یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

در قانون اساسی و در ماده۶۱۹ قانون مجازات اسلامی برای مرتکب مزاحمت خیابانی مجازات پیش‌بینی شده است و براساس آن هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ضربه شلاق محکوم می‌شود. در ارتباط با این موضوع با محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس گفت‌وگو کردیم.

ایجاد مزاحمت برای بانوان جرم است

سلامت نیوز: در قانون اساسی و در ماده۶۱۹ قانون مجازات اسلامی برای مرتکب مزاحمت خیابانی مجازات پیش‌بینی شده است و براساس آن هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ضربه شلاق محکوم می‌شود. در ارتباط با این موضوع با محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس گفت‌وگو کردیم.

در مورد ماده۶۱۹ قانون مجازات اسلامی که یک ماده حقوقی است و به موضوع مزاحمت‌های خیابانی پرداخته است برای ما بیشتر توضیح می‌دهید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،براساس ماده گفته شده و تدابیری که قانون‌گذار طی ادوار گذشته برای مزاحمت خیابانی پیش‌بینی کرده، نشان از اهمیت و توجه قانون به حفظ حقوق افراد دارد. افرادی که مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های ذیربط اعلام شکایت کرده و دستگاه قضائی در صورت اثبات جرم با متخلفان برخورد لازم را انجام می‌دهد. یکی از اعمال مجرمانه و ناهنجاری‌هایی که در قوانین کیفری ما پیش‌بینی شده و در هر جامعه‌ای وجود دارد، جرم ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان است.

بانوان و اطفال به لحاظ حساسیت‌های روحی، عاطفی و جسمی، مورد توجه خاص قانونگذاران قرار گرفته‌اند اما به لحاظ مادی ارتکاب موضوع این ماده باید یک فعل مثبت باشد. یعنی ترک فعل در این ماده جرم تلقی نمی‌شود و حتما باید یک فعل مجرمانه‌ای از ناحیه متهم صورت گیرد یعنی باید یا متعرض شود و یا مزاحمتی ایجاد کند، یا با الفاظ رکیک و حرکات نامناسب به آنها توهین کند.

اگر امکان دارد موضوع را از منظر حقوقی بیشتر تشریح کنید.

همچنین به لحاظ قانونی باید عنصر قانونی، مادی و معنوی احراز شود، تا بتوان فاعل جرم رامورد مجازات قرار داد. این جرم از لحاظ قصد و انگیزه، منوط به احراز سو نیت است و از لحاظ مادی نیز باید این اعمال از سوی فاعل انجام شود. در این ماده، آن چیزی که برای بانوان و اطفال به لحاظ ویژگی‌های عاطفی آنهادر نظر گرفته شده، این است که اگر کسی متعرض اطفال و بانوان شود و آنها را حتی با رفتار رکیک یا با حرکت، مورد تعرض قرار دهد و یا اسباب تخفیف ایشان را فراهم آورد، مصداق ماده 619 قانون مجازات اسلامی است.

تجربه‌ای در این باره در مجلس تا حالا مطرح شده است؟

در سال 73 یک نظریه مشورتی از سوی اداره حقوقی قوه قضائیه اعلام شد، با این مضمون که اگر کسی به قصد مزاحمت، خانمی را در خیابان تعقیب کند، این تعقیب می‌تواند از مصادیق ماده 619 قانون مجازات اسلامی باشد. یعنی این را هم جزو شرایط مزاحمت تلقی کردند. چون این تعقیب، قسمتی از آزادی رفت و آمد این خانم را مورد تعرض و تخدیش قرار داده است.

نیروی انتظامی به عنوان متولی برخورد با این ناهنجاری چه مسئولیتی دارد؟

ببینید راه‌حل این است که فرهنگ‌سازی شود تا خود مردم به این درک برسند که اینها جزو نوامیس جامعه هستند و به لحاظ جسمانی دارای حساسیت‌های خاصی هستند. همچنین نیروی انتظامی هم باید جدی‌تر برخورد کند و قانونگذار نیز بایستی مجازات این جرم را تشدید کند، چون قاضی با توجه به «قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین»، به دلیل اینکه حداقل مجازات حبس از سه ماه کمتر است، می‌تواند آن را به جزای نقدی تبدیل کند.

در نتیجه وقتی مجنی علیه که مورد توهین و تعرض قرار گرفته است، ببیند فاعل به جزای نقدی اندکی محکوم می‌شود، عقل سلیم به او می‌گوید از تعقیب این جرم صرف نظر کند. اگر این قانون به خوبی و با جدیت اجرایی شود حتما مانع ایجاد مزاحمت‌های خیابانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha