دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 264214

مادران بعد از زایمان باید خود را آماده شیر دادن به نوزاد کنند ولی گاهی مادر شیر ندارد یا شیر مادر رقیق است. بیشتر مادران نگران هستند نتوانند نوزادشان را با شیر خود تغذیه کنند. سوال های زیادی برای آن ها پیش می آید که در ادامه به آن می پردازیم .

علل رقیق بودن شیر مادر

سلامت نیوز:مادران بعد از زایمان باید خود را آماده شیر دادن  به نوزاد کنند ولی گاهی مادر شیر ندارد یا شیر مادر رقیق است. بیشتر مادران نگران هستند نتوانند نوزادشان را با شیر خود تغذیه کنند. سوال های زیادی برای آن ها پیش می آید که در ادامه به آن می پردازیم .
 
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،از قدیم ذهنیت اشتباهی بین مردم بود، این که  شیر بعضی ازمادران آبکی است و به اصطلاح هیچ املاحی ندارد تا به کودک، ویتامین های مورد نیاز را برساند و در واقع بی خاصیت است.معمولا شیر مادر سرشار از ویتامین و از نظر حجم و مقدار هم برای کودکان مناسب است و خیلی به ندرت پیش می آید مادری شیر بدون ویتامین، چربی و البته سیرکننده داشته باشد که تشخیص این موضوع هم فقط با پزشک است وشخص دیگری نمی تواند در این خصوص نظر بدهد.

شیر مادر در روزهای اول معمولا آبکی است اما چند روزی که از شیردهی می گذرد، همه چیز روی روال می افتد و شیرمادر چربی لازم را به دست می آورد.هنگامی که به نوزاد شیر می دهید ممکن است متوجه نباشید که آبکی یا رقیق است. مادران زمانی متوجه این موضوع می شوند که شیر خود را می دوشند. همان طور که شروع به دوشیدن می کنید متوجه می شوید شیر رقیق ترمی شود.

سپس، هنگامی که سینه خود را خالی می کنید، متوجه می شوید شیر کمی غلیظ تر است. در ابتدای شیردهی شیر با نام «آغوز»  شناخته  می شود و چربی کمی دارد. بعدها شیر مادر به «شیر پسین»  تبدیل می شود که چربی بالاتری دارد.شیر آبکی که در ابتدا مشاهده می کنید، شیرآغوز است. این شیر چربی کمی دارد، اما قند (لاکتوز) بالایی دارد.

هنگامی که نوزاد شروع به شیر خوردن می کند، بدن شما اکسی توسین آزاد می کند و سینه ها این شیر رقیق را از بین می برد.اگر متوجه شدید که شیر مادر در بیشتر موارد خیلی آبکی است، به اندازه کافی به نوزاد شیر نمی دهید. اگر بین دفعات شیردهی فاصله زیادی بیفتد، شیر مادر رقیق می شود.


راه های افزایش کیفیت شیرمادر
حتی اگر شما رژیم غذایی خوبی نداشته باشید باز هم شیرمادر برای نوزاد از شیرخشک بهتر است. شیر شما حاوی مقدار مناسبی پروتئین، چربی، ویتامین و کربوهیدرات است و همچنین لوکوسیت هایی دارد که نوزاد شما را از ابتلا به عفونت حفظ می کند. دادن شیر به نوزاد تا شش ماهگی ضروری است زیرا فواید زیادی برای سلامت مادر و نوزاد دارد.


 خوردن مایعات، شیر، چای، هندوانه، سوپ و... بسیار اهمیت دارد. سعی کنید مایعات زیادی در طول روز مصرف کنید. مثلا دو، سه لیوان شیر، یکی، دو لیوان شربت و... . حدود 8 تا 10 لیوان مایعات در روز بیاشامید.خوردن خوراکی های چرب و موادی که دارای چربی بالا هستند، در ازدیاد شیرو  چرب و غلیظ شدن آن تاثیر زیادی دارد.


در افراد مختلف، عامل زیاد شدن شیر متفاوت است. شاید برای یک نفر، خوردن شیر افزا مفید باشد اما مادر دیگری با خوردن آب کله پاچه شیرش زیاد شود. باید دقت کنید عامل ازدیاد شیر شما چیست. همان را بیشتر تقویت کنید.فندق در زیاد شدن شیر نقش زیادی داردمخصوصا که شیر مادر را چرب و شیرخوار زودتر احساس سیری می کند.


شیر افزا؛ محلول گیاهی است که در داروخانه ها یافت می شود.
همچنین خوردن عسل، خرما، گردو، بادام خام، گوشت، مرغ، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، رازیانه، سیاه دانه و دم کرده گل بابونه، هر کدام به طور جداگانه در افزایش شیر مادر موثر است.در روزهای اول تولد فرزند، خواب مادر بسیار کم و منقطع است. همین موضوع سبب می شود شیر کمی تولید شود. در حالی که اگر اطرافیان، پدر و مادربزرگ،  بچه را نگه دارند تا مادر بتواند 3-4 ساعت، بی دغدغه و با آرامش بخوابد میزان  شیر به طور چشمگیری افزایش می یابد.

مادران جوان دقت کنید که از خواب کافی غافل نشوید.شیر مادر به نام «شیر بالغ» شناخته می شود. شیر بالغ انسان به طور طبیعی رقیق و آبکی است اما مواد مغذی کمتری ندارد. شیر مادر همه موادی را که نوزاد سالم باید مصرف کند، دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha