وزیر آموزش‌و‌پرورش در آبان‌ماه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا شیر مدارس توزیع نشد، گفته بود: «پول هنوز نیامده است، تا نیاید نمی‌توان توزیع شیر را شروع کرد؛ اما امیدواریم تخصیص صورت گیرد و به محض تخصیص اعتبار، توزیع آغاز می‌شود.»

با وجود نبود بودجه، شیر مدارس از بازار سر در آورد

سلامت نیوز:وزیر آموزش‌و‌پرورش در آبان‌ماه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا شیر مدارس توزیع نشد، گفته بود: «پول هنوز نیامده است، تا نیاید نمی‌توان توزیع شیر را شروع کرد؛ اما امیدواریم تخصیص صورت گیرد و به محض تخصیص اعتبار، توزیع آغاز می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،از آن روز تا امروز بودجه توزیع شیر مدارس هنوز اختصاص نیافته است و به‌رغم همه شعارها و هشدارهایی که برای مصرف شیر از سمت مسوولان بهداشتی و درمانی و خود آموزش‌و‌پرورش وجود دارد، بچه‌ها تا امروز نتوانسته‌اند با خیال راحت منتظر نوشیدن شیر باشند! اما جالب است که با این وجود شیر مدارس راه خود را به بازار و سوپرمارکت‌ها پیدا کرده است.

مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش با اشاره به انتشار اخباری مبنی‌بر توزیع پاکت‌های شیر با مشخصات شیر مدرسه در برخی فروشگاه‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان اعلام کرد: آموزش‌وپرورش از سال تحصیلی‌۹۷-۹۶ تاکنون قراردادی تحت‌عنوان توزیع شیر در مدارس با هیچ شرکتی منعقد نکرده است.


اخیراً پاکت‌های شیر با آرم یکی از شرکت‌ها در برخی از فروشگاه‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان به فروش می‌رسد که با درج عناوینی مانند «غیرقابل فروش- به سفارش دبیرخانه کمیته ملی شیر ایران» روی جلد و همچنین توزیع پاکت‌های شیر با مشخصات مشابه در سایر استان‌ها باعث انعکاس این اخبار و نگرانی افکار عمومی شده است.

ازاین‌رو لازم به توضیح است که تاریخ تولید درج‌شده روی پاکت‌های شیر، آذر‌۹۷ و تاریخ انقضای آن ۶‌ماه پس از تولید است، درصورتی‌که از سال تحصیلی‌۹۷-۹۶ تاکنون، وزارت آموزش‌وپرورش قراردادی تحت عنوان توزیع شیر در مدارس با هیچ شرکتی منعقد نکرده است. به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، وزارت آموزش‌و‌پرورش پیگیر این اتفاق خواهد بود و از طریق مراجع قانونی پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.
 
آب پاکی
آقای محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش می‌گوید دو سال است بودجه شیر مدارس داده نمی‌شود و بعید است امسال نیز شیری در مدارس توزیع شود. وی همچنین گفت: بودجه شیر روی کاغذ مانده و بعید است امسال راه بیفتد. پولی دست وزارت آموزش‌و‌پرورش را نگرفته و البته سازمان برنامه هم ظاهراً پولی ندارد؛ دو سال است که بودجه شیر در مدارس تخصیصی نداشته است.


وزیر آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: تا پول نباشد نمی‌توان کاری کرد؛ البته پیگیری‌های مکرری صورت گرفته، ولی نتیجه‌بخش نبوده است. سالانه اعتبار 200 تا 300‌میلیارد تومانی برای ردیف توزیع شیر رایگان در مدارس اختصاص داده می‌شود، ولی سال گذشته و امسال بودجه‌ای اختصاص داده نشده است.

وی همچنین درباره کسری بودجه آموزش‌و‌پرورش در سال‌98 گفت: اینکه چه تعریفی از کسری بودجه داشته باشیم، میزان آن را متفاوت می‌کند؛ در حال حاضر برای هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر آموزش‌و‌پرورش برابر با 1860‌میلیارد تومان کسری داریم. اگر مطالبات و معوقات مربوط به سال‌های قبل نیز اضافه شود، طبیعتاً رقم آن بالا می‌رود.بطحایی همچنین درباره مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آموزش‌و‌پرورش نظیر مجوز فروش اموال مازاد یا تغییر کاربری اعلام کرد: مصوبات کمیسیون تلفیق بسیار خوب است و قطعاً به آموزش‌و‌پرورش
کمک می‌کند.
 
مهم‌ترین ماده تغذیه‌ای
دکتر علی وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به فواید مصرف شیر در دوران کودکی می‌گوید: «تغذیه در دوران کودکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامت جسم در بزرگسالی است. اگر کودکان ما تغذیه درست و سالمی داشته باشند، در آینده از خیلی بیماری‌ها دور خواهند بود.

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که بچه‌ها باید در دوران کودکی مصرف کنند، شیر است. بچه از بدو تولد با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌شود، اما بعد از یک‌سالگی می‌توان شیر پاستوریزه را به وعده‌های غذایی او اضافه کرد.» او ادامه می‌دهد: «نوشیدن شیر فواید بسیار زیادی برای رشد و سلامتی کودکان دارد. مطالعات جدید نشان می‌دهند که افزودن یک لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب پنج درصد افزایش در سرعت راه رفتن و ۲۵درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی می‌شود.»
 
تضمین سلامتی در آینده
وفا تأکید می‌کند: «مطالعات انجام گرفته نشان داده‌اند که مصرف شیر در کودکی و نوجوانی تأثیر مثبتی در دستیابی به حداکثر حجم استخوان پیش از پایان دوره رشد دارد. علاوه‌بر این‌ها، مصرف متناسب شیر و سایر لبنیات به ترمیم استخوان‌هایی که در معرض پیر شدن ناشی از کمبود مواد معدنی و پوکی ناشی از آن قرار دارند، کمک می‌کند.

تشویق کردن دختران جوان به مصرف شیر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به‌دلیل آن که نتایج مطالعات نشان می‌دهد که با وجود آن که دختران نوجوان بیشترین نیاز به شیر و کلسیم را دارند، اما مقدار مصرف این ماده غذایی از سوی آن‌ها کم است.» او اضافه می‌کند: «هدف تمامی تلاش‌های انجام گرفته، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به مصرف مناسب شیر و افزایش دریافت ریزمغذی‌هایی بوده است که از این طریق در اختیار فرد قرار می‌گیرد. در همین باره روش‌های متعددی برای دستیابی به این هدف پیشنهاد شده است، از جمله استفاده از شیرهای طعم‌دار.»
 
شیر؛ غذای کاملی است
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: «شیر از جمله لبنیاتی است که مصرف آن در رژیم غذایی روزانه، به‌ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، توصیه می‌شود. این غذای کامل، قابل جذب‌ترین منبع کلسیم در سبد غذایی به حساب می‌آید و دیگر مواد مغذی‌اش به رشد مناسب کودکان و نوجوانان کمک فراوانی می‌کند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران، بیش از 90‌درصد مردم ما با کمبود دریافت کلسیم و 65‌درصد با کمبود دریافت ریبوفلاوین مواجه هستند. بنابراین، به‌منظور مقابله با این کمبودها علاوه‌بر سیاست‌گذاری برای تسهیل دسترسی مردم به شیر و لبنیات، آموزش‌ و ‌فرهنگسازی مصرف‌شان نیز اهمیت دارد.»


توزیع رایگان شیر در مدارس برای نخستین‌بار به‌طور آزمایشی در سال‌79 و با پوشش 420‌هزار دانش‌آموز اجرا شد و همزمان با اجرای رسمی طرح در سال‌80، یک‌میلیون و 200هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند. این طرح که از مدارس ابتدایی شهر تهران آغاز و به‌تدریج توسعه یافت، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

اگر امسال هم این طرح اجرا می‌شد، وارد هجدهمین سال اجرای خود می‌شد. به اذعان کارشناسان، برنامه شیر مدارس با هدف کاهش سوءتغذیه و جلوگیری از شیوع بیماری پوکی استخوان، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و محروم طراحی شده و می‌تواند منشأ تأثیرات خوبی در دانش‌آموزان باشد؛ اما انگار قرار نیست این مهم هم مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha