشتی نظام سلامت از این امواج خروشان به جایی برسد همه باید در کنار وزارت بهداشت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha