سلامت نیوز : سرپرست دانشگاه علوم پزشكی بیرجند با انتقاد از تجویزهای بی‌مورد برخی پزشكان گفت: برخی پزشكان بر اساس عرف جامعه طبابت می‌كنند و آنچه مریض می‌خواهد را برای او نسخه می‌كنند.

به گزارش فارس ، قاسم كریمی صبح امروز در جمع كاركنان دانشگاه علوم پزشكی بیرجند با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت به نام مقاومت به داروهای میكروبی یك تهدید جهانی است، اظهار داشت: طول دوران ساخت یك آنتی‌بیوتیك 10 سال است.
وی افزود: هر ساله سازمان جهانی بهداشت بر اساس دغدغه‌ای كه در جهان وجود دارد یك شعار محوری را انتخاب می‌كند و بر اساس آن دستورالعمل‌های خاصی نیز ارائه می‌شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی بیرجند تصریح كرد: در سال‌های دور عفونت‌ها عامل كشتار جمع عظیمی از مردم جهان شدند و در مقابل آن داروهای ضد میكروبی در جهان ساخته شدند كه كمك بزرگی به بشر و جامعه پزشكی كرد و در این زمان بشر به یك آرامش خاص رسید كه دیگر مورد تهدید میكروب‌ها نیست.
كریمی ادامه داد: داروهای ساخته شده شامل داروهای ضد میكروبی، قارچ و انگل بود ولی امروز علی‌رغم این پیشرفت‌های متعدد جامعه انسانی با خطر بزرگ جهانی روبه‌رو است چرا كه این میكروب‌ها مقاوم شده‌اند.

* مصرف خودسرانه دارو سبب ایجاد مقاومت دارویی شده است
وی افزود: مصرف خودسرانه دارو سبب ایجاد مقاومت دارویی شده است علاوه بر این عامل به اندازه كافی مصرف نكردن آنتی‌بیوتیك‌ها، مصرف بی‌رویه و عدم كیفیت داروها از دیگر عوامل ایجاد مقاومت دارویی در بدن انسان شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی بیرجند تصریح كرد: قاچاق دارو و ساخت داروهایی با كیفیت پایین و مصرف مردم از این داروها علی‌رغم توصیه‌های متعدد پزشكان سبب شده كه مردم با مصرف این دارو با عوارض متعددی مواجه می‌شوند.

* خودتجویزی یك معضل بزرگ اجتماعی است
كریمی ادامه داد: سالانه حدود 400 نوع بیماری مقاوم به سل در جهان ایجاد می‌شود كه سبب مرگ 150 هزار انسان می‌شود یا به عنوان مثال بیماری انگلی مالاریا در سایر كشورها مقاوم به داروهای موجود شده است.
وی فراموش كردن هویت اسلامی را عامل ضرر در جامعه عنوان كرد و گفت: دین مبین اسلام توصیه‌های اساسی در مورد بهداشت دارد كه عمل به این توصیه‌ها سبب جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha