رشته بیمه تکمیلی درمان که در یک دهه گذشته برای شرکت های بیمه زیان ده بوده است، امسال نیز به این روند ادامه داده به شکلی که برخی از زیان خالص 1300 میلیارد تومانی آن برای سال 97 خبر می دهند.

زیان خالص بیمه تکمیلی درمان به 1300 میلیارد تومان می رسد

سلامت نیوز: رشته بیمه تکمیلی درمان که در یک دهه گذشته برای شرکت های بیمه زیان ده بوده است، امسال نیز به این روند ادامه داده به شکلی که برخی از زیان خالص 1300 میلیارد تومانی آن برای سال 97 خبر می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، رشته «بیمه تکمیلی درمان» یکی از رشته های زیانده در صنعت بیمه به شمار می آید که ضریب خسارت آن در یک دهه گذشته نه فقط بیش از 90 درصد بوده بلکه در 6 سال، این ضریب به بالای 100 درصد رسیده است یعنی نه فقط سودی برای شرکت های بیمه نداشته بلکه شرکت ها مجبور شده اند در این سالها از سود دیگر رشته های بیمه ای برای پوشش هزینه های آن استفاده کنند.


براساس سالنامه آماری بیمه مرکزی ایران، ضریب خسارت در رشته بیمه تکمیلی درمان در سال 1387 برابر 95.2 درصد بوده که این شاخص در سال های 1388 و 1389 به ترتیب به 121.5 درصد و 124.5 درصد جهش یافته است.
طبق این آمار در سال های 1390 تا 1392 ضریب خسارت در این رشته همچنان بالای 100 بوده به طوری که به رقم 100.5 درصد در سال 1390، برای 1391 به 107.8 درصد و در سال 1392 نیز به 117.4 درصد رسیده است.
هرچند در سال های 1393 و 1394 این نسبت دوباره روند کاهش داشته و به 97.1 درصد در سال 1393 و 91.4 درصد در سال 1394 رسیده است اما در سال 1395 دوباره به 103 درصد رسید و در نهایت با محدودیت ها و ضرب الاجل هایی که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر این رشته اعمال کرد به 98.5 درصد در سال 96 بهبود یافت.
با این حال کارشناسان صنعت بیمه می گویند با توجه به بروز نوسان ارزی در سال جاری و تحمیل هزینه های بیشتر به بیمه گذاران از سوی شرکت های بیمه پایه، انتظار می رود که امسال ضریب خسارت بار دیگر جهش یافته و به بالای 100 درصد برسد.

** زیان 650 میلیاردی در 6 ماه
در این زمینه «یونس مظلومی» عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش هزینه های درمان، پیش بینی می شود در سال 97 زیان خالص رشته بیمه تکمیلی درمان حداقل به 1300 میلیارد تومان برسد.
وی افزود: در نیمه نخست امسال زیان خالص این رشته 650 میلیارد تومان برآورد شد.
مدیرعامل بیمه توسعه تعاون اظهار داشت: نمی توان گفت که همه این زیان ناشی از افزایش نرخ ارز باشد زیرا شرکت های بیمه به دلیل رقابت، حق بیمه های پایینی را در حوزه «بیمه تکمیلی درمان» طلب می کنند در حالی که تعرفه های پزشکی مشخص است.
مظلومی توضیح داد: بسیاری از شرکت ها با این توجیه که بتوانند در رشته های مهندسی، مسئولیت و آتش سوزی بازار بیشتری به دست آورند و بیمه گذاران را راضی نگه دارند، سعی می کنند در رشته هایی همچون درمان، به شرکت ها و سازمان ها تخفیف های بالایی بدهند.
وی افزود: ارایه نرخ های غیرفنی بویژه در رشته های زیان ده بیمه ای، یکی از مشکلات این صنعت است.
مظلومی تاکید کرد: «اینجاست که باید گفت شرکت های بیمه مقصر زیان در رشته بیمه درمان هستند و به دلیل رقابت با یکدیگر و اینکه بیمه گذار، بیمه های بزرگتری همچون آتش سوزی، باربری و مسئولیت را به وی بسپارد، حاضرند از حق بیمه تکمیلی درمان کم کنند که در نتیجه این رشته زیانده شده است.»

** ضریب خسارت نباید بیشتر از 80 درصد باشد
رشته درمان در حالی ضریب خسارت بالای 90 درصدی را تجربه می کند که بیمه مرکزی ضریب خسارت قابل قبول را 80 درصد می داند؛ معاون نظارت بیمه مرکزی درباره نرخ شکنی در این رشته بیمه ای به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند طبق آیین نامه های صنعت بیمه، دیگر نرخی وجود ندارد و بازار تعیین کننده است اما باید نرخ ها در حد معقولی باشد تا ضریب خسارت از 80 درصد فراتر نرود.
مفید امینی اظهار داشت: اگر ضریب خسارت از این میزان بالاتر برود، هیات مدیره آن شرکت بیمه موظف است در نرخ ها بازنگری کند و به تائید اکچوئر(حسابدار) و معاون فنی شرکت برساند تا نرخ ها به انحراف نرود.
وی تاکید کرد: شرکت ها موظف به رعایت آیین نامه ها هستند تا رشته ای زیانده نشود؛ وگرنه باید در قبال سهامداران خود پاسخگو باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha